Page 35 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 2.Ünite
P. 35

Sivas Divriği’den İstanbul’a gelen Nuri De-            NU. D. UÇAKLARI
               mirağ, sahip olduğu 252 lirası ile Türk Zaferi
               adını  verdiği  bir  sigara  kâğıdı  çıkardı.  Daha
               sonra,  Cumhuriyet  idaresinin  Türkiye  demir    1941  yılında,  Türk  yapımı  ilk  uçak  İstan-
               yolları  ve  şoseleri  için  açtığı  ihalede  devlete   bul’dan Divriği’ye uçtu. Ardından 12 uçaklık bir
               verdiği en uygun teklifle müteahhitlik hayatına   filo Bursa, Kütahya, Eskişehir, Ankara, Konya,
               atıldı.                                        Adana,  Elazığ  ve  Malatya  rotasında  uçarak
                  Demir  yollarındaki  çalışmalarından  dolayı   halka gösteri yaptı.
                                                                 Nu.D.38  tipi  yolcu  uçağı,  tamamen  Türk
               Atatürk tarafından kendisine Demirağ soyadı    mühendis ve işçilerinin ürettiği Türk yapımı bir
               verilen ilk Türk demir yolu müteahhidi Nuri De-  uçaktır. 6 kişilik yolcu uçağının çift pilot kuman-
               mirağ, 1012 kilometrelik demir yolu yaparken   dası  bulunmaktadır.  Saatte  325  kilometre  hız
               diğer büyük inşaat işlerine de atıldı.         yapabilmekte ve 1000 km uçabilmektedir.
                  1936’da  havacılık  sanayisinin  ilk  temelle-
               rini atmaya başlayan Nuri Demirağ, “Madem-
               ki  bir  millet  tayyaresiz  yaşayamaz,  öyleyse
               bu  yaşama  vasıtasını  başkalarının  lütfundan
               beklememeliyiz.” ilkesiyle yola çıktı. Bu uğur-
               da  ömrünü  vakfettiği  uçak  sanayisi,  kendisi-
               nin  öncülüğünde  açılan  Atatürk  Havalimanı
               ile hızla gelişti. 1936’da havacılık konusunda
               10 yıllık bir program hazırlatarak Çekoslovak
               bir firma ile anlaştı. Beşiktaş’ta Tayyare Etüt
               Atölyesinin  açılışını  17  Eylül  1936’da  yaptı.
               Demirağ, pist ve uçuş sahası olarak kullanıl-
               mak  üzere  İstanbul  Yeşilköy’de  Gök  Stad-
               yumu adını verdiği ilk sivil hava meydanında
               çalışmalara başladı. Yeşilköy’de Gök Stadyu-      Görsel 2.35: Nu.D.36 ve Nu.D.38 uçakları
               mu’nun kurulmasından sonra, Sivas Divriği’de
               pilot yetiştirmek üzere Gök Okulu adını ver-
               diği  akademiyi  kurdu.  Bu  okulla  Anadolu’yu      DEMİRAĞ’IN YAPTIĞI İLKLER
               teknolojik atılımın bir parçası hâline getirmeyi
               amaçladı. Nuri Demirağ, Gök Okulunda yalnız    •  1922’de ilk Türk sigara kâğıdını üretti.
               pilotluk eğitimi vermiyor aynı zamanda pren-   •  Ankara’nın doğusuna ilk demir yolunu yaptı.
               sip sahibi bir neslin yetişmesi için çalışıyordu.   •  İstanbul  Boğazı’na  özel  köprü  yaptırmayı
               “Cumhuriyete,  vatana,  millete,  kültürüne  ve   projelendirdi.
               manevi  değerlerine  bağlı  olmayan  bir  Türk   •  Bursa’da  Sümerbank’ın  Merinos  fabrikasını
               genci  göklerde  düşmanlar  karşısında  sıkıntı   kurdu.
               çeker.”görüşündeydi.                           •  İzmit’te selüloz fabrikasını kurdu.
                  Demirağ’ın  amacı,  yurt  içinde  hem  ticari   •  İstanbul’daki büyük hal binasını yaptı.
               ve askerî uçaklar üretmek hem de mühendis,     •  Seri  üretim  olarak  1936’da  ilk  Türk  uçağını
               teknisyen  ve  pilotlar  yetiştirmekti.  Fransa’da   yaptı.
               uçak  mühendisliği  eğitimi  alan  Selahattin   •  Karabük’te demir ve çelik fabrikasını kurdu.
                                                              •  İlk yerli paraşütü yaptı.
               Reşit Alan ile kurduğu ortaklığın sonucunda,   •  Sivas’ta çimento fabrikası kurdu.
               1936 ve 1938’de Nu.D.36 ve Nu.D.38 (Görsel     •  Çok  partili  rejimdeki  ilk  muhalefet  partisini
               2.35) adı verilen uçakları tasarladı. Bu uçaklar   kurdu.
               o dönemin teknik açıdan en gelişmiş uçakla-
               rındandı.


                                                           87
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40