Page 247 - Defterim - Felsefe 10
P. 247
TEST 3 3. ÜNİTE
1. Sokrates, Platon’un Diyaloglarında erdem ve bilgiyi 4. Max Weber’e göre, kamuda çalışan ve hiyerarşik bir
şöyle ifade eder: “Bilgiden ayrı olduğu halde iyi olan düzen içinde işleyen yapı, şikâyet de edilse vazgeçil-
bir şey varsa, erdem de bilgiden ayrı olabilir. Ama mez bir araç durumundadır. Bu yapıyı gerekli kılan
bilgi her iyiyi kavrarsa, kavramadığı iyi şey yoksa, unsurlardan biri de devletin iş bölümüne dayalı gö-
erdemin de bir bilgi olduğunu kabul etmeliyiz.” Ona rev dağılımıdır. Weber’in vazgeçilemez olarak gördü-
göre bilgi ve düşünce adaletin temelidir. Adalet, So- ğü bu yapının gerekliliği siyaset felsefesinde üzerinde
fistlerin savunduğu şekliyle göreli olmayıp bir değer düşünülen konular arasında yer almaktadır.
olarak her yerde vardır. Bilgili kişi de adalete yöne- Yukarıdaki parçada siyaset felsefesinin sorguladığı
lerek yasalara uyar. hangi kavrama değinilmiştir?
Parçaya göre Sokrates’in görüşleriyle ilgili aşağı- A) Adalet B) Bürokrasi
daki yargılardan hangisine ulaşılamaz? C) Hukuk sistemi D) Meşruiyet
A) Erdem bilgidir. E) Sivil toplum
B) Adaletin temelinde bilgi vardır.
C) Adalet göreceli bir kavramdır.
D) Kötülük bilgi eksikliğindendir. 5. Dünyanın başlangıcında yerleşik yaşamın az sayıda
E) Adaletin temelinde bilgi vardır. olmasından dolayı insanlar bir süre için hayvanlar
gibi dağınık yaşadılar. Bu nedenle yönetim biçimle-
rinin çeşitlilikleri insanlar arasında şans eseri çık-
tı. Sonradan sayıları arttıkça bir araya toplandılar
ve kendilerini daha iyi savunabilmek için araların-
2. Devletin varlığına mutlak olarak karşı çıkan görüş da en güçlü ve cesur olanın kararlarına uyarak onu
aşağıdakilerden hangisidir? baş seçip itaat ettiler. Ardından neyin zararlı ve kötü
A) Anarşizm B) Faşizm olduğunu anlamaktan başka, onurlu ve iyi şeyleri
C) Kapitalizm D) Liberalizm anlamak geldi. Çünkü eğer biri kendine iyilik edene
E) Sosyalizm kötülük yaptıysa, bu olay insanlar arasında nefret ve
şefkat duygusu gösterenleri onurlu buldular, diğer-
lerini nankörlükle suçladılar. Ayrıca benzer kötülük-
lerin kendilerine de yapılabileceğini düşünmeleri
nedeniyle, böyle kötülüklerden kaçmak için yasalar
3. Jhering’e göre hakkını savunan kişi, hakkın kendisi- 6 . Bölüm: Siyaset Felsefesi yapmak ve uymayanları da cezalandırmak işini üst-
ne sunduğu dar bir alanda aslında tüm hukuk düze- lendiler. Sonuç olarak sonradan bir prens seçmek zo-
nini savunmaktadır. Çünkü bir hakkın ihlali demek, runda kaldıklarında en güçlü olanı değil en basiretli
hukukun ihlali demektir. Bu nedenle ihlal edilen bir ve adil olanı seçtiler.
hakkın savunulması da hukukun savunulmasıdır. Yukarıdaki metne göre Machiavelli’nin sözle-
Hakkı için mücadele eden kişi aslında hukuk için mü- rinden devletle ilgili hangi görüşe sahip olduğu
cadele etmiş olur. Dolayısıyla da hakkını feda eden söylenebilir?
kişi aslında hukuku feda etmiştir. Hukuk ve adalet, A) Devlet insanların ortak iradesi ile oluşmuş yapay
sırf mahkemelerdeki hakimlerin ve onların emrindeki bir kurumdur.
polislerin varlığı ile korunamaz. Hukukun korunması B) Devlet doğal bir kurumdur.
için toplumun her bir üyesinin diğerleri ile iş birliği
yapması gerekir. Buna göre her kişinin düzensizliğe, C) İdeal bir devlet düzeni olamaz.
kargaşaya ve haksızlığa karsı mücadele etme öde- D) Devleti aristokratlardan oluşan belli bir zümrenin
vi vardır. Bir başka deyişle hukukun nimetlerinden yönetmesi gerekir.
yararlanan her kişinin, hukuka duyulan saygının ve E) İnsan doğası gereği kötü ve bencildir.
hukukun gücünün muhafaza edilmesi için kendi pa-
yına düşen katkıyı yapması gerekir. Dolayısıyla her
kişi aslında toplumun çıkarı için mücadele eden bir
hukuk savaşçısıdır. 6. Aşağıdaki sorulardan hangisi “siyaset felsefesinin”
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ilgi alanı içinde yer almaz?
ulaşılamaz? A) Devlet nasıl meydana gelmiştir?
A) Hukuk ve adaletin korunması belli kişilerin teke- B) Meşruiyetin ölçütü nedir?
linde olmamalıdır. C) İdeal toplumsal düzen nasıl olmalıdır?
B) Haklar hukukun ve adaletin temelini oluşturur. D) Egemenliğin kullanılış biçimleri nelerdir?
C) Hakların ihlaline karşı bütün vatandaşlar duyarlı E) İnsan ahlaki eylemlerinde özgür müdür?
olmalıdır.
D) Hakkını feda eden kişi hukuku da feda etmiş sa-
yılır.
E) Hakların korunması devletin yükümlülüğündedir.
245