Page 249 - Defterim - Felsefe 10
P. 249
TEST 4 3. ÜNİTE
1. Ütopik devlet anlayışına sahip düşünürlerden biri 4. …………………… hak edene hak ettiğinin verilmesi-
de İslam felsefesinin Türk asıllı filozofu Fârâbi’dir. ni, hakkı gözetmeyi ifade eder.
Fârâbi MS 900’lü yıllarda Platon’dan etkilenerek …………………… hukuk tarafından kişilere tanınan
El-Medinetü’l Fâzıla (Faziletli Devlet) adlı eserini ve korunmasını istemek hususunda kişilerin yetkili
yazmıştır. Fârâbi bu eserinde devletin kaynağını ev- kıldıkları çıkarı ifade eder.
renin sahip olduğu düzene dayandırır. İnsanlar kendi
aralarında adaleti tesis etmek için bir güce ihtiyaç Yukarıdaki boşluklara siyaset felsefesinin kavram-
duymuşlardır. Bu sebeple insanlara gerçek adaleti larından hangileri sırasıyla getirilmelidir?
sunacak olan devlet mekanizması kurulmuştur. A) Meşruiyet- hak
Parçaya göre Farabi’nin görüşleri ile ilgili aşağıda- B) Hak-hukuk
ki yargılardan hangisine ulaşılamaz? C) İktidar-hak
A) İdeal devlet düzenine ulaşmak mümkün değildir. D) Adalet-hak
B) Herkesin benimseyeceği ideal bir devlet vardır. E) Adalet-meşruiyet
C) Devletin temelinde düzen vardır.
D) Devlet insanların ortak iradesi ile oluşmuş bir ku-
rumdur.
E) Toplumda adaleti ancak devlet sağlayabilir.
5. Felsefe tarihinde devletin ortak irade ile toplumsal
bir sözleşme yapılarak oluştuğunu savunan filozoflar
olduğu gibi kendiliğinden oluştuğunu savunan filo-
2. Demokratik toplumlarda görülen, iktidarın müdaha- zoflar da vardır.
lesi dışında kalan ve kendi dinamiğini oluşturan ör- Devletin doğal bir yapı olduğunu savunan filozof
gütlü yapıdır. Bu örgütler bireyleri toplumdaki çeşitli aşağıdakilerden hangisidir?
güçlerin etkisinden korudukları gibi temelde bireyle- A) Hobbes
rin hak ve çıkarlarını aramayı da amaçlarlar. B) Locke
Yukarıda siyaset felsefesinin hangi kavramı- C) Machiavelli
na değinilmiştir?
A) Bürokrasi B) Hak D) Platon
C) Hukuk D) İktidar 6 . Bölüm: Siyaset Felsefesi E) Rousseau
E) Sivil toplum
3. Platon ve Aristoteles yaşadıkları toplumda en iyi dev- 6. Weber’e göre meşruiyet ile hukukilik aynı şey değil-
dir. Hukukilik esas olarak, hukuka veya kanunlara uy-
let modeli ve yönetim şekli oluşturmaya çalışmışlar- gunluğu anlatır. Yöneticilerin anayasa ve kanunlara
dır. Ancak hiçbir yönetim şekli en iyi yönetim şekli uymaları, o yöneticilerin yönetilenler gözünde meşru
olabilecek evrensel değerlere ya da ilkelere sahip olduğu anlamına gelmez. Bir başka deyişle yönetici-
değildir. Çünkü insanların kültür, din, ırk, tarihi ve ler karar alırken, emir verirken pozitif hukuka uygun
coğrafi özellikleri farklılık gösterir. Bu farklılık her davranabilirler ancak buna rağmen yönetilenlerin
millet ya da toplulukta farklı ‘en iyi yönetim şekli’ çoğunluğu veya bir kısmı yöneticilerin yönetme hak-
fikrinin doğmasına sebep olur. Aynı toplumda yaşa- kını tanımayabilirler veya meşru olduğuna inanma-
yan bireylerin duygu ve düşünce farklılığı da ‘en iyi yabilirler. Kuşkusuz hukukilik meşruiyetin artmasına
devlet’ şeklini imkânsız kılar. Ancak burada ortaya katkıda bulunur ancak her zaman hukuka uygun bir
konan ‘en iyi devlet’ düşünceleri Antik Yunan’ın siya- rejimin meşru olduğu söylenemez. Esas olan meşrui-
si ve sosyal toplum şartlarında değerlendirilmelidir. yete ilişkin bir inanç oluşturmak ve onu sürdürmektir.
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine Weber’e göre meşruiyetin dayanağı aşağıdakiler-
ulaşılamaz? den hangisidir?
A) İdeal devlet düzenine ulaşmak mümkündür. A) Toplumdaki normların benimsenmesi
B) En iyi yönetim şekli toplumların kültürel, dini, et- B) Devlet yönetiminde şeffaflık ilkesinin benimsen-
nik vb. yapılarına göre farklılık gösterir. mesi.
C) İdeal devlet düzenine ulaşmak mümkün değildir. C) Normlara uymayanlara yaptırım uygulanması
D) Bütün toplumlar için geçerli olacak evrensel ilke- D) Geleneklere dayalı bir düzen anlayışının sağlan-
lere sahip bir düzen yoktur. ması
E) Toplumdaki bireylerin ideal devlet düzenine iliş- E) Evrensel değerlere dayalı bir hukuk sisteminin
kin farklı fikirleri vardır. bulunması
247