Page 251 - Defterim - Felsefe 10
P. 251

ÖSYM NE SORDU?                                3. ÜNİTE

          1. Platon, Sparta ile yapılan Pelopones Savaşları sıra-  3. Sokrates “Adalet nedir?” diye sorduğunda aradığı,
            sında Atina kültürünün yıkılmasını gözlemler ve bu-      sadece sözcüğün tanımı değildir. “Adil” sözcüğü her
            nun etkisiyle, ütopya için bir taslak olabilecek “Dev-   çeşit insan, karar, yasa ve anlaşma için kullanıldığı-
            let” adlı eserini hazırlar. Benzer şekilde, Roma’nın     na göre, bütün bunlarda ortak olan bir şey, hepsinin
            Vizigotlar tarafından yerle bir edilmesine tanık olan    paylaştığı “adalet” denilen ortak bir özellik bulun-
            Aziz Augustinus, bu dünya yerine öteki dünyada bir       malıdır.  Sokrates’in  açığa  çıkarmaya  çalıştığı  şey,
            ütopyadan söz eden “Tanrı Devleti”ni yazar. Thomas       bu ortak özelliğin niteliğiydi. Öyle ki bunun sonunda
            Hobbes, İngiltere’deki iç savaş sırasında sürgündey-     tek tek olguları, ona ulaşmasına göre adil veya değil
            ken “Leviathan”ı yazarak barış ve refah içinde yaşa-     diye nitelemek mümkün olsun.
            yan bir devlet yaratmaya çalışır.                        Bu parçada Sokrates’in aradığı ortak özellik aşağı-
            Bu  parça  ütopyalarla  ilgili  aşağıdaki  yargılardan   dakilerden hangisiyle ifade edilir?
            hangisini destekler?                                     A) Adaletin sembolü
            A) Mükemmel bir toplum oluşturulabilir.                  B) Adalet duygusu
            B) Her insanda mutlu olma isteği vardır.                 C) Fenomen olarak adalet
            C) Yurttaşların erdemli olabilecekleri toplumsal bir     D) Oluş olarak adalet
               düzen vardır.                                         E) Adalet ideası
            D)  Gereksinimler  farklı  olduğundan  ütopyalar  da
               farklıdır.                                                                                (2012-YGS)
            E) İnsan bencil bir varlık olduğundan toplumsal dü-
               zen sağlanmalıdır.
                                                (2010-YGS)

                                                                6 . Bölüm:  Siyaset Felsefesi
















                                                                     sürdürmeye çalışır, dünya nimetlerinden olabildiğin-
                                                                     ce çok yararlanmak ister. Bunun sonucunda da her-
          2. Toplumsal varlık olarak bir arada yaşamak zorunda     4. Hobbes’a göre insan; doğası gereği kendi varlığını
                                                                     kes herkesin düşmanı olur, böylece savaşlar ortaya
            olan insanlar arasında, çeşitli istek ve amaçların bir   çıkar. Bu durumu Hobbes “İnsan insanın kurdudur.”
            noktada çatışacak şekilde toplanması nedeniyle bir       şeklinde özetler. Ama bu durum insan varlığını teh-
            çekişme durumu ortaya çıkar. Eğer ortada uyuşmaz-        likeye düşürdüğünden insanlar herkesin güvenliğini
            lıkları önleyecek bir erk olmazsa çatışmalar insanlı-    sağlayan  bir  düzen  arayışına  girmişlerdir.  Dünya
            ğın yok olmasına yol açar. Böyle durumlarda kural        nimetlerinden yararlanırken zora başvurmaktan vaz-
            koyucuya sahip olma ve ona boyun eğme gereği du-         geçmek üzere birbirlerine söz vermiş, zora başvurma
            yulur. Bu ihtiyacı giderecek kurum da devlettir. Üstün   yetkisini ve gücünü, boyun eğecekleri bir kişiye dev-
            bir otoriteye sahip olan devlet ve onun koyduğu ku-      retmek için aralarında anlaşmışlardır.
            rallar, bireyi diğer insanların saldırı ve eziyetlerin-  Bu parçaya göre, insanların anlaşmalarına neden
            den korur.                                               olan unsur aşağıdakilerden hangisidir?
            İbn-i Haldun’un görüşlerini yansıtan bu parçadan         A) İnsanların, dünya nimetlerinden eşit yararlana-
            aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?               maması
            A) Devlet, toplumu baskı altında tutabilmek için sı-     B) Bireylerin zora başvurma gücünü ve yetkisini bir
               nırsız yetkiyle donatılmalıdır.                          otoriteye devretmek istememesi
            B) Devletin varlığı doğal ve zorunludur.                 C)  İnsanın  doğal  arzularının  kendi  varlığını  tehdit
            C) Devlet toplumsal iradenin ürünüdür.                      etmesi
            D) Devlet, bireylerin ve kurumların karşılıklı güve-     D) Herkesin birbiriyle savaşması sonucunda kültü-
               niyle varlığını sürdürür.                                rün yozlaşması
            E) Devlet, mutlak bir güç değil toplumun amaçlarını      E)  Bitmek  bilmeyen  savaşların  köklü  uygarlıkları
               gerçekleştirmek için bir araçtır.                        tehdit etmesi
                                                (2011-YGS)                                               (2013-YGS)
                                                                                                                        249
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256