Page 193 - Defterim - Felsefe 10
P. 193

3. ÜNİTE

          7. Nietzsche’ye göre insanlar güçlüler ve zayıflar diye   9. Kant’a göre ahlaklı davranış hesap yapmadan dav-
            ikiye ayrılırlar. Zayıflar güçlüleri kıskanır. Bu olum-   ranmaktır. Yani hiçbir koşula bağlı olmayan buyruk
            suz hislerden de yeni bir değerler kümesi yaratılmış-     söz konudur. Bu durumda istediğimi -zenginlik, mut-
            tır.  Onlar,  Aristokratların  kahramanlık  değerlerini   luluk, zevk gibi- elde etmek için hareket etmem, akıllı
            tersine çevirerek Aristokratlar gibi gücü ve kudreti      bir varlık olarak kim nasıl davranırsa ben de öyle
            kutsamak yerine, cömertliği ve zayıfa yönelik kaygıyı     davranırım. Sözgelimi, alışveriş yaptıktan sonra geri
            erdeme dönüştürmüşlerdir. Bu köle ahlakı güçlünün         aldığım para fazla çıkar ve fazla parayı hiç tereddüt-
            eylemlerini kötü, kendisi gibi olanların hislerini ise    süz satıcıya geri verirsem bu ödeve uygun bir dav-
            iyi görür. Bu ahlak, insanların zayıflıklarını ön plana   ranıştır.  Dolayısıyla  Kant’ın  formülasyonu  “Öyle
            çıkaran, yaşam gücünün eksilmesine sebep olan ah-         davran ki, davranışın temelindeki ilke, tüm insanlar
            laktır. Hristiyanlıktan türeyen bu ahlakın her bireye     için geçerli olan evrensel ilke veya yasa olsun.” şek-
            eşit değere sahipmiş gibi davranması ciddi bir hata-      lindedir.
            dır. Zayıflara yönelik Hristiyan merhamet ahlakının       Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisi çıkarı-
            karşısında güçlü insanların oluşturduğu efendi ahla-      lamaz?
            kı vardır. Efendi ahlakı güç istenciyle oluşan üstün      A) Ben duygusuyla yapılan eylemler ahlaki değildir.
            insan ahlakıdır. Üst insan çağının geleneksel ahlaki
            kurallarının  kendini  engellemesine  izin  vermeyen,     B) Koşulsuz buyruk, eylemin muhtemel sonuçlarını
            kendini aşmış insandır.                                     dikkate alarak ortaya çıkar.
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisi çıkarıla-        C) Bir eylem, ödev duygusu içerisinde yapılmış ise
            maz?                                                        ahlakidir.
            A) İyilik ahlakının kökeninde kıskançlık bulunur.         D) Objektif evrensel ahlak yasası mümkündür.
            B) Efendi ahlakı, üst insanın güç istencini ifade eder.   E) Başkalarını kandırmanın ahlaki olmadığını düşü-
            C) Hristiyanlık değerleri, insanlığın gelişiminde en-       nerek yapılan eylem ahlaki değer taşır.
               geldir.
                                                                7. Bölüm:  A hlak Felsefesi
            D) Köle ahlakı, her bireyi eşit değere sahip olarak
               görmez.
            E) Mevcut ahlak sistemini zayıf insanlar oluşturur.















          8. Karşıdan karşıya geçen bir engelliye yardım edebi-    10. Bentham için insan eylemlerinin amacı mutluluktur.
            lirim veya otobüsü kaçırmamak için kimseye yardım         Çünkü  insan  doğası  gereği  acıdan  kaçarak  hazza
            etmeden hızlıca karşıya geçebilirim. Burada engelli       ulaşmayı  ister  ve  bu  haz  onu  mutlu  kılar.  İnsanın
            bireye yardım etmemi tercih ettirecek olan sezgidir.      mutluluğu çevresindeki insanların mutluluğuyla il-
            Bu sezgiye uygun hareket edersem iyi ve ahlaki olanı      gilidir. Çünkü insan sadece kendi eylemlerinin etkisi
            yapmış olurum. Bu demektir ki kendi sezgime uya-          altında değildir, bir arada yaşadığı insanların ey-
            rak hem kendim hem de başkası için iyi olanı yapmış       lemlerinin de etkisi altındadır.
            olurum.                                                   Bu  parçaya  göre  Bentham  tarafından  savunulan
            Bu parçadaki görüşü savunan bir kişi için aşağıda-        faydacı  ahlak  anlayışının  temelinde  aşağıdakiler-
            kilerden hangisi söylenebilir?                            den hangisi bulunmaktadır?
            A) Evrensel ahlak yasasını sübjektif bir temele da-       A) Mutluluk, bireyin tek başına elde edebileceği bir
               yandırmaktadır.                                          şeydir.
            B)  Evrensel  ahlak  yasasına  ulaşılamayacağını  sa-     B) Haz bireyin faydası ön planda tutularak seçilirse
               vunmaktadır.                                             ancak mutluluğa götürür.
            C) Sezgiyi mutluluğun temeli olarak görmektedir.          C) Ahlaki açıdan doğru eylem, en çok sayıda insana
            D) Ortak ahlaki ilkeleri insan dışında aramaktadır.         en büyük mutluluğu getiren eylemdir.
            E) Ahlakın objektif bir temeli olduğunu savunmak-         D)  İnsanlar toplum içindeki kurallara kendi istekle-
               tadır.                                                   ri ile uyarak eylemde bulunurlar.
                                                                      E) Bireysel iyilik, doğru ya da yanlışın ölçüsü olmak-
                                                                        tadır.



                                                                                                                        191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198