Page 43 - Tarih
P. 43

Tarih              9. Sınıf







               5.5. BİLİM MEDENİYETİ

               İslam medeniyetinin en önemli özelliği bilgi medeniyeti olmasıdır. Hz. Muhammed’in peygamberliği ve
               Kur’an öğretileriyle birlikte Müslümanlar, bilime teşvik edilmiştir.
               Hz. Muhammed, Kur’an’ın okunması, dinin temel gereklerinin öğrenilmesi gibi konuları ön plana almış
               eğitim, öğretim ve bilime önem vermiştir. Bedir Savaşı’nda ele geçirilen esirlerden, Müslümanlara oku-
               ma-yazma öğretenlerin serbest bırakılması, Hz. Muhammed’in eğitime verdiği önemin bir göstergesidir.
               Hz. Muhammed’in tıp tahsili için Müslümanları hatta henüz Müslüman olmayanları da o günün en önemli
               bilim merkezi olan İran’daki Cündişapur’a göndermesi bilime verdiği önemin bir başka kanıtıdır.

               Hz. Muhammed’in başlatmış olduğu eğitim-öğretim faaliyetleri, Dört Halife Dönemi’nde de devam etmiş-
               tir. Bu dönemde “küttab” adı verilen ilköğretim seviyesindeki kurumlarda, mescidlerde ve camilerde ilim
               öğrenimine devam edilmiştir.



                 İslam devletinin başkenti olan Medine’de Hz. Peygamber’in gündelik
                 hayatını ve faaliyetlerini sürdürebileceği bir mescit yapılmıştı. Mescid-i
                 Nebevi adı verilen bu yapı üç bölüme ayrılarak birinci bölümü Hz. Mu-
                 hammed’in ailesine, ikinci bölümü ibadete, üçüncü bölümü de eğitim
                 ve öğretim faaliyetlerine tahsis edilmiştir. Eğitim ve öğretim faaliyetleri
                 için ayrılan kısma suffe adı verilmiştir. Suffe daha sonraki dönemlerde   BİLİYOR MUSUNUZ?
                 İslam dünyasındaki ilk medrese olarak kabul edilmiştir.




               Emeviler ve Abbasiler Dönemi’nde sınırların genişlemesiyle birlikte eğitim kurumlrında önemli gelişme-
               ler olmuştur. Başlangıçta sadece okuma-yazma ve İslami ilimler alanında eğitim verilirken bu dönem-
               den itibaren değişik dallarda
               eğitim-öğretim verilmeye başlanmıştır. Özellikle Abbasiler Dönemi’nde, bilgelik ve hikmet evi anlamına
               gelen Beytü’l-hikme’nin kurulması İslam medeniyetinde bir dönüm noktasıdır.
               Grekçe, Süryanice, Sanskritçe ve Farsça gibi dillerden tercüme edilen çok sayıda eser, Hizanetü’l-hikme
               adı verilen kütüphanede toplanmıştır. Abbasi halifelerinin tıp, astronomi, mantık ve matematik ile ilgili
               alanlara teşvik etmesi, kitapları toplatıp tercüme ettirmesi ve âlimlere ve ediplere karşı cömert tavırları;
               İslam dünyasında büyük bir fikir hareketini başlatmıştır. Bu dönemde Beytü’l hikme, Orta Çağ’ın en zen-
               gin kütüphanesi ve ilmî araştırma merkezi hâline gelmiştir.



                            İslam medeniyetinde ilimler iki başlık altında toplanmıştır.


                                                          İLİM

                           Aklî ilimler                                Dinî  ilimler-İslami  ilimler
                                                                       (Naklî ilimler)
                          Abbasilerde Beytü’l-hikme ve gözlem evlerinin açıl-
                          ması, medreselerin kurulmasına ve çeşitli düşün-  İslam’ın en temel iki kaynağı
                          ce akımlarının doğmasına yol açmıştır. Böylece   Kur’an-ı Kerim ve Hz.Muham-
                          düşünce ve bilim hayatına canlılık gelmiş, felse-  med’in Sünnet’ini anlamaya
                          fe, coğrafya, astronomi, matematik, tıp gibi ilimler   yönelik tefsir, hadis, fıkıh (hu-
                          üzerinde çalışmalar başlamıştır. Bu ilimlere “Aklî   kuk), kelam gibi ilimlerdir.
                          ilimler” denmiştir.





                                                                                                           42
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48