Page 246 - Defterim - Felsefe 10
P. 246

3. ÜNİTE

          8.   •   İnsanı  doğası  gereği  kötü  olarak  kabul  eden   11. Spinoza’ya göre de doğa durumunda insanlar, ba-
                   Machiavelli, politik rejimi buna uygun olarak      rış içinde yaşamazlar, iyi ve kötü konusunda uzla-
                   kurmuştur.  Zira  sadece  zorunlu  olduğunda       şamazlar. Çünkü herkes kendi çıkarı doğrultusunda
                   iyi  davranan  insan,  özünde  erdeme  yönelen     iyi veya kötüyü belirler. Ayrıca insanlar hiçbir şeye
                   veya kötülükten uzak duran bir varlık değildir.    itaat  etmeye  zorlanamazlar.  Bu  durumun  sonucu
                   Machiavelli’nin insan doğası üzerine düşünce-      olarak  da  suç,  yasa,  itaat,  özgürlük  gibi  kavram-
                   leriyle şimdiye kadar görülmeyen bir birey an-     lardan bahsedilmesi mümkün olmaz. Bu doğrultuda
                   layışı, yavaş yavaş ortaya çıkmaya başlamıştır.    her insan, kendi istek ve gücü ile yani doğal hak-
                   Machiavelli’nin kabul ettiği birey için gerçek     kı ile kendi yararını gerçekleştirmeye yöneldiğinde
                   olan tek şey, kendi çıkarıdır. O, bencildir. Bu    karşılıklı bir düşmanlık duygusunun ve korkusunun
                   doğrultuda insanın bencilliğini bir başkasına      ortaya çıkması kaçınılmaz hale gelmektedir. Spino-
                   zarar vermeden kullanabilmesi ve kötünün ön-       za, insanın doğal hakkını sınırsızca kullandığı doğa
                   lenmesi, yalnızca toplumsal/politik bir zorun-     durumunda, sürekli güvensizlik duygusu içinde ola-
                   lulukla gerçekleşebilecek bir durumdur.            cağını söylemektedir. Bu güvenliğe de ancak devlet
               •   Hobbes’a göre insan doğasında üç temel kav-        hâlinde yaşamakla ulaşılabileceğine inanmıştır.
                   ga nedeni bulunmaktadır. Bunlar rekabet, gü-      Spinoza’nın  görüşlerine  göre  aşağıdaki  yargılar-
                   venlik ve şan/şeref’tir. Bu söz konusu nedenler   dan hangisine ulaşılabilir?
                   doğrultusunda  insan,  şiddet  kullanarak  mü-    A) Doğal yaşamda insanlar diğer insanların hakları-
                   cadele eder. Hobbes’a göre devlet olmadıkça          nı da gözetmişlerdir.
                   doğa durumunda herkes herkese karşı sürekli       B) İnsanlar doğal yaşamda mutlu ve barış içinde ya-
                   bir savaş hâlinde olacaktır. Hobbes’un tanım-        şamışlardır.
                   lamasıyla doğa durumu kısaca “Homo homini         C) Devletin yapısı insan organizmasına benzer.
                   lupus” (İnsan insanın kurdudur.) şeklinde for-
                   müle ettiği bir savaş durumudur.                  D)  İnsanlar  doğal  yaşamdaki  güvensizlik  duygunu
            Machiavelli  ve  T.  Hobbes’un  görüşlerinin  ortak         devleti kurarak aşmışlardır.
            noktası aşağıdakilerden hangisi değildir?                E) Devlet doğal bir yapıdır.
            A) Devlet ortak irade ile oluşmuş bir kurumdur.
            B) Doğal yaşamda insanlar kaçınılmaz bir savaş hâ-
               lindedir.
            C) İnsan özünde erdeme yönelen bir varlıktır.       6 . Bölüm:  Siyaset Felsefesi
            D) Devlet doğal yaşamdaki kaos hâlini sona erdir-
               miştir.
            E) İnsan doğası gereği bencildir.                      12. Farabi’ye göre insanın iyiyi seçerek mutluluğa ulaş-
                                                                      ması  tek  başına  mümkün  değildir.  İnsanın  aksine
                                                                      yardımlaşma ve iş birliğine ihtiyacı vardır. Tam da
                                                                      bu yüzden insan topluluk içinde yaşamalıdır. Bun-
                                                                      dan dolayıdır ki Farabi’nin felsefesinde ahlak siya-
          9. Aşağıdaki kavramlardan hangisi siyaset felsefesinin      sete  hazırlık  konumundadır.  İnsanın  hem  bildiğini
            konu alanına girer?                                       hem  de  yapabilme  gücünü  elde  ettiği  alan  olarak
            A) Bilgi                  B) Güzel                        ahlak, siyasetin ayırt edebilme gücünü geliştiren bir
            C) İyi                    D) Özgürlük                     yardımcı konumdadır. İnsanların bu sebeplerden do-
                        E) Vicdan                                     layı birbirleriyle mutluluğu elde etme yolunda yar-
                                                                      dımlaştığı şehir de Farabi’nin siyaset felsefesi içeri-
                                                                      sinde iyi değerlerinin gerçekleştirilebildiği “erdemli
                                                                      şehir” olacaktır. En yüksek mutluluk ahlak felsefesi
                                                                      açısından baktığımızda erdemlerle mümkündür.
          10.  Aşağıdakilerden  hangisi  liberalizmin  savunduğu     Farabi’nin  görüşüne  göre  aşağıdaki  yargılardan
             temel görüşlerdendir?                                   hangisine ulaşılamaz?
            A) Toplumda herkes birbiriyle eşit olmak zorundadır.     A) İnsan doğası gereği toplumsal bir canlıdır.
            B) Devlet birey için vardır.                             B) Siyaset ahlaka yardımcı olan bir araçtır.
            C) Adalet devletin temelidir.                            C) Siyaset ahlakı içinde barındırmalıdır.
            D) Birey devlet için var olmalıdır.                      D) İnsan bireysel arzularının peşinden koşarak mut-
            E) Devlet hukuk kurallarına göre yönetilmelidir.            lu olamaz.
                                                                     E) Erdemli şehir iyi olan değerlerin yaşandığı yerdir.






    244
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251