Page 129 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 129

Kaside

                Din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan şiirlerdir.
                Aruz vezniyle yazılır; kafiye düzeni aa, ba, ca, da, ea … biçimindedir.
                Beyit sayısı genellikle 33-99 arasında değişir.
                İlk beytine matla, son beytine makta, en güzel beytine beytülkasîd, şairin
                mahlasının geçtiği beyte taç beyit adı verilir.
                Kasideler türüne, giriş bölümünde işlenen konuya veya redifine göre
                isimlendirilir.
                Divan edebiyatında Fuzûlî, Bâkî, Nef’î kaside nazım şeklinin başarılı örneklerini
                vermişlerdir.

                                         KASİDENİN BÖLÜMLERİ


                Nesîb, Teşbîb                  Methiye                     Fahriye
                                  Girizgâh                  Tegazzül                      Dua



            Nesip, Teşbip: Şairin asıl konuya geçmeden önce sanat gücünü sergilediği; bahar,
            bayram, kış, at tasvirlerinin yapıldığı; kimi zaman da aşktan, aşkın acılarından,
            sevgilinin güzelliğinden söz edildiği kasidenin ilk bölümüdür.
            Girizgâh: Nesip ile methiye arasında köprü vazifesi gören bir veya iki beyitlik
            bölümdür.
            Methiye: Kasidenin yazıldığı kişinin övüldüğü bölümdür. Bu bölümde kasidenin yazıldığı
            kişinin adaleti, iyiliği, cömertliği, kahramanlığı, savaşçılığı, gazabı gibi karakter
            özellikleri abartılı bir şekilde dile getirilir.
            Tegazzül: Kaside içerisinde kasideyle aynı ölçü ve uyakta bir gazelin söylendiği
            bölümdür.
            Fahriye: Şairin kendisini övdüğü bölümdür.
            Dua: Şairin kasideyi yazdığı kişi bazen de kendisi için dua ettiği bölümdür.

                                         Konularına Göre Kasideler:

                Tevhit                                                            Hicviye


                       Münacat                                          Mersiye
                                        Naat           Methiye


             Müstezat
                Gazelin her bir dizesine, “ziyade” denilen kısa bir dize eklenerek oluşturulur.
                Genellikle aruzun tek bir kalıbıyla yazılır.
                Ziyadeler asıl dizeyi anlam yönünden tamamlamalıdır.
                Kafiye düzeni genellikle a(a) a(a)/ b(b) a(a)/ c(c) a(a)/ d(d) a(a)… biçimindedir.

             Kıta
               Genellikle iki beyitten oluşur ancak on iki beyte kadar uzayan kıtalar da vardır.
               Kafiye düzeni genellikle “xa, xa …” biçimindedir, matla ve makta beyti olmayan
               gazele benzer.
               Kıta nazım biçiminde şairler genellikle mahlas kullanmaz.
               Beyitler arasında anlam birliği vardır.
               Kıtalarda hikmet, nükte, önemli bir düşünce, yergi gibi birçok konu ele alınabilir.

                                                                                                                        127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134