Page 253 - Defterim - Felsefe 10
P. 253
3. ÜNİTE
9. Her insanın sağlığını korumak kendi sorumluluğun- 11. Varoluşcu filozof A. Camus’ye göre insan, üstün olan
dadır ve kendisine bırakılmalıdır. Bir kişi sağlığını değerleri yıkabilecek ve kolay edinilemeyen özgür-
veya mülklerini koruma konusunda ihmalkâr dav- lüğü çabalayarak elde edebilecek olandır. Özgür-
ranırsa devlet özel bir yasayla bu tür bir kimsenin lük ne yasanın mutlak egemenliği ne de bütünüyle
yoksullaşmasını veya hastalanmasını engelleyebilir yokluğudur. Yasanın boyunduruğu altında ezilmek
mi? Kanunlar, mümkün olduğu kadar, vatandaşların de her şeyi istediğimiz gibi yapabilmek de özgürlük
mülkiyetinin ve sağlığının başkalarının sahtekârlığı değildir. Üstün bir değerle yazgıya yön verilmiyor-
ve şiddeti yüzünden zarar görmemelerini sağlar. An- sa, rastlantı kralsa karanlıklar içinde yürüyüştür
cak kanunlar, bireyleri mülkiyetlerine ve sağlıklarına söz konusu olan. Körün korkunç özgürlüğüdür bu.
yönelik kendi ihmalkârlıklarından korumazlar; çün- Bir eylemi yasaklamak veya seçmek, bir değer ya da
kü hiç kimse, istesin istemesin, zengin veya sağlıklı ereğin varlığını gerekli kılar.
olmaya mecbur edilemez. Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı- labilir?
labilir? A) Özgürlük, seçimlerimize dışsal bir müdahalenin
A) Bireyin yaşamında gerekli olan araçlar devlet yokluğudur.
eliyle dağıtılmalıdır. B) Her türlü yasa, insanın özgürlüğünü kısıtlar.
B) Devlet sadece bireysel hakların başkaları tarafın- C) Toplum kuralları özgürlük esas alınarak belirlen-
dan ihlali durumunda müdahale etmelidir. melidir.
C) Devlet, vatandaşların can ve mal güvenliğini her D) Özgürlük eylemin amaca yönelik ve değer odaklı
koşulda sağlamalıdır. olmasıdır.
D) Düzenin sağlanması için devlet bütün toplumsal E) Bize doğuştan biçilen yazgıya ayak uydurmak öz-
mekanizmalara müdahale eder. gürlüktür.
E) Sağlıklı bir toplum ancak bireylerin devlete tam (2020-TYT)
6 . Bölüm: Siyaset Felsefesi 12. Ütopyalar, toplumsal ve siyasal düzenin sorunlu
itaati ile gerçekleşir.
(2019-TYT)
züm önerisi sunan kurgusal düzen tasarımlarıdır. Bu
özellikleri nedeniyle düşünce tarihinde genellikle
10. İphigeneia Aulis adlı tragedyada Menelaos, Truva yanlarına işaret eden ve söz konusu sorunlara çö-
seferi komutanı olan ağabeyi Agamemnon ile bir olumlu bir rolü olduğu düşünülen ütopyaların, öte
tartışmasında ona şunları söyler: “Ben bir şefi veya yandan bazı açılardan eleştirilmesi de söz konusu-
bir komutanı soyu ya da kraliyet ailesine mensubiye- dur. Bu eleştirilerin başında ütopyaların, sunduk-
ti nedeniyle bir ülkenin başına getirme fikrinin bütü- ları toplum modellerinin değişmez niteliklere sahip
nüyle karşısındayım. Bir devletin ordusunu kuman- olarak kurgulanmaları nedeniyle aslında değişime
da edebilmek için akıl ya da siyasi yetenek gerekir. kapalı ve dolayısıyla tarihsiz sistemler öngörmeleri
Buna sahip olan her adam baş olmaya layıktır.” gelir. Bu yüzden her ne kadar arzulanan bir yaşama
Bu parça siyaset felsefesinin aşağıdaki soruların- işaret etse de ütopyalar bir yanıyla totaliter bir yapı
örneği sergiler.
dan hangisi ile ilişkilendirilebilir?
A) Sivil toplumun anlamı nedir? Bu parçada ütopyalarla ilgili anlatılmak istenen
aşağıdakilerden hangisidir?
B) Devlet nasıl ortaya çıkmıştır? A) Durağan toplum modelleri oluşturmaları
C) Egemenliği kullanmanın koşulu nedir? B) Çözüm önerilerinin geçici olduğu
D) Bürokrasiden vazgeçilebilir mi? C) Gerçek hayatta uygulanmalarının zor olduğu
E) Birey devlet ilişkisi nasıl olmalıdır? D) Öznel bakış açılarını yansıttığı
(2019-AYT) E) Bireysel özgürlükleri öne çıkardığı
(2020-TYT)
251