Page 201 - Defterim - Felsefe 10
P. 201
3. ÜNİTE
6. Aristoteles ve diğer bazı Yunan düşünürlerine göre 9. • Aristippos’a göre haz veren şeyler iyi, acı
iyi bir insan olmak, iyi ile kötüyü birbirinden ayırt veren şeyler ise kötüdür. Bunlar dışında de-
etmek öncelikle bazı ahlak kurallarını ve ilkelerini ğerlendirilebilecek bir şey yoktur. Hazzın özü,
anlama ve uygulama meselesidir. Daha doğrusu bu, onun güncelliğidir. Haz güncelliğini kaybet-
doğru eğitim ve uygulamalar yoluyla bilgelik kaza- memeli, canlı tutulmalıdır. Bu da kendi hazzı-
narak koşullara uygun davranışları sergileyecek bir nı duymakla ve yaşamakla mümkündür.
insan olma ya da böyle bir insana dönüşme meselesi- • Epiküros’a göre bir haz, bir acıyı; bir acı,
dir. Doğru huylar doğru davranış biçimlerini ortaya daha büyük bir hazzı doğurabilir. Dolayısıy-
çıkarır. Söz konusu huylara erdem denir. la hazlar üzerine düşünülmelidir. Beden anlık
Bu parçada sözü edilen ahlak anlayışı aşağıdakiler- zevklerle sınırlıdır. Ruhun ve aklın hazları ise
den hangisidir? daha uzun süreli hazlardır ve insanı acıdan
A) Erdem etiği B) Ödev etiği uzaklaştırır. O halde insan için iyi olan ruhsal
C) Fayda ahlakı D) Utilitarizm hazlara uygun hareket etmektir.
E) Egzistansiyalizm Aşağıdakilerden hangisi Aristippos ile Epiküros
arasındaki farkı göstermektedir?
A) Aristippos’un hazcı bir ahlak anlayışının olması
B) Epiküros’un evrensel ahlak yasasını kabul etmemesi
C) Epiküros’un hazcı ahlaka aklî bir öge katması
D) Aristippos’un evrensel ahlak yasasını kabul etmesi
E) Aristippos’un ruhsal hazları önemsemesi
7. Yolda düşürdüğünüz paranın yoksul birisi tarafından
bulunması ve yoksulun ihtiyaçlarını karşılaması sizi
ahlaklı biri yapmaz. Aynı şekilde evde fazlalık olduğu 10. Platon’a göre duyular dünyasında “iyi” olarak ad-
için bahçeye bıraktığınız bir dolap bir köpeğin yağ- landırılan eylemler salt iyi değillerdir. Salt iyi olan
murdan korunmasını sağladığında da ahlaki davra- “iyi ideası”dır. Tüm iyiler iyi ideasından pay al-
nışta bulunmuş olmazsınız. Bunlar sizin dışınızda dıkları ölçüde iyidirler. İnsan davranışlarını duyu-
tesadüfen gelişen olaylardır. lar dünyasının gelip geçiciliğine göre değil; genel,
Bu parçaya göre bir davranışın ahlaki olarak nite- kalıcı, kesin ve herkes için geçerli olan iyi ideasına
lenmesini sağlayan aşağıdakilerden hangisidir? 7. Bölüm: A hlak Felsefesi uygun olarak seçmelidir.
A) İradi olması Bu parçada aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
B) Aklî olması A) Evrensel ahlak yasası vardır.
C) Ödevden doğması B) İyi ideası değişmezdir.
D) Kurallara uygun olması C) İnsan doğası gereği faydaya yönelir.
E) İyi sonuçlarının olması D) Duyular dünyası gelip geçicidir.
E) İyi ideasına uygun olan ahlakidir.
11. İnsan sosyal bir varlıktır, yalnız başına yaşayamaz.
Yalnız başına yaşayamadığı için her istediğini de
yapamaz. Toplumda insan davranışları iyi ve kötü
olarak değerlendirilir. İnsan içine doğduğu toplum-
8. Anarşist ahlak kuramında, insanlar davranışlarını da bu değer yargıları ile kuşatılır. Ancak her insan
yasa ve düzenden bağımsız olarak kendileri doğru- aynı zamanda bu değer yargılarının oluşmasına,
dan seçerler. Sınırsızlık ve düzensizlik içinde davra- değişmesine ya da yeni değer yargılarının ortaya
nışlar daha yaratıcı ve daha değerli olur. İnsanlar çıkmasına katkıda bulunur. Bu noktada insan artık
böyle bir ortamda kendilerini gerçekleştirebilir ve sadece kendi davranışlarından değil diğer insanla-
mutlu olurlar. rın davranışlarından da sorumlu olur.
Buna göre anarşist ahlak anlayışı aşağıdakilerden Bu parçada aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
hangisini kabul etmez? A) İnsanın kararları onu sorumlu kılar.
A) İnsanın özgür olduğunu B) Her toplumun değer yargıları farklıdır.
B) İnsan doğasının iyi olduğunu C) Ahlak yasaları evrenseldir.
C) İnsanın kendini geliştirme potansiyeli olduğunu D) İnsan tamamen özgür bir varlıktır.
D) Evrensel ahlaki ilkelerin olduğunu E) Ahlakın kaynağı Tanrı’dır.
E) Kuralların insanı sınırladığını
199