Page 134 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 134

3. Etkinlik: Aşağıda verilen beyitler kasidenin hangi bölümünden alınmıştır? Boş bırakılan yere
            gerekçesiyle yazınız.



                Bahr-i eş’âr yeter urdu sütûr emvâcın                   ...............................................................................
                Demidür k’ide du’â dürlerini zîb-i kenâr
                                                                        ...............................................................................
                Lâlelerle bezene niteki dest ü sahrâ
                Nitekim güller ile zeyn ola dest ü destâr               ...............................................................................


                Nitekim lâlelere şeb-nem olup üftâde                    ...............................................................................
                Güllere bülbül-i şeydâ geçine âşık-ı zâr
                                                                        ...............................................................................
                Gül gibi hurrem ü handân ola rûy-i bahtın
                Sâgar-ı ayşın ola lâle-sifat cevher-dâr                 ...............................................................................
                                                             Bâkî






         4. Etkinlik: Aşağıda divan edebiyatı şiir akımları ile ilgili bilgiler verilmiştir. Noktalı yerlere
            doğru cevabı yazınız.


               XVII. yüzyılda Nâbî’nin temsilcisi olduğu           Divan şiirinde günlük hayatın ve mahallî
               akımdır. Bu üslup bir edebî anlayış olarak          ögelerin kullanılmasıdır. Şiirlerde atasözü ve
               “düşünceye dayalı hikmetli söz söyleme”             deyimlere sıkça yer verilmiştir, sanatçılar
               şeklinde ifade edilebilir. Bu şiirlerde hayalden    halk söyleyişlerini şiire taşımıştır. Soyuttan
               çok anlama önem verilir. Öğreticilik                çok somut anlatıma önem verilmiştir. Nedîm
               kaygısıyla lirizm geri planda kalmıştır.            bu akımın önemli temsilcisidir.
               Özellikle irsalimesel sanatı bol kullanılmıştır.


                                .........................................           .........................................





               Bu akımın özgün ve karmaşık mazmunlar,              Bu akım divan şiirinde Doğu kültürünün
               ince hayaller, anlam kapalılığı, az kelimeyle       etkisinin artmasına tepki olarak ortaya
               çok şey anlatma gibi amaçları vardır. Bu            çıkmıştır. Şairler şiirlerini yalın, anlaşılır bir
               akımda anlam söze hâkimdir. Hayaller ön             Türkçeyle yazmayı amaçlamıştır. Sanatlı
               plana çıkar. Mübalağa, irsalimesel, istiare,        söyleyiş, tamlamalar ve süslü dilden uzaklaşıp
               teşhis, kinaye ve mecaz sanatları da bu tarz        halkın diline yönelmişlerdir. XV. yüzyılda
               şiirde çok kullanılmıştır.                          Edirneli Nazmî bu akıma öncülük etmiştir.

                                .........................................           .........................................












   132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139