Page 204 - Defterim - Felsefe 10
P. 204

3. ÜNİTE

          12. Değişmez bir insan doğası yoktur. İnsanı var eden   15. Havaya atılan bir taş, bilinçli bir varlık olsaydı, her
             sadece kendi eylemleridir. Yani, insan önce var olur     ne kadar öyle olmasa da, kendi irade gücüyle hare-
             ve ardından kendi eylemleri ile kendi özünü ve do-       ket ettiğini hayal edecekti. Gerçekte onu hareket et-
             ğasını oluşturur. Bu özü oluştururken yapabileceği       tiren, mekanik etkilerdir. İnsanlarda da buna benzer
             eylemleri  kısıtlayan,  kendi  iradesi  dışında  hiçbir   bir durum vardır: Yaptığımız şeyi özgürce seçtiğimi-
             güç yoktur. Bu durumun en önemli sonuçlarından           zi ve yaşamlarımız üzerinde kontrole sahip olduğu-
             biri,  insanın  eylemlerinde  tamamen  özgür  olduğu     muzu hayal ederiz. Hâlbuki eylemlerimiz, doğadaki
             gerçeğidir.                                              diğer tüm olaylar gibi belli bir neden-sonuç ilişkisi
            Bu  parçadaki  düşünceler,  aşağıdaki  görüşlerden        içerisinde gerçekleşir.
            hangisine yakındır?                                      Bu parçada dile getirilen düşünceler ahlak felsefe-
            A) Hobbes’un bencilliğine                                sindeki görüşlerden hangisine uygundur?
            B) Sartre’ın varoluşçuluğuna                             A) İndeterminizm          B) Determinizm
            C) Epiküros’un hazcılığına                               C) Otodeterminizm         D) Liberteryanizm
            D) Proudhon’un anarşizmine                                                   E) Fatalizm
            E) Bergson’un sezgiciliğine                                                                 (2017-YGS)
                                               (2016-YGS)




          13.  Epiktetos  şöyle  der:  “At  şarkı  söyleyemediği  için
             mutsuz mudur? Hayır. Köpek uçamadığı için mut-
             suz mudur? Hayır. İnsan aslanları boğazlayamadığı
             için  mutsuz  mudur?  Hayır.  Çünkü  at  koşamadığı,
             köpek duyumsayamadığı zaman mutsuz olur. Ya in-
             san? İnsan ise utancını, iyiliğini, bağlılığını, ada-
             letliliğini yitirdiği zaman, tanrıların onun ruhunda
             yaratmış olduğu tanrısal özellikler silindiği zaman
             mutsuz olur.”
            Epiktetos’un  bu  sözlerinden  aşağıdaki  yargıların
            hangisine ulaşılabilir?                             4 . Bölüm:  A hlak Felsefesi
            A) Mutluluk, ahlaklılığın ölçütüdür.
            B) Her varlık doğasına uygun davrandığında mutlu
               olur.
            C) Hayvanlarda da ahlaklılıktan söz edilebilir.       16. Belirlenimcilik (determinizm), evrende meydana ge-
            D) İnsanı hayvanlardan farklı değerlendirmek gere-        len bütün olayların daha önce gerçekleşmiş başka
                                                                      olayların  sonuçları  olduğunu,  dolayısıyla  olaylar
               kir.                                                   arasında neden sonuç bağıntısı bulunduğunu savu-
            E) Mutluluk her canlının doğal arzusudur.                 nur. Bu bakımdan gelecekte ortaya çıkacak olaylar,

                                               (2016-YGS)             geçmişte ortaya çıkan olayların kesinliği ve değiş-
                                                                      tirilemezliği  oranında  kesin  ve  değiştirilemezdir.
                                                                      William James’in “demirden evren” dediği tam da
                                                                      böyle bir evrendir. Evrendeki her şey olması gerek-
          14. Eylemsizlik, yan geldimcilik, “Ben yapmazsam el-        tiği gibi olur. Her sonuç, zorunlu ve değiştirilemez
             bet bir yapan çıkar! Benim yapmadığımı başkala-          olan nedene bağlıdır.
             rı  yapabilir!”  diyen  kimselerin  davranışıdır.  Size   Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-
             anlatacağım  öğreti  ise  bunun  tam  tersidir.  Çünkü   labilir?
             bu öğreti, “Ancak eylem içinde, iş içinde gerçeklik
             vardır.” der. Hatta daha ileri giderek “İnsan kendi     A) İnsan demirden evrende özgür iradeye sahip ol-
             tasarısından başka bir şey değildir; kendini yaptı-        madığından eylemlerinden sorumlu tutulamaz.
             ğı, gerçekleştirdiği ölçüde vardır; yani hayatından,    B) İnsanın hiçbir eylemi özgür seçimlerinin sonuçla-
             edimlerinin toplamından ibarettir.” diye de ekler.         rından bağımsız değildir.
            Bu parça aşağıdaki yaklaşımlardan hangisinin ah-         C) İnsan, akıl sahibi olması bakımından özgür ve so-
            lak görüşünü yansıtmaktadır?                                rumlu bir varlıktır.
            A) Varoluşçuluk           B) Anarşizm                    D) İnsan eylemleri demirden evrenin dışında gerçek-
            C) Hazcılık               D) Faydacılık                     leştiği için önceden öngörülemez.
                                    E) Sezgicilik                    E)  İnsan  eylemleri  nedensellik  dışında  olduğu  için
                                                                        kişiye seçim sorumluluğu yükler
                                               (2017-YGS)
                                                                                                        (2018-AYT)

    202
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209