Page 249 - Defterim - Felsefe 10
P. 249

TEST 4                                         3. ÜNİTE

          1.  Ütopik  devlet  anlayışına  sahip  düşünürlerden  biri   4. …………………… hak edene hak ettiğinin verilmesi-
            de İslam felsefesinin Türk asıllı filozofu Fârâbi’dir.   ni, hakkı gözetmeyi ifade eder.
            Fârâbi  MS  900’lü  yıllarda  Platon’dan  etkilenerek        …………………… hukuk tarafından kişilere tanınan
            El-Medinetü’l  Fâzıla  (Faziletli  Devlet)  adlı  eserini   ve  korunmasını  istemek  hususunda  kişilerin  yetkili
            yazmıştır. Fârâbi bu eserinde devletin kaynağını ev-     kıldıkları çıkarı ifade eder.
            renin sahip olduğu düzene dayandırır. İnsanlar kendi
            aralarında adaleti tesis etmek için bir güce ihtiyaç     Yukarıdaki boşluklara siyaset felsefesinin kavram-
            duymuşlardır.  Bu  sebeple  insanlara  gerçek  adaleti   larından hangileri sırasıyla getirilmelidir?
            sunacak olan devlet mekanizması kurulmuştur.             A) Meşruiyet- hak
            Parçaya göre Farabi’nin görüşleri ile ilgili aşağıda-    B) Hak-hukuk
            ki yargılardan hangisine ulaşılamaz?                     C) İktidar-hak
            A) İdeal devlet düzenine ulaşmak mümkün değildir.        D) Adalet-hak
            B) Herkesin benimseyeceği ideal bir devlet vardır.       E) Adalet-meşruiyet
            C) Devletin temelinde düzen vardır.
            D) Devlet insanların ortak iradesi ile oluşmuş bir ku-
               rumdur.
            E) Toplumda adaleti ancak devlet sağlayabilir.

                                                                   5. Felsefe tarihinde devletin ortak irade ile toplumsal
                                                                     bir sözleşme yapılarak oluştuğunu savunan filozoflar
                                                                     olduğu gibi kendiliğinden oluştuğunu savunan filo-
          2. Demokratik toplumlarda görülen, iktidarın müdaha-       zoflar da vardır.
            lesi dışında kalan ve kendi dinamiğini oluşturan ör-     Devletin  doğal  bir  yapı  olduğunu  savunan  filozof
            gütlü yapıdır. Bu örgütler bireyleri toplumdaki çeşitli   aşağıdakilerden hangisidir?
            güçlerin etkisinden korudukları gibi temelde bireyle-    A) Hobbes
            rin hak ve çıkarlarını aramayı da amaçlarlar.            B) Locke
            Yukarıda  siyaset  felsefesinin  hangi  kavramı-         C) Machiavelli
            na değinilmiştir?
            A) Bürokrasi              B) Hak                         D) Platon
            C) Hukuk                  D) İktidar                6 . Bölüm:  Siyaset Felsefesi  E) Rousseau
                        E) Sivil toplum






          3. Platon ve Aristoteles yaşadıkları toplumda en iyi dev-  6. Weber’e göre meşruiyet ile hukukilik aynı şey değil-
                                                                     dir. Hukukilik esas olarak, hukuka veya kanunlara uy-
            let modeli ve yönetim şekli oluşturmaya çalışmışlar-     gunluğu anlatır. Yöneticilerin anayasa ve kanunlara
            dır. Ancak hiçbir yönetim şekli en iyi yönetim şekli     uymaları, o yöneticilerin yönetilenler gözünde meşru
            olabilecek  evrensel  değerlere  ya  da  ilkelere  sahip   olduğu anlamına gelmez. Bir başka deyişle yönetici-
            değildir. Çünkü insanların kültür, din, ırk, tarihi ve   ler karar alırken, emir verirken pozitif hukuka uygun
            coğrafi özellikleri farklılık gösterir. Bu farklılık her   davranabilirler  ancak  buna  rağmen  yönetilenlerin
            millet ya da toplulukta farklı ‘en iyi yönetim şekli’    çoğunluğu veya bir kısmı yöneticilerin yönetme hak-
            fikrinin doğmasına sebep olur. Aynı toplumda yaşa-       kını tanımayabilirler veya meşru olduğuna inanma-
            yan bireylerin duygu ve düşünce farklılığı da ‘en iyi    yabilirler. Kuşkusuz hukukilik meşruiyetin artmasına
            devlet’  şeklini  imkânsız  kılar. Ancak  burada  ortaya   katkıda bulunur ancak her zaman hukuka uygun bir
            konan ‘en iyi devlet’ düşünceleri Antik Yunan’ın siya-   rejimin meşru olduğu söylenemez. Esas olan meşrui-
            si ve sosyal toplum şartlarında değerlendirilmelidir.    yete ilişkin bir inanç oluşturmak ve onu sürdürmektir.
            Parçaya  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisine         Weber’e  göre  meşruiyetin  dayanağı  aşağıdakiler-
            ulaşılamaz?                                              den hangisidir?
            A) İdeal devlet düzenine ulaşmak mümkündür.              A) Toplumdaki normların benimsenmesi
            B) En iyi yönetim şekli toplumların kültürel, dini, et-  B) Devlet  yönetiminde  şeffaflık  ilkesinin  benimsen-
               nik vb. yapılarına göre farklılık gösterir.              mesi.
            C) İdeal devlet düzenine ulaşmak mümkün değildir.        C) Normlara uymayanlara yaptırım uygulanması
            D) Bütün toplumlar için geçerli olacak evrensel ilke-    D) Geleneklere dayalı bir düzen anlayışının sağlan-
               lere sahip bir düzen yoktur.                             ması
            E) Toplumdaki bireylerin ideal devlet düzenine iliş-     E) Evrensel  değerlere  dayalı  bir  hukuk  sisteminin
               kin farklı fikirleri vardır.                             bulunması


                                                                                                                        247
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254