Page 16 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 3.Ünite
P. 16

Mandela (Görsel 3.12); izinsiz yurt dışına çıkmak, halkı kış-
               kırtmak, sabotaj ve suikastlar düzenlemek iddialarıyla yargılan-
               dı. Mandela, halkın tamamının temsil edilmediği bir parlamen-
               tonun çıkardığı kanunlara uymak zorunda olmadığını savundu.
               Güney Afrika’nın beyaz yönetimi tarafından ömür boyu hapis-
               le cezalandırıldı (1964). Mandela ırk ayrımına karşı mücadele
               eden Afrikalı siyahilerin sembolü oldu.
                  1980'li  yıllarda  ırkçılığa  karşı  mücadelenin  bütün  dünyada
               yoğunlaşması üzerine adı geniş kitlelere yayıldı. 1990’da Devlet
               Başkanı De Klerk (Dö Klerk) tarafından serbest bırakılmasına,
               Güney Afrika siyahilerinin yanında birçok beyaz da sevindi. “Mü-
               cadele  benim  hayatımdır.  Hayatımın  sonuna  kadar  siyahilerin
               bağımsızlığı için mücadele edeceğim.” şeklinde ifade ettiği söz-
               leri, Mandela’yı halk arasında bayraklaştırdı.
                  Mandela, 1990’da hapisten çıkınca demokratik bir Güney Af-
               rika kurulması için çalıştı. 1994 seçimlerini kazanarak ülkenin ilk   Görsel 3.12: Nelson Mandela
               siyahi cumhurbaşkanı oldu. Afrikalılar, Mandela’yı bir özgürlük
               savaşçısı olarak kabul etti.



                    Eğer Onları Affetmezsek...



                      Nelson Mandela’yı özel kılan ve birçok insanın onu ayrı bir yerde görmesini sağlayan yanı,
                   ırk ayrımı yapan eski Güney Afrika yönetimine karşı kırgın, buruk ifadeler kullanmamasıydı.
                   Mandela, verdiği bir röportajda bağışlayıcı bir tutuma nasıl vakıf olduğunu şu sözlerle anlatı-
                   yordu: “Eğer onları affetmezsek kırgınlık ve intikam duyguları hep var olacaktır. Biz ise geçmişi
                   unutalım, şu ana ve geleceğe bakalım ama geçmişte yaşanan acımasızlıkların da bir daha
                   yaşanmasına asla izin vermeyelim diyoruz.”







                  3.2.4. Orta Doğu’da Baas Rejimleri


                  İdeolojik Yapı ve Olgunlaşma

                  Suriye ve Irak’ta 1950’li yıllardan itibaren kendini hissettiren   BAAS REJİMİ
               fakat iktidarı 1960’lı yıllarda ele geçiren Arap Baas Sosyalist Par-
               tisi, Arap milliyetçisi ve Marksist olan Salah Bitar ve Mişel Eflak   Yeniden doğuş anlamına ge-
               tarafından 1943’te kurulmuştur. Baas, Suriye milliyetçiliğinden   len Baas, Orta Doğu’da özellik-
               ziyade Arap  milliyetçiliğini  esas  almıştır.  Programında  Suriye,   le Suriye ve Irak’ta ortaya çıkan
               Irak, Filistin ve Ürdün’ü bir araya getirmeyi hedefleyen Büyük   siyasi  bir  harekettir.  Arap  sos-
               Suriye projesi vardır. Parti programında; partinin millî, sosyalist,   yalizminin  yöntemleriyle  Arap
               halkçı ve devrimci olduğu, tek bir Arap devletini hedeflediği ve   dünyasında  bir  yeniden  doğuş
               dış politikada Arap milliyetçiliğini esas aldığı vurgulanmıştır.   gerçekleştirmeye  çalışan  siya-
                  Baas ideolojisinin sosyalizme yakınlığı, bu ülkelerdeki tarihî   sal anlayışa ve partilere verilen
               yaşanmışlıkların bir sonucudur. Emperyalist Batı’ya olan karşıt-  isimdir.
               lık, Suriye  ve  Irak’ı  Sovyetler  Birliği’ne  yakınlaştırmıştır. Parti,
               enerjisini Panarabizmden almıştır.



                                                           108
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21