Page 56 - Tarih
P. 56
10. Sınıf Tarih
KONU KAVRAMA TESTİ
1. Aşağıdakilerden hangisi Seyfiye sınıfının temel 4. Aşağıdakilerden hangisi ilmiye sınıfı üyelerinin
görevleri arasındadır? yönetici kesim arasında yer aldığının kanıtı ola-
rak gösterilemez?
A) Fetva
A) İlmiye üyelerinin divan toplantısına katılarak
B) Bürokrasi
görüş beyan etmesi
C) Sağlık
B) Kazalarda merkeze bağlı mülkî amir olarak
D) Eğitim kadılık yapmaları
E) Askerlik C) Yürütme ve yargı yetkisine sahip olarak ka-
zaskerlik yapabilmesi
2. İnsanlar farklı kabiliyetlerde yaratılmışlardır. Her- D) Şeyhülislam’ın protokoldeki sırasının Veziria-
zam’a denk olması
kes kabiliyetine ve birikimine göre iş yapar. Böyle-
ce kimileri ilmiyede, kimileri seyfiyede, kimileri de E) Medrese eğitimini tamamlayanların müderris
kalemiyede görev alır. Toplumdaki sınıfsal ayrımlar olarak atanması
insan yaratılışının doğal bir sonucudur. Bu sınıflar
arasındaki uyum ne kadar iyi sağlanırsa devlet
idaresi o kadar sağlıklı işler hale gelir. Osmanlı’da
Şeyhülislam’ın elinde kılıç yoksa da, verdiği fetva-
larla kılıç sahipleri üzerinde etki sahibidir. 5. Osmanlı Devleti; çeşitli etnik ve dinî kökenden teba-
Bir sempozyumda yukarıdaki bilgileri vererek anın ticari, sosyal, kültürel ve bilimsel etkinliklerini
konuşmasına başlayan bir Osmanlı tarihçisinin, sürdürdüğü bir devlettir.
aşağıdakilerden hangisini savunması beklen- Bu durum aşağıdakilerden hangisinin oluşumu-
mez? na zemin hazırlamıştır?
A) Devlet idaresi birbiriyle etkileşimde olan farklı A) İlimlerin tasnif edilmesine
sınıfların birlikteliğine dayanır. KONU KAVRAMA TESTİ B) Kültürel birikimin oluşmasına
B) Bir ilmiye üyesi, aynı zamanda idari konularda
da söz sahibidir. C) Askerî yapının güç kazanmasına
C) Ekonomik durumu yeterli olan herkes seyfiye D) Toplumsal ayrışmaların çatışmaya dönüşme-
sine
üyesi olabilir.
E) İlmiye sınıfının önem kazanmasına
D) Devlet idaresindeki iş bölümünde bireysel
yetenekler belirleyicidir.
E) Osmanlı idaresi kalemin ve kılıcın iş birliğine
dayanan bütüncül bir sistemdir.
6. Anadolunun İslamlaşmasında sufiler ve âlimlerin
önemli etkileri olmuştur.
3. Anadolu’nun İslamlaşmasında etkili olan aşağı-
daki mutasavvıflardan hangisi Anadolu’da ya- Aşağıdakilerden hangisi bunun nedenleri ara-
şamamıştır? sında sayılamaz?
A) Ahmet Yesevî A) Hoşgörülü olmaları
B) Yunus Emre B) Sosyal müesseseler oluşturmaları
C) Ahî Evran C) Halkı İslami yaşayışa zorlamaları
D) Hacı Bektâş-ı Velî D) Yardımsever olmaları
E) Hacı Bayram-ı Velî E) İlimle uğraşmaları
CEVAP ANAHTARI
1 2 3 4 5 6
E C A E B C
55