Page 196 - Defterim - Felsefe 10
P. 196
TEST 3 3. ÜNİTE
4. Düşünür, fayda ilkesini ya da en yüksek mutluluk il-
1. kesini “eylemleri haz sağladıkları oranda doğru-i-
• İnsan davranışları doğal ve toplumsal ko-
şullar tarafından belirlenmiştir. İnsan ahlaki yi, acıya neden oldukları oranda yanlış-kötü ola-
eylemde bulunurken özgür değildir. rak kabul eden ilke” şeklinde tanımlamaktadır. Bu
• İnsanın tüm eylemleri doğaüstü güçler ta- tanımdan hareketle, ahlâk için en yüksek iyi olarak
rafından belirlenmiştir. Bu belirlenim insan “hazzın varlığı, acının yokluğu” olarak tanımladığı
tarafından değiştirilemezdir. “mutluluk” kavramını göstermektedir. Mutluluğu,
bir tek arzu edilen, arzu edilmeye tek layık olan, in-
• İnsan akıl ve irade sahibi bir varlık olarak san yaşamının amacı olması bakımından ahlâkın mi-
ahlaki eylemde bulunurken özgürdür. hengi ve tek ölçütü olduğunu iddia etmektedir.
Aşağıdakilerden hangisinde bu açıklamaların ait Bu parçada dile getirilen düşünce aşağıdaki filozof-
olduğu yaklaşımlar sırasıyla verilmiştir? lardan hangisine aittir?
A) Otodeterminizm – Fatalizm – İndeterminizm A) Aristippos B) Kant
B) Determinizm –Fatalizm – İndeterminizm C) Mill D) Nietzsche
C) Fatalizm – Determinizm – İndeterminizm E) Sarte
D) İndeterminizm – Fatalizm – Determinizm
E) Otodeterminizm – Fatalizm – Determinizm
5. - ......................... bireyin hangi davranışı seçeceğine
2. Kant’a göre “Eğer hapse girmek istemiyorsan hır- karar verebilmesidir.
sızlık yapma.” ifadesi bir koşullu buyruktur. Koşul- - ......................... seçilen davranışın sonuçlarının
suz buyruklar ise emir verir. “Hırsızlık yapma!” ifa- üstlenilmesidir.
desi ne yapmamız gerektiğini bildiren bir koşulsuz
buyruktur ve ahlakidir. Yukarıdaki boşluklara getirilebilecek kavramlar
aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Bu parçaya göre ahlaki bir eylemin temel koşulu A) Ahlak-Ahlak yasası
aşağıdakilerden hangisidir? 4 . Bölüm: A hlak Felsefesi
A) Toplumsal fayda sağlaması B) Ahlak-Erdem
B) Ödeve dayanması C) İrade-Ahlaki eylem
C) Dini kurallara uygun olması D) İyi-Kötü
D) Bireysel çıkarları gözetmesi E) Özgürlük-Sorumluluk
E) Haz sağlaması
3. İnsan, yetişkin bir birey olduğunda neyi nasıl ya- 6. Bir akşamüstü sokakta yürürken yardıma ihtiyacı ol-
pacağını kendisinin belirleyeceğini düşünebilir. duğu her hâlininden belli olan yaşlı bir kadına yar-
Bir çoğumuz da her gün özgür seçimler yaptığımı- dım edebiliriz. Otobüste yaşlı ve hasta bir insana yer
zı sanır, bir şeye karar vermeden önce uzun uzun verebilir veya vermeyebiliriz. Yer verdiğimizde yaşlı
düşünür en doğru seçimi yapmaya çalışırız. Peki insan teşekkür ederek bizi onurlandırabilir, yer ver-
gerçekten seçim yaparken özgür müyüz? Hiç öyle mediğimizde yaşlı insanın veya otobüste bulunan bir
olduğumuzu sanmıyorum. Biyolojik ihtiyaçlarımız, başka kişinin ikazını göze almışızdır. Davranışımız
içine doğduğumuz toplum ve yaşadığımız doğal ko- sonucunda ortaya çıkacak iyi veya kötü sonuçları
şulların etkisi ve yönlendirmesiyle hareket etmek- üstlendiğimiz takdirde yaptığımız davranış ahlaki
teyiz. Doğa olayları için geçerli olan neden-sonuç olur.
ilişkisi insan davranışları için de geçerlidir. Bu parçada ahlak felsefesinin hangi temel kavramı
Bu parçada savunulan görüş aşağıdaki akımlar- üzerinde durulmuştur?
dan hangisine aittir? A) Ahlak yasası B) Erdem
A) Determinizm B) Fatalizm C) Sorumluluk D) Özgürlük
C) İndeterminizm D) Kadercilik E) Vicdan
E) Otodeterminizm
194