Page 206 - Defterim - Felsefe 10
P. 206

3. ÜNİTE

          21. Hazzı insan yaşamının bir ereği olarak kabul eden   23. Nasıl ki duyusal algı konusunda insanın bireysel al-
             Epiküros, hazdan ne anladığını ise şöyle açıklar:        gısı doğrunun tek ölçüsü ise aynı şekilde insan; ha-
             “Hazzın bizim için hayatın en üstün amacı olduğu-        kikatin, ahlaki iyinin ve adaletin de ölçüsüdür. Güzel
             nu söylemekle ne sadece her şeyin tadını çıkarmak        veya çirkin, iyi veya kötü, adil veya adaletsiz olan
             isteyen uçarıların zevklerini ne de maddi hazların       bir şey, onu bu şekilde gören insan için öyledir. Bu
             sınırsızca doyurulmasını kastediyorum. Bunu yal-         konularda  bireyden  bireye  olduğu  gibi  toplumdan
             nız,  doktrinimizi  anlamayan  bilgisiz  insanlar  ya    topluma da bir bilgelik farkı yoktur. Bu yüzden ahla-
             da kötülük olsun diye anlamaz görünenler söyler.         ki ilkeler de ne ilahi bir otoritenin değişmez buyru-
             Bizim için haz, beden alanında acı çekmemek, ruh         ğudur ne de herkes için geçerlidir. Onlar sadece ve
             alanında da hiçbir huzursuzluk duymamaktır.”             sadece toplumsal uzlaşının ürünüdür ve bu iradenin
            Bu  parçadan  aşağıdaki  yargıların  hangisi              değişmesine paralel olarak da değişirler.
            çıkarılamaz?                                             Bu parçadaki görüşleriyle Protagoras’ın aşağıdaki
            A) Haz, anlamlı bir yaşamın biricik ölçütüdür.           sorulardan hangisini tartıştığı söylenebilir?
            B)  Acıdan  mümkün  olduğunca  kaçınmak  gerçek          A) Evrensel bir ahlak yasasından bahsedilebilir mi?
               hazza ulaşmanın bir yoludur.                          B) Ahlaki eylemlerin bir amacı var mıdır?
            C) Maddi hazlardan daha çok ruhsal huzurun pe-           C) Neden ahlaklı olmak gerekir?
               şinden koşulmalıdır.                                  D) Eylemleri ahlaki kılan özellikler nelerdir?
            D) Haz her şeyin tadını çıkarmak ve zevklerin sınır-     E) Ahlaki yargıları diğer yargılardan ayıran nedir?
               sızca doyurulması değildir.
            E) Gerçek haz, bedensel acıdan bile huzur duyabil-                                          (2021-AYT)
               mektir.

                                               (2020-TYT)
                                                                4 . Bölüm:  A hlak Felsefesi
























          22. Mutluluk erdemli olmanın bir ödülü değil erdemin
             ta  kendisidir.  Dünyevi  isteklerimizi  bastırdığımız
             için mutluluktan haz almayız; tersine, ondan haz
             aldığımız için dünyevi isteklerimizi bastırabiliriz.
            Spinoza’nın Etika adlı eserinden alınan bu par-
            çadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            A)  Erdemli  olma  çabasının  hedefi  mutluluk-
               tur.
            B) Erdemli olmak için hazların bastırılması gerekir.
            C) Erdemli olmak kendi başına mutluluktur.
            D) Mutluluktan haz almak olanaksızdır.
            E) Mutluluk hak edilen bir şeydir

                                               (2020-AYT)
                                                                               3. ünitenin 4. bölümünün etkinlik cevap
                                                                               anahtarına bu karekoddan ulaşılabilir.


    204
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211