Page 206 - Defterim - Felsefe 10
P. 206
3. ÜNİTE
21. Hazzı insan yaşamının bir ereği olarak kabul eden 23. Nasıl ki duyusal algı konusunda insanın bireysel al-
Epiküros, hazdan ne anladığını ise şöyle açıklar: gısı doğrunun tek ölçüsü ise aynı şekilde insan; ha-
“Hazzın bizim için hayatın en üstün amacı olduğu- kikatin, ahlaki iyinin ve adaletin de ölçüsüdür. Güzel
nu söylemekle ne sadece her şeyin tadını çıkarmak veya çirkin, iyi veya kötü, adil veya adaletsiz olan
isteyen uçarıların zevklerini ne de maddi hazların bir şey, onu bu şekilde gören insan için öyledir. Bu
sınırsızca doyurulmasını kastediyorum. Bunu yal- konularda bireyden bireye olduğu gibi toplumdan
nız, doktrinimizi anlamayan bilgisiz insanlar ya topluma da bir bilgelik farkı yoktur. Bu yüzden ahla-
da kötülük olsun diye anlamaz görünenler söyler. ki ilkeler de ne ilahi bir otoritenin değişmez buyru-
Bizim için haz, beden alanında acı çekmemek, ruh ğudur ne de herkes için geçerlidir. Onlar sadece ve
alanında da hiçbir huzursuzluk duymamaktır.” sadece toplumsal uzlaşının ürünüdür ve bu iradenin
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisi değişmesine paralel olarak da değişirler.
çıkarılamaz? Bu parçadaki görüşleriyle Protagoras’ın aşağıdaki
A) Haz, anlamlı bir yaşamın biricik ölçütüdür. sorulardan hangisini tartıştığı söylenebilir?
B) Acıdan mümkün olduğunca kaçınmak gerçek A) Evrensel bir ahlak yasasından bahsedilebilir mi?
hazza ulaşmanın bir yoludur. B) Ahlaki eylemlerin bir amacı var mıdır?
C) Maddi hazlardan daha çok ruhsal huzurun pe- C) Neden ahlaklı olmak gerekir?
şinden koşulmalıdır. D) Eylemleri ahlaki kılan özellikler nelerdir?
D) Haz her şeyin tadını çıkarmak ve zevklerin sınır- E) Ahlaki yargıları diğer yargılardan ayıran nedir?
sızca doyurulması değildir.
E) Gerçek haz, bedensel acıdan bile huzur duyabil- (2021-AYT)
mektir.
(2020-TYT)
4 . Bölüm: A hlak Felsefesi
22. Mutluluk erdemli olmanın bir ödülü değil erdemin
ta kendisidir. Dünyevi isteklerimizi bastırdığımız
için mutluluktan haz almayız; tersine, ondan haz
aldığımız için dünyevi isteklerimizi bastırabiliriz.
Spinoza’nın Etika adlı eserinden alınan bu par-
çadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Erdemli olma çabasının hedefi mutluluk-
tur.
B) Erdemli olmak için hazların bastırılması gerekir.
C) Erdemli olmak kendi başına mutluluktur.
D) Mutluluktan haz almak olanaksızdır.
E) Mutluluk hak edilen bir şeydir
(2020-AYT)
3. ünitenin 4. bölümünün etkinlik cevap
anahtarına bu karekoddan ulaşılabilir.
204