Page 53 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 53
2. Etkinlik: Aşağıda verilen kelimeleri metindeki boşluklara uygun şekilde yazınız.
Ömer Seyfettin Tanzimat Sâmipaşazâde Sezâi realizm
Millî Edebiyat Fecriati Ahmet Hikmet Müftüoğlu romantizm
Servetifünun olay öyküsü Ahmet Mithat Efendi Sergüzeşt
Küçük Şeyler Çağlayanlar durum öyküsü Namık Kemal
Batı tarzı hikâye Türk edebiyatına ....................................... Dönemi’nde girmiştir. Bu türün ilk
örneklerini veren kişi ........................................................... olmuşsa da Batılı tarzdaki ilk hikâyeleri
............................... adlı eseriyle ........................................ yazmıştır. Daha çok bireysel konulu hikâyelerin
yazıldığı .............................................. Dönemi’nde özellikle natüralizm ve ......................................... akımları
etkili olmuştur. Bu dönemin önemli isimlerinden biri olan ....................................................... Türkçülük
düşüncesinin temsilcisidir. Bu sanatçı, .......................................... adlı hikâye kitabında millî duygulara
ağırlık vermiştir. Türk hikâyeciliği Batı standartlarını ................................................ Dönemi’nde
yakalamıştır. .......................................... tarzında hikâyelerin yazıldığı bu dönemde .......................................,
hikâyeciliği meslek edinen ilk sanatçımız olarak kabul edilir.
3. Etkinlik: Aşağıda kendileri hakkında bilgi veren sanatçıların adlarını ve eser verdikleri edebî
dönemleri ilgili boşluklara yazınız.
Hikâyelerimde Anadolu’yu gözlemci bir bakışla, Hikâyelerimde çocukluk ve askerlik anılarımı,
yer yer mizah ögeleriyle donatarak anlattım. savaş yıllarını anlattım. Millî bir şuurun
Aydede dergisinde mizah yazıları yazdım. uyanmasında rol oynayan bu hikâyelerimi
İstanbul Türkçesini kullanmadaki maharetim son derece sade bir Türkçeyle yazdım. Diğer
sayesinde pek çok yazara örnek oldum. Gurbet sanatçıların aksine hikâyeyi “esas tür” olarak
Hikâyeleri ve Memleket Hikâyeleri önemli benimsedim. Ant, Forsa, Falaka, Başını
eserlerim arasında yer almaktadır. Vermeyen Şehit hikâyelerimden bazılarıdır.
............................................................................ ............................................................................
............................................................................ ............................................................................
Romanlarımda olduğu gibi hikâyelerimde Önceleri sanatlı bir dille, bireysel konulu
de halka seslenmeyi kendime gaye edindim. hikâyeler yazdım. Daha sonra içimdeki
Romantizm akımından etkilendiğim için derin Türklük aşkı, beni sade dille, millî
olağanüstülüklere, tesadüflere eserlerimde yer konulu hikâyeler yazmaya yöneltti. Orhun
verdim ve konuyu daima üslubun üzerinde Abideleri’nden söz ettiğim romanımda bir
gördüm. Batı’daki benzerlerine göre oldukça aşk hikâyesi üzerinden Türk birliği idealimi
uzun hikâyeler yazdım. Kıssadan Hisse, Letâif-i anlattım. Çağlayanlar, Haristan ve Gülistan
Rivâyat önemli hikâye kitaplarımdandır. önemli hikâye kitaplarımdır.
............................................................................ ............................................................................
............................................................................ ............................................................................
51