Page 53 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 53

2. Etkinlik: Aşağıda verilen kelimeleri metindeki boşluklara uygun şekilde yazınız.

                   Ömer Seyfettin            Tanzimat           Sâmipaşazâde Sezâi             realizm



                Millî Edebiyat           Fecriati             Ahmet Hikmet Müftüoğlu               romantizm



                     Servetifünun            olay öyküsü          Ahmet Mithat Efendi            Sergüzeşt



                Küçük Şeyler            Çağlayanlar               durum öyküsü             Namık Kemal



              Batı tarzı hikâye Türk edebiyatına ....................................... Dönemi’nde girmiştir. Bu türün ilk
              örneklerini veren kişi ........................................................... olmuşsa da Batılı tarzdaki ilk hikâyeleri
              ............................... adlı eseriyle ........................................ yazmıştır. Daha çok bireysel konulu hikâyelerin
              yazıldığı .............................................. Dönemi’nde özellikle natüralizm ve ......................................... akımları
              etkili olmuştur. Bu dönemin önemli isimlerinden biri olan ....................................................... Türkçülük
              düşüncesinin temsilcisidir. Bu sanatçı, .......................................... adlı hikâye kitabında millî duygulara
              ağırlık vermiştir. Türk hikâyeciliği Batı standartlarını ................................................ Dönemi’nde
              yakalamıştır. .......................................... tarzında hikâyelerin yazıldığı bu dönemde .......................................,
              hikâyeciliği meslek edinen ilk sanatçımız  olarak kabul edilir.



         3. Etkinlik: Aşağıda kendileri hakkında bilgi veren sanatçıların adlarını ve eser verdikleri edebî
            dönemleri ilgili boşluklara yazınız.


              Hikâyelerimde Anadolu’yu gözlemci bir bakışla,      Hikâyelerimde çocukluk ve askerlik anılarımı,
              yer yer mizah ögeleriyle donatarak anlattım.        savaş yıllarını anlattım. Millî bir şuurun
              Aydede dergisinde mizah yazıları yazdım.            uyanmasında rol oynayan bu hikâyelerimi
              İstanbul Türkçesini kullanmadaki maharetim          son derece sade bir Türkçeyle yazdım. Diğer
              sayesinde pek çok yazara örnek oldum. Gurbet        sanatçıların aksine hikâyeyi “esas tür” olarak
              Hikâyeleri ve Memleket Hikâyeleri önemli            benimsedim. Ant, Forsa, Falaka, Başını
              eserlerim arasında yer almaktadır.                  Vermeyen Şehit hikâyelerimden bazılarıdır.
                  ............................................................................   ............................................................................
                  ............................................................................   ............................................................................


             Romanlarımda olduğu gibi hikâyelerimde                Önceleri sanatlı bir dille, bireysel konulu
             de halka seslenmeyi kendime gaye edindim.             hikâyeler yazdım. Daha sonra içimdeki
             Romantizm akımından etkilendiğim için                 derin Türklük aşkı, beni sade dille, millî
             olağanüstülüklere, tesadüflere eserlerimde yer        konulu hikâyeler yazmaya yöneltti. Orhun
             verdim ve konuyu daima üslubun üzerinde               Abideleri’nden söz ettiğim romanımda bir
             gördüm. Batı’daki benzerlerine göre oldukça           aşk hikâyesi üzerinden Türk birliği idealimi
             uzun hikâyeler yazdım. Kıssadan Hisse, Letâif-i       anlattım. Çağlayanlar, Haristan ve Gülistan
             Rivâyat önemli hikâye kitaplarımdandır.               önemli hikâye kitaplarımdır.
                 ............................................................................   ............................................................................
                 ............................................................................   ............................................................................






                                                                                                                        51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58