Page 245 - Defterim - Felsefe 10
P. 245
TEST 2 3. ÜNİTE
1. Locke’a göre doğa durumunda insanlar doğa yasa- 4. Aziz Augustine, Büyük İskender’in esir aldığı bir kor-
sına bağlı, özgürlük ve barış ortamı içinde iken doğa sanın hikâyesini anlatır. İskender korsana “Hangi
yasasına uyulmadığında sahip oldukları cezalan- cesaretle denizlerde saldırganlık yapabildin?” diye
dırma hakkını rızaya dayalı bir sözleşme ile devlete sorar. Korsan “Sen hangi cesaretle tüm dünyaya
devretmişlerdir. Locke’un düşüncelerinde, insanların saldırabildin?” diye cevaplar ve konuşmasını şöyle
rızalarıyla kendi aralarında bir anlaşma yaparak sürdürür: “Ben sadece çok küçük bir gemiye sahip
özgürlüklerinin, yaşamlarının ve mülkiyetlerinin ko- olduğum için korsan diye adlandırılıyorum sense
runması devletin temel amacıdır ve devlet bu kuruluş aynı şeyi çok büyük bir donanmayla yaptığın için im-
amacına uygun hareket etmek zorundadır. Locke’a parator olarak adlandırılıyorsun.”
göre devlet “Sadece kendi sivil çıkarlarını tedarik et- Parçada siyaset felsefesinin hangi problemine
mek, korumak ve geliştirmek için teşkil edilmiş bir in- değinilmiştir?
san toplumudur.” Dolayısıyla Locke’un anlayışında, A) Devletin gerekliliği
insanların haklarının kaynağı devlet değil devletin
kaynağı insanların haklarıdır. B) Birey-devlet ilişkisi
Parçaya göre Locke’un görüşleri ile ilgili aşağıdaki C) Bürokrasinin vazgeçilmezliği
yargılardan hangisine ulaşılamaz? D) Sivil toplumun gerekliliği
A) Devlet sözleşme ile ortaya çıkan yapay bir kurum- E) Meşruiyetin ölçütü
dur.
B) Devlet insanların hak ve özgürlüklerini korumak-
la yükümlüdür. 5. Aşağıdakilerden hangisi siyaset felsefesinin sorgu-
C) Birey devlet için değil devlet birey için vardır. ladığı kavramlardan biri değildir?
D) Devlet kendiliğinden ortaya çıkmış doğal bir ku- A) Egemenlik B) Erdem
rumdur. C) Hak D) İktidar
E) Devletin kurulması ile insanların doğa yasalarına E) Sivil toplum
göre yaşadıkları doğal yaşam da sona ermiştir.
lumdaki tüm bireylerin refah ve mutluluğunu sağla-
2. Aşağıdaki özelliklerden hangisi siyaset bilimini si- 6 . Bölüm: Siyaset Felsefesi 6. İdeal düzenin olabileceğini düşünen filozoflar top-
maya yönelik fikirler ortaya koymuşlardır. İdeal bir
yaset felsefesinden ayıran özelliklerden değildir? düzenin olabileceğini savunan filozofların yanı sıra
A) Olması gerekeni konu edinmesi reddeden filozoflar ve akımlar da bulunmaktadır.
B) Politik hayatı konu alması Aşağıdakilerden hangisi ideal düzenin olabilirliğini
C) Siyaset olgusunu olduğu gibi incelemesi reddeden görüşlerden biridir?
D) Birey-devlet ilişkisini konu etmesi A) Demokrasi B) Kapitalizm
E) Nesnel görüşler ortaya koyması C) Liberalizm D) Septisizm
E) Sosyalizm
7. Bodin’e göre egemenlik; vatandaşlar üzerindeki en
yüksek, mutlak ve sürekli güçtür. Bodin devletin var
olması için gereken egemen gücün içte kişiler üzerin-
3. • Platon’a göre adalet, diğer erdemlerin de de sınırsız ve üstün ve dışta da bağımsız bir iktidar
içinden çıktığı ve herkese hak ettiğini vermek olduğunu belirtmiş ve bu gücün bu niteliklerini ifa-
anlamına gelir. Adalet olmadan mutluluk sağ- de etmek için egemenlik kelimesini kullanmıştır. Bo-
lanamaz. Bu sebeple adalet yasalara uymak- din’e göre egemenlik; sınırsız, tek, bölünmez, mutlak
tır. Adalet diğer tüm erdemlerin oluşmasında ve devredilmezdir. Egemenlik kanunla sınırlanamaz
mutlak koşul özelliğine sahiptir. çünkü zaten kanunun kaynağı egemendir. Bir ülkede
• Aristoteles adalet erdemini de ‘orta yol’ an- tatbik edilmekte olan kanunlar, egemenin emirlerin-
layışıyla açıklar. Ona göre adalet yasaya uy- den başka bir şey değildir.
gunluk ve eşitliğin gözetilmesidir. Adalet erde- Bu parçada verilen Bodin’in egemenlik anlayışı ile
mi, bütün erdemleri içerisinde bulunduran ve ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
amacı kendinde saklı bir erdemdir. A) Egemenlik devredilemez mutlak bir güçtür.
Parçada verilen görüşler siyaset felsefesinin hangi B) Egemenlik kanunun kaynağıdır.
sorusuna cevap niteliği taşımaktadır? C) Egemenin emirleri kanunların da üstündedir.
A) Adalet nedir? B) Ahlak nedir? D) Monarşi yönetimine zemin oluşturma niteliği ta-
C) Erdem nedir? D) Hak nedir? şır.
E) Özgürlük nedir? E) Demokrasi yönetiminin temelini oluşturur.
243