Page 247 - Defterim - Felsefe 10
P. 247

TEST 3                                         3. ÜNİTE

          1. Sokrates, Platon’un Diyaloglarında erdem ve bilgiyi   4. Max Weber’e göre, kamuda çalışan ve hiyerarşik bir
            şöyle ifade eder: “Bilgiden ayrı olduğu halde iyi olan   düzen içinde işleyen yapı, şikâyet de edilse vazgeçil-
            bir şey varsa, erdem de bilgiden ayrı olabilir. Ama      mez bir araç durumundadır. Bu yapıyı gerekli kılan
            bilgi her iyiyi kavrarsa, kavramadığı iyi şey yoksa,     unsurlardan biri de devletin iş bölümüne dayalı gö-
            erdemin de bir bilgi olduğunu kabul etmeliyiz.” Ona      rev dağılımıdır. Weber’in vazgeçilemez olarak gördü-
            göre bilgi ve düşünce adaletin temelidir. Adalet, So-    ğü bu yapının gerekliliği siyaset felsefesinde üzerinde
            fistlerin savunduğu şekliyle göreli olmayıp bir değer    düşünülen konular arasında yer almaktadır.
            olarak her yerde vardır. Bilgili kişi de adalete yöne-   Yukarıdaki parçada siyaset felsefesinin sorguladığı
            lerek yasalara uyar.                                     hangi kavrama değinilmiştir?
            Parçaya göre Sokrates’in görüşleriyle ilgili aşağı-      A) Adalet                 B) Bürokrasi
            daki yargılardan hangisine ulaşılamaz?                   C) Hukuk sistemi          D) Meşruiyet
            A) Erdem bilgidir.                                                         E) Sivil toplum
            B) Adaletin temelinde bilgi vardır.
            C) Adalet göreceli bir kavramdır.
            D) Kötülük bilgi eksikliğindendir.                     5. Dünyanın başlangıcında yerleşik yaşamın az sayıda
            E) Adaletin temelinde bilgi vardır.                      olmasından dolayı insanlar bir süre için hayvanlar
                                                                     gibi dağınık yaşadılar. Bu nedenle yönetim biçimle-
                                                                     rinin çeşitlilikleri insanlar arasında şans eseri çık-
                                                                     tı. Sonradan sayıları arttıkça bir araya toplandılar
                                                                     ve kendilerini daha iyi savunabilmek için araların-
          2. Devletin varlığına mutlak olarak karşı çıkan görüş      da en güçlü ve cesur olanın kararlarına uyarak onu
            aşağıdakilerden hangisidir?                              baş seçip itaat ettiler. Ardından neyin zararlı ve kötü
            A) Anarşizm               B) Faşizm                      olduğunu  anlamaktan  başka,  onurlu  ve  iyi  şeyleri
            C) Kapitalizm             D) Liberalizm                  anlamak geldi. Çünkü eğer biri kendine iyilik edene
                               E) Sosyalizm                          kötülük yaptıysa, bu olay insanlar arasında nefret ve
                                                                     şefkat  duygusu gösterenleri onurlu  buldular,  diğer-

                                                                     lerini nankörlükle suçladılar. Ayrıca benzer kötülük-
                                                                     lerin  kendilerine  de  yapılabileceğini  düşünmeleri
                                                                     nedeniyle, böyle kötülüklerden kaçmak için yasalar
          3. Jhering’e göre hakkını savunan kişi, hakkın kendisi- 6 . Bölüm:  Siyaset Felsefesi  yapmak ve uymayanları da cezalandırmak işini üst-
            ne sunduğu dar bir alanda aslında tüm hukuk düze-        lendiler. Sonuç olarak sonradan bir prens seçmek zo-
            nini savunmaktadır. Çünkü bir hakkın ihlali demek,       runda kaldıklarında en güçlü olanı değil en basiretli
            hukukun ihlali demektir. Bu nedenle ihlal edilen bir     ve adil olanı seçtiler.
            hakkın  savunulması  da  hukukun  savunulmasıdır.        Yukarıdaki  metne  göre  Machiavelli’nin  sözle-
            Hakkı için mücadele eden kişi aslında hukuk için mü-     rinden  devletle  ilgili  hangi  görüşe  sahip  olduğu
            cadele etmiş olur. Dolayısıyla da hakkını feda eden      söylenebilir?
            kişi aslında hukuku feda etmiştir. Hukuk ve adalet,      A) Devlet insanların ortak iradesi ile oluşmuş yapay
            sırf mahkemelerdeki hakimlerin ve onların emrindeki         bir kurumdur.
            polislerin varlığı ile korunamaz. Hukukun korunması      B) Devlet doğal bir kurumdur.
            için toplumun her bir üyesinin diğerleri ile iş birliği
            yapması gerekir. Buna göre her kişinin düzensizliğe,     C) İdeal bir devlet düzeni olamaz.
            kargaşaya  ve  haksızlığa  karsı  mücadele  etme  öde-   D) Devleti aristokratlardan oluşan belli bir zümrenin
            vi  vardır.  Bir  başka  deyişle  hukukun  nimetlerinden    yönetmesi gerekir.
            yararlanan her kişinin, hukuka duyulan saygının ve       E) İnsan doğası gereği kötü ve bencildir.
            hukukun gücünün muhafaza edilmesi için kendi pa-
            yına düşen katkıyı yapması gerekir. Dolayısıyla her
            kişi aslında toplumun çıkarı için mücadele eden bir
            hukuk savaşçısıdır.                                    6. Aşağıdaki sorulardan hangisi “siyaset felsefesinin”
            Parçaya  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisine         ilgi alanı içinde yer almaz?
            ulaşılamaz?                                            A) Devlet nasıl meydana gelmiştir?
            A) Hukuk ve adaletin korunması belli kişilerin teke-   B) Meşruiyetin ölçütü nedir?
               linde olmamalıdır.                                  C) İdeal toplumsal düzen nasıl olmalıdır?
            B) Haklar hukukun ve adaletin temelini oluşturur.      D) Egemenliğin kullanılış biçimleri nelerdir?
            C) Hakların ihlaline karşı bütün vatandaşlar duyarlı   E) İnsan ahlaki eylemlerinde özgür müdür?
               olmalıdır.
            D) Hakkını feda eden kişi hukuku da feda etmiş sa-
               yılır.
            E) Hakların korunması devletin yükümlülüğündedir.
                                                                                                                        245
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252