Page 202 - Defterim - Felsefe 10
P. 202

ÖSYM NE SORDU?                                 3. ÜNİTE

          1. Paris’te genç bir adam her gün aynı fırından bayat    4. Neden iyilik yapmalıyım? Mutlu veya huzurlu olmak
            ekmek alır. Bayat ekmek taze ekmeğin yarı fiyatına       için mi yoksa insanları mutlu etmek için mi? Biri-
            satılmaktadır.  Fırıncı,  müşterisinin  hoşuna  gidece-  si bana iyilik yaparsa mutlu olurum, ben de onları
            ğini düşündüğünden bir gün ekmeği, içine tereyağı        mutlu etmeliyim diye mi düşünüyorum? “İyilik yap,
            sürerek verir. Ertesi gün genç adam öfkeyle fırına ge-   iyilik bul.” demişler. Asıl neden bu mu? Ailem ve tüm
            lir. “Niçin böyle bir şey yaptın? Günlerce uğraştığım    tanıdıklarım  başkalarına  iyilik  yapmam  gerektiğini
            proje  yağlı  ekmek  yüzünden  mahvoldu.  Ben  bayat     söylüyor yoksa iyilik yapmak toplumsal hayatın vaz-
            ekmeği çizimin hatalı yerlerini silmekte kullanıyor-     geçilmezi mi?
            dum.” der.                                               Bu parçada ahlak felsefesinin hangi temel sorusu
            Bu parça “ahlaki eylem”le ilgili aşağıdaki yargılar-     üzerinde durulmaktadır?
            dan hangisini destekler niteliktedir?                    A) Niçin erdemli olmak gerekir?
            A) İyiliği ve kötülüğü belirleyen, eylemdir.             B) Ahlaki eylemin amacı nedir?
            B) Erdemli olmak ahlaki karara bağlıdır.                 C) Evrensel ahlaktan söz edilebilir mi?
            C) Ahlaki karar ahlaki eylemden önce gelir.              D) Ahlaki eylemde bulunurken özgür müyüz?
            D) Doğru davranmak, erdemli olmak anlamına gel-          E) Ahlakla sorumluluk ilişkili midir?
               mez.
            E) Niyetin iyi olması eylemin iyi olmasını sağlamaz.                                        (2012-YGS)

                                                (2010-YGS)

          2. Nasrettin Hoca bir gün oğluyla birlikte şehre gitmek   5. Bentham tarafından formüle edilmiş olduğu şekilde
            üzere yola çıkar. Şehre birçok köyün içinden geçile-     faydacılık ilkesinin söylediği şudur: En fazla sayıda
            rek gidilmektedir. Hoca eşeğin üzerinde, oğlu da yü-     insana en büyük (maksimum) ölçüde mutluluk sağla-
            rüyerek onu takip eder. İlk köyden geçerken köylüler     yan bir eylem, doğru eylemdir.
            “Koskoca adam eşeğe binmiş, küçücük çocuğu yü-
            rütmeye utanmıyor!” diye kınarlar. Sonraki köyden        Bu parçaya göre, faydacılık aşağıdakilerden hangi-
            geçerken  Hoca  yürür,  oğlu  da  eşeğin  üzerindedir.   sini doğru bulur?
            Oradaki  köylüler  de  “Görüyor  musun  saygısız  ço-    A) Bana dokunmayan yılan bin yaşasın.
            cuğu, koca adamı yürütüyor.” derler. Üçüncü köyde        B) Her şey karşılıklıdır.
            Hoca ve çocuk eşeğe birlikte biner, bu kez de eşeğe  4 . Bölüm:  A hlak Felsefesi  C)Her ülke kendi çıkarlarından sorumludur.
            acımıyorlar diye suçlanırlar. Dördüncü köyde çocuk
            da Hoca da yürür, kınanmaktan nasiplerini alırlar.       D)Yurtta barış, dünyada barış.
            Beşinci köyde Hoca ve oğlu eşeği birlikte taşımaları-    E) Her koyun kendi bacağından asılır.
            na karşın kınanma durumu değişmez.                                                          (2013-YGS)
            Bu parça ahlak felsefesinin temel problemlerinden
            hangisinin soruşturulmasında örnek verilebilir?
            A) Tüm davranışlar ahlakla mı ilgilidir?
            B) Akılla erdem arasında nasıl bir ilişki vardır?      6. Platon’a göre “iyi”, “ideaların ideasıdır” ve erdem-
            C) Ahlakta her zaman iyi niyet yeterli midir?            lerden oluşan idealar merdiveninin tepesinde bulu-
            D) Mutlak iyiye ulaşmak mümkün müdür?                    nur. Platon’da iyi ideası, iyi olan her şeyin iyi olma-
            E) Bireylerin vicdanlı olmasının, ahlaki eylemde iş-     sını sağlayandır. Akıllı olmak, bilgili olmak, erdemli
               levi nedir?                                           olmak iyidir. Ama bunların hiçbiri tek başına yeterli
                                                                     değildir. İyi, bütün bunları içine alan bir yaşam bi-
                                                (2011-YGS)           çimidir.
                                                                     Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-
          3.  Birçok  toplumda  geçerli  olan  “Çalmayacaksın!”      labilir?
            yaptırımı ile karşı karşıya olan bir birey, aşağıdaki-   A) Akıllı, bilgili, erdemli bir hayat sürmek bizim ya-
            lerden hangisini yaptığında Kant’ın ödev ahlakına           rarımızadır.
            uygun eylemde bulunmuş olur?
            A) Onu koşulsuz bir buyruk olarak aldığında              B) İyi, varlığı belirleyen ana ilkedir.
            B) Toplumun yararına olacak biçimde davrandığında        C) İyi ve kötü, göreli kavramlar olduğu için bunların
                                                                        ötesinde bir yaşam sürdürmek gerekir.
            C) Doğruluğundan emin olduktan sonra benimsedi-          D) İyi, “erdemli” yani “iyi” bir yaşam sürmeyi ola-
               ğinde                                                    naklı kılandır.
            D) İçinden gelen sese kulak verdiğinde                   E) İyi, her insanın gerçekleştirmesi gereken bir ide-
            E) Mutlu olabilecek biçimde davrandığında                   adır.

                                                (2012-YGS)                                              (2013-YGS)


    200
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207