Page 248 - Defterim - Felsefe 10
P. 248

3. ÜNİTE

          7. Protagoras, “Bütün şeylerin ölçüsü insandır.” diye-   9.  Hobbes’a göre kılıcın yani devletin zoru ve varlığı
            rek sofizmin bilgi, ahlak, din ve siyaset görüşlerini    olmadıkça anlaşmalar sadece sözlerden ibaret olup
            özetlemiştir.  Ölçü  insan  olunca  bütün  her  şey  ona   uygulamada insanlara güvenlik sağlamaz. Bu neden-
            göründüğü gibi olur. Herkes için geçerli bir doğru,      le güvenliği sağlayacak olan anlaşmanın uygulana-
            salt gerçeklik yoktur. Sofizm, tüm görüşlerini göreli    bilmesi için tarafların sözleşmeye bağlı kalmalarını
            bir dünya tasarımından hareketle temellendirmiştir.      sağlayacak bir egemen kuvvete yani devlete ihtiyaç
            Buna göre tüm bireyler için geçerli bir ahlak, hukuk     vardır. Bu yüzden Hobbes, insanları diğer insanlar-
            ve devletten söz edilemez. Bazı Sofistlere göre insan-   dan gelecek saldırı ve tehditlere karşı koruyacak, on-
            lar güçsüz oldukları için çıkarlarına uygun düşen bir    ların güvenli ve mutlu bir yaşam sürmelerini temin
            sözleşmeyle  birlikte  toplum  hâlinde  yaşamayı  seç-   edecek, devletin toplumdaki tüm insanların tüm yetki
            mişlerdir.                                               ve güçlerini, bir kişiye ya da bir meclise devretmele-
            Parçaya göre sofizmle ilgili aşağıdaki yargılardan       riyle kurulacağını ifade etmiştir.
            hangisine ulaşılamaz?                                    Thomas Hobbes’un görüşüne göre aşağıdaki yar-
            A) Her şey insana göre değişir.                          gılardan hangisine ulaşılabilir?
            B) İdeal bir düzenden bahsedilemez.                      A) Yasaların yaptırım gücü olmalıdır.
            C) İnsanların toplum hâlinde yaşamalarının temelin-      B) Doğal yaşamda insanlar mutlu ve refah içindedir.
               de güçsüz olmaları yatar.                             C) Devlet insanlık tarihiyle beraber süregelmektedir.
            D) Din, ahlak, bilgi ve siyaset görüşlerinde göreceli-   D) Adalet devletin temeli olmalıdır.
               liği savunurlar.                                      E) İktidar tek bir elde toplanmalıdır.
            E) İdeal bir devlet düzenine ulaşmak mümkündür.



                                                                   10. Platon’a göre kaç çeşit devlet şekli varsa o kadar
                                                                6 . Bölüm:  Siyaset Felsefesi  sonucu kurulabilir. Platon bu sebeple toplumu bil-
                                                                      da  insan  hâli  vardır.  İdeal  devletin  kuruluşu  her
                                                                      insanın  yeteneğine  uygun  bir  göreve  getirilmesi

                                                                      gi ve becerileri farklı altın, gümüş ve tunç ırklılar
                                                                      olmak üzere üç bölüme ayırmıştır. Ona göre bu iş
                                                                      bölümüyle temel ihtiyaçlar sağlanacak ve devlette
                                                                      kurulmuş  olacaktır.  Platon  temel  ihtiyaçların  kar-
                                                                      şılanmasını öncelikli ele alır. Toplumun ihtiyaçları
                                                                      değiştikçe de sınıflar ortaya çıkmaya başlar. Platon,
                                                                      toplumun  temel  ihtiyaçlarının  karşılanması  sonu-

                                                                      üretici sınıfın oluştuğunu söyler. Ancak daha sonra
                                                                      ülke mallarının topluma yetmemesi sonucu bu ihti-
                                                                      yaçların karşılanması için başka devletlerle savaşa
          8. Thomas More ve Campanella eserlerinde özel mül-          cu; çiftçi, zanaatçı ve tüccarlardan meydana gelen
                                                                      girmek kaçınılmaz olur. Bu nedenle devleti içte ve
            kiyeti kaldırarak ortak mülkiyetle insanlara mutlu ve     dışta  koruyacak  ‘koruyucular  sınıfı’  ortaya  çıkmış
            bir yaşam sunacaklarını ifade etmişlerdir. Her iki dü-    olur. Platon ise yöneticilerin koruyucular sınıfından
            şünür de sosyal eşitliği bu şekilde sağlayacaklarını      kendini her yönden iyi geliştirmiş, eğitimini tamam-
            düşünürler. Örneğin Campanella Güneş Ülkesi’nde           lamış,  erdemli  ve  filozof  yapıda  olan  insanlardan
            bu ortak yaşamı şöyle ifade eder: “Güneş Kentlile-        seçer. Platon’un İdeal Devlet’inde koruyucular sını-
            rin evleri, odaları, yatakları ve gerekli bütün eşyaları   fının en yetenekli üyeleri, yaşlandıklarında yönetici
            ortaktır. Her altı ayda bir, yöneticiler herkese han-     olabilmektedirler.
            gi evde, hangi odada kalacağını bildirir.” Bacon’un
            ideal  devletinde  ise  bilgi  düşüncesi  devletin  temeli   Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine
            yapılmıştır.  Burada  ideal:  Toplumu,  devleti  bilgiye   ulaşılamaz?
            dayatmak, onu bilimin verilerine göre düzenlemektir.     A) Devletin  varlık  nedeni  insanların  ihtiyaçlarını
            Bu ‘bilmek egemen olmaktır’ anlamına gelir.                 karşılama isteğidir.
            Parçada verilen görüşler siyaset felsefesinin hangi      B) Toplumdaki  sınıflar  ihtiyaçlardan  dolayı  ortaya
            sorusuna cevap niteliği taşımaktadır?                       çıkmıştır.
            A) İdeal devlet nasıl olmalıdır?                         C) Üretici sınıfına mensup birinin ileride yönetici ol-
            B) İktidar kaynağını nereden alır?                          ması mümkündür.
            C) Devlet nasıl meydana gelmiştir?                       D) Devlet ve insan birbirine benzer.
            D) Egemenliğin kullanılış biçimleri nelerdir?            E) Yöneticiler  filozoflardan  ve  erdemli  insanlardan
            E) Sivil toplum gerekli midir?                              oluşmalıdır.


    246
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253