Page 17 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 2.Ünite
P. 17

ETKİNLİK
              2.

                      İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi


                     İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile tüm insanlığın her yerde ve her zaman geçerli olacak
                  ortak değerleri oluşturulmuştur.
                     İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi yaşama hakkı, özel yaşamın gizliliği, sağlık hakkı, eğitim
                  hakkı, düşünce, kanaat ve ifade özgürlüğü, yasalar önünde eşitlik, din ve vicdan özgürlüğü, işken-
                  ce ve kölelik yasağı gibi temel haklar da denilen hak ve özgürlükleri getirmiştir. Bu düşüncelerin
                  evrensel olması dünyanın her yerinde aynı değeri taşıması anlamına gelir. Bugün tüm demokratik
                  toplumlar, insanlar arasında hiçbir ayrım yapmadan bu hakları sağlamaya çalışır. Çağımızın hede-
                  fi, insan haklarını güvence altına alabilecek bir toplum düzenini dünyanın her yerinde oluşturabil-
                  mektir. Bu ilkeler doğrultusunda oluşturulmuş İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nde bulunan
                  maddelerden bazıları şunlardır:
                     1.  Bütün insanlar hür ve eşit doğar, akıl ve vicdan sahibidir, birbirlerine karşı kardeşçe dav-
                        ranmalıdır.
                     2.  Herkes  ırkı,  rengi,  cinsiyeti,  dini,  siyasal  görüşü  ya  da  sosyal  konumu  ne  olursa  olsun
                        herhangi bir ayrım gözetilmeksizin bildiride yazılı bütün hak ve özgürlüklerden yararlanma
                        hakkına sahiptir.
                     3.  Yaşamak, özgürlük ve can güvenliği herkesin hakkıdır.
                     4.  Hiç kimseye işkence, zulüm, onur kırıcı ceza ya da işlem uygulanamaz.
                     5.  Yasalar önünde herkes eşittir.
                     6.  Herkesin özel hayatı, ailesi, konutu ve haberleşmesi yasayla korunmalıdır.
                     7.  Herkes mal ve mülk edinme hakkına sahiptir.
                     8.  Herkesin düşünce, vicdan ve inanç özgürlüğü vardır.
                     9.  Herkesin eğitim hakkı vardır, ilk eğitim parasızdır.
                     10. Kölelik yasaktır.
                     11.  Herkes doğrudan doğruya veya özgürce seçtiği temsilcilerle ülke yönetimine katılır.
                     12. Herkes dinlenme, eğlenme, çalıştıktan sonra ücretli tatil yapma hakkına sahiptir.
                     13. Bütün insanlar bu bildiride yazılı hak ve özgürlüklerin uygulanmasını sağlayacak bir sosyal
                        düzeni hak etmiştir.
                     14. Bu bildirinin herhangi bir maddesinin devlet, toplum ya da kişiler tarafından yok edilmesi
                        için çalışma yapılamaz. (...)
                                                                                                     Langlois, 20. Yüzyıl Tarihi, s. 273’ten uyarlanmıştır.
                     Yukarıdaki maddeleri değerlendirerek “hedeflenen dünya”ya dair görüşlerinizi sınıf or-
                  tamında paylaşınız.




               2.4       II. DÜNYA SAVAŞI’NIN SİYASİ VE EKONOMİK SONUÇLARI




                  2.4.1. İki Kutuplu Dünya Düzeninin Ortaya Çıkması

                  Müttefikler tarafından II. Dünya Savaşı’nın kazanılmasından sonra Nazizm ve faşizm gibi akımlar
               tasfiye edildi. 1946’da Paris’te düzenlenen Barış Konferansı’nda İtalya, Romanya, Bulgaristan, Maca-
               ristan ve Finlandiya’nın durumları belirlendi. Bu devletler toprak kayıplarını kabul ettiler.
                  Potsdam’da kararlaştırılan nüfus değişimi 1945 sonbaharında uygulanmaya başlandı. Savaş sonra-
               sında Avrupa şiddetli mülteci akınlarıyla karşılaştı. Savaşı kazanan Müttefikler ilk dönemlerde mülteci-
               lerle, yeniden yerleştirmelerle ve tazminat sorunlarıyla ilgilendiler.



                                                           69
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22