Page 198 - Defterim - Felsefe 10
P. 198
TEST 4 3. ÜNİTE
1. Samet en yakın arkadaşı Mehtap’a “Düşünceleri- 4. Kant, her durumda geçerli “yalan söylememe” gibi
miz ve eylemlerimiz dışımızdaki otoriteler tarafın- bazı görevlerimiz olduğunu ileri sürer. Bentham ise
dan dikte ediliyorsa gerçekte kim olduğumuzu bile- yaptıklarımızın doğruluğu ya da yanlışlığının olası
bilir miyiz?” sorusunu yöneltmiştir. Mehtap’ın bu sonuçlara indirgenmesi gerektiğine inanır. Bunlar
soru karşısındaki cevabı “Hayır.” olmuştur. Ona şartlara göre değişmektedir. Örneğin, bir arkadaşı-
göre kim olduğumuzu bilmek için sahip olduğumuz nız yeni aldığı kot pantolonun yakışıp yakışmadığını
potansiyelin farkına varıp bunu sonuna kadar kul- sorarsa Kant’ın düşüncesini takip eden biri, arka-
lanacak cesareti göstermeliyiz. Bir şeye körü körü- daşınızın hoşlanmayacağı türden bir cevap olması-
ne bağlanmamak ve bildiklerinizin mutlak doğru ol- na rağmen doğruyu söyler. Bentham’ın düşüncesini
duğunu varsaymamak gerekmektedir. Bir düşünceyi takip eden biri ise küçük bir yalan söylemenin daha
kabul etmeden önce ona etraflıca bakmalı ve her fik- büyük mutluluk getirip getirmeyeceğini hesaplar.
ri kendimiz üretmeli veya ruhumuza uygun şekilde Daha çok mutluluk getirecekse yalan doğru cevap
dönüştürmeliyiz. olacaktır.
Bu parçada Mehtap’ın görüşleri aşağıdakilerden Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine
hangisine yakındır? ulaşılamaz?
A) Kant’ın ödev ahlakı felsefesine A) Ödev ahlakını benimseyen biri zaman zaman kü-
B) Hobbes’un egoist ahlak felsefesine çük yalanlara başvurabilir.
C) Nietzsche’nin nihilist ahlak felsefesine B) Yalan söylemenin doğru bir şey yapmak manasına
D) Bentham’ın utilitarist ahlak felsefesine geldiği zamanlar olabilir.
E) Bergson’un entüisyonist ahlak felsefesine C) Faydacı biri için yalan söylemek her zaman yan-
lış olmayabilir.
D) Yalan söylemek daha büyük bir mutluluğa neden
oluyorsa ahlaken doğru bir eylemdir.
2. J. S. Mill için insan eylemlerinin amacı mutluluktur. E) Kant için yalan söylememek uymak zorunda oldu-
Mutluluk yarar ile elde edilebilir. İyi olan, insanlı- ğumuz ahlaki bir yasadır.
ğın yararına olanı yapmaktır. Bütün insanlar için
elden geldiğince acıdan kurtulmak ve sevinç duy-
mak önemlidir.
Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine 5. “İnsan doğası” gibi bir varsayım, kendini aldat-
ulaşılabilir? 4 . Bölüm: A hlak Felsefesi manın ve her birimizin sahip olduğu büyük sorum-
A) Tüm insanların mutluluğu bir ütopyadır. luluğun inkarından başka bir şey değildir. Hepimiz
kendimize ait değerler kümesi oluşturmak durumun-
B) İnsanın mutlu olması kendi çıkarına göre eylem- dayız. Her birimiz ahlaki kararlar almak durumun-
de bulunması ile ilişkilidir. dayız. Bizim dışımızdan gelen sabit yönergeler ol-
C) İnsanın mutluluğu diğer insanların mutluluğuna madan değer yargılarında bulunma gerekliliği insan
bağlıdır. olmanın bir yanıdır.
D) İnsanların, kendi yararı ile başkalarının yararı Bu parçadaki açıklama aşağıdaki problemlerden
arasında uyum kurması zordur. hangisine yöneliktir?
E) İnsanlar sadece kendi yararlarına uygun ahlak A) Özgürlük ve sorumluluk
yasalarına uymalıdır. B) İyi ve kötünün ölçütü
C) Ahlak ilkelerinin evrenselliği
D) Ahlakın kaynağı
3. Aristoteles, en iyi olan şeyin orta yol olduğunu söy- E) Bilgi ve ahlak ilişkisi
leyerek mutluluğu da orta yol ile açıklar. Bu neden-
le maddi şeyleri tam anlamıyla dışlamamış fakat
aşırısının zararlı olduğunu kabul etmiştir. “Orta
yol”dan insanın kendi yeteneklerini, isteklerini ve 6. Ahlak, toplumda insanların benimseyip uyguladığı
olanaklarını tanımasını anlayan Aristoteles’e göre davranışları konu edinir. Etik ise bu davranışların
insan için en iyi şey ne aşırıya kaçmak ne de azla sorgulamasını yapar. Ahlak, değerlerin pratiği, etik
yetinmektir. Ahlaklı olmak bu ikisi arasındaki “orta teorisidir.
yol”a göre hareket etmektir. Bu parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmak-
Bu parçaya göre Aristoteles iyi ve kötünün ölçütü tadır?
olarak aşağıdakilerden hangisini kabul eder? A) Ahlak ve etiğin benzer alanlar olduğu
A) Fayda B) Haz B) Etiğin insanlar için kurallar koyduğu
C) İyi ideası D) Ödev C) Ahlak ile etik arasında farklılıklar olduğu
E) Ölçülülük D) Ahlakın göreli olduğu
E) Ahlaki eylemin ne olduğu
196