Page 197 - Defterim - Felsefe 10
P. 197

3. ÜNİTE

          7. Platon’a göre ahlak yasaları, insan ve fenomenler     10. Sürü insanı, Nietzsche’ye göre en alt seviyede bulu-
            dünyasından bağımsız olarak idealar dünyasında            nan tiptir. Bu kişiler dünyayı kendi gözleriyle göre-
            objektif  varlığa  sahiptir.  İyi  ideası  gibi  bilgelik,   cek kapasitesi olmayan, bütün eylemlerini içinde ya-
            adalet, cesaret ve ölçülülük erdemleri de birer idea      şadığı toplumda hüküm süren kurallara, ahlaka ve
            olarak vardır.                                            geleneğe göre gerçekleştiren insanlardır. Gelenek,
            Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ula-            içeriğini insanların deneyimleri yerine, geçmişten,
            şılabilir?                                                kutsallıktan ve belki de en önemlisi tartışılmazlıktan
            A) Erdemler kişiden kişiye değişebilir.                   beslemeye başladığı ve bu böyle sürüp gittiği için
                                                                      farklı geleneklerin oluşmasının önü kesilmiştir. Ni-
            B) İyi ideası fenomenler dünyasına aittir.                hayetinde ise insanlar hiçbir şeyi sorgulamalarına,
            C) Evrensel ahlaki ilkeler vardır.                        çoğunluk  tarafından  kutsal  olarak  nitelendirilen
            D) İdealar değişebilir gerçekliktir.                      şeyleri eleştirmelerine ve kendi düşüncelerini orta-
            E) Tüm varlıkların ahlakından söz edilebilir.             ya koymalarına izin vermeyen bir ahlaka mahkûm
                                                                      olmuşlardır. Bu anlamda bir geleneğin hüküm sür-
                                                                      düğü topluluklar sürü olmaktan öteye gidemezler ve
                                                                      kendini ortaya koyacak bireylerin çıkmasına engel
                                                                      olurlar.
          8. J. Dewey ahlaka pratik açıdan bakar. Ona göre           Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisi çıkarı-
            bireyi ve toplumu geliştiren her davranış ahlaki-        lamaz?
            dir. Eğitim üzerine çalışmalar yapan Dewey’e göre        A) Sürü insanı, toplumsal ahlakın etkisi altında olan
            ahlak anlayışı okulda ve okul dışında aynı olmalı-          ve ahlaklı diye nitelenen insanındır.
            dır. Okulda bir türlü dışarıda başka türlü ahlak ol-     B) Sürü insanı, toplumun dayattığı yaşamın dışına
            mamalıdır. Bireylerin eylemleri kararlı ve uyumlu           çıkmaya cesaret edemez.
            olursa onları geliştirme olanağı bulunur. Okulun
            ahlaki hedefi, öğrenciyi sosyal yaşama katıp geliş-      C) Dokunulmaz, değişmez ve kutsal olan değerler in-
            tirmektir.                                                  sanların eleştirel düşünmesini engeller.
            Bu parçada ahlak felsefesinin hangi sorusu üze-          D) Sürü insanı içinde bulunduğu toplumun sınırları-
            rinde durulmaktadır?                                        nı ihlal ederek yalnız başına kalır.
            A) Ahlak nedir?                                          E) Ahlaksal kurallar daha çok insanlığın boyundu-
                                                                        ruk altına alınıp dizginlenmesi ile bağıntılıdır.
            B) Evrensel ahlak yasası var mıdır?                 7. Bölüm:  A hlak Felsefesi
            C) Ahlakın kökeni nereye dayanmaktadır?                11. İnsan davranışları içten ya da dıştan gelen birtakım
            D) Ahlaki eylemin amacı nedir?                            nedenlerle belirlenmiştir. İnsanın eylemlerini doğal
            E) İnsan doğası ahlaklı olmaya uygun mudur?               ya da toplumsal koşullar belirler. Benzer coğrafya-
                                                                      da  benzer  toplumlarda  yaşayan  insanların  benzer
                                                                      davranışlar sergilemesinin nedeni budur.
                                                                     Bu parçaya göre ahlaki eylem ile ilgili aşağıdaki-
                                                                     lerden hangisine ulaşılabilir?
          9. Spinoza’ya göre aklın verdiği bilgi, bizi Tanrı’nın
            koyduğu doğadaki zorunluluğa götürür. Tanrı’nın          A) İradi eylemdir.
            bilgisiyle  donanmış  olan  insan,  her  şeyin  Tan-     B) Ödeve uygun olandır.
            rı’dan zorunlu olarak çıktığını anlar. Birey bu bilgi    C) Mutluluk veren eylemdir.
            ve bilinçten aldığı güç ile ihtiraslarına ve arzula-     D) Özgürce yapılan eylem değildir.
            rına esir olmaktan kurtulur, özgür ve erdemli olur.
            Böyle bir birey Tanrı bilgisine ve onun zorunlu ka-      E) Temel bir amacı vardır.
            nununa uymaya devam etmelidir. O kanuna uyan
            iyidir, uymayan ise kötüdür.                           12. Ahlaki eylemin belirleyicisi faydadır. Bir davranış
            Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi Spi-           kişiye fayda sağlıyorsa iyidir. Kişi kendisine fayda
            noza’ya getirilen eleştirilerden biri olabilir?           sağlamayan  bir  davranışı  iyi  olarak  niteleyemez.
            A) Ahlaki sorumluluğu ortadan kaldıran bir yak-           Fayda ise her insan için aynı olmayabilir.
               laşımdır.                                             Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
            B) Evrensel ahlak yasasını savunan bir yaklaşım-         labilir?
               dır.                                                  A) Evrensel ahlak yasasının temeli toplumdur.
            C) Bilgi ile ahlak arasında bağ kurmaktadır.             B) Evrensel ahlak yasası yoktur.
            D) Tanrı ile evrenin birliğini savunmaktadır.            C) Ahlaki eylem bilgiye dayanır.
            E) Özgürlüğü Tanrısal bilgiye sahip olmaya bağ-          D) Ahlak yasasının nesnel temelleri vardır.
               lamıştır.                                             E) Aklını kullanan insan özgür insandır.




                                                                                                                        195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202