Page 55 - Tarih
P. 55

Tarih              10. Sınıf






               Osmanlılarda El Sanatları

               Bosna’dan Yemen’e, Kafkasya’dan Kırım’a kadar çok farklı coğrafyalara hükmeden Osmanlı Devleti, in-
               sanların yeteneklerini kullanabilmelerini sağlamak amacıyla güvenli bir ortam oluşturmuştur. Bu güvenli
               ortamda şehirler; mimarisiyle, zanaat, sanat ve kültür faaliyetleriyle birer yaşam merkezi hâline gelmiştir.
               Özellikle kuruluş devrinden itibaren İznik, Bursa, Edirne ve İstanbul, Osmanlı sanat ve mimarisinin beşiği
               olmuştur. Günümüze kadar ulaşan müzeleri, sarayları, koleksiyonları, kütüphaneleri ve camileri doldu-
               ran tezhip, çini, minyatür, halı, kilim, kumaşlar ve binlerce cilt yazma eser vardır. Bu eserler, Anadolu ve
               çevresinde gelişen Türk el sanatlarına ait zengin bir hazinedir.


                 Dokumacılık Dokuma sanayinin geliştiği Bursa’da; yünlü kumaşların, ipekli
                 dibaların ve her cins kadifenin dokunduğu bilinmektedir. Dokumacılıkta
                 oldukça ileri gitmiş olan Çin bile Bursa’dan kumaş satın almıştır. Yine bu
                 dönemde Macaristan, İtalya, Polonya ve Balkan ülkelerinin pazarlarında
                 Bursa kumaşları satılmıştır. Bursa kumaşlarının üstünlüğü, malzemesinin         Görsel 4.7
                 zenginliği ve desenlerinin güzelliğinden kaynaklanmıştır.            Yeşil Cami Mihrabı (İznik)



                 Ahşap işlemeciliği, Osmanlılar Devri’nde daha zi-
                 yade geometrik yıldız motifleri ile fildişi ve sedef kap-
                 lamalı olarak yapılmıştır. Süslemelerde yazı hemen
                 hemen hiç görülmeyecek şekildedir. I. Ahmet’in sedef
                 kaplamalı firuze, yakut ve zümrüt taşlarıyla süslü tahtı
                 başta olmak üzere Kur’an mahfazaları, rahleler ve
                 minberler gibi nadide eserler dünya müzelerinin en
                 kıymetli koleksiyonları arasında yer alır.

                 Taş süsleme sanatı, İlk dönem Osmanlı mimarisinde taş işlemeciliği, daha
                 çok yapıların dış kısmında uygulanmıştır. Bu uygulamaların ilk örnekleri
                 Bursa Yeşil Camii yüzey süslemesinde ve Edirne Eski Camii minberinde
                 görülmüştür. Mezar taşlarında bir gelenek olarak
                 kadın, çocuk, erkek ve meslek başlıkları yapılmış
                 ve bu başlıklar ölenin sosyal durumu ile o dönemin
                 kıyafetleri hakkında bilgi vermiştir.

                 Çini sanatında (Görsel 4.7) Osmanlı Dönemi’nde
                 İznik ve Kütahya’dan sonra Bursa, Edirne ve İstanbul
                 da önemli çini merkezleri olmuştur. Çini süslemelerinin
                 en güzel örnekleri; İznik Yeşil Camii, Topkapı Sarayı
                 Çinili Köşk, Bursa Yeşil Camii ve Yeşil Türbe’dir.

                 Hat,  yazıyı estetik ölçülere bağlı kalarak güzel bir
                 şekilde yazma sanatıdır. İslamiyet’te dinî yapılarda
                                                                                                 Görsel 4.8
                 resim bulunması uygun görülmediği için bunun yerini              Şeyh Hamdullah hattıyla yazıl-
                 yazı sanatı olan hat almıştır. XV. yüzyılda Amasyalı Şeyh Hamdullah,   mış Kur’an-ı Kerim sayfası
                 “Hattatların Kıblesi” adını almış ve o zamanki İslam dünyasındaki
                 bütün hattatların üstadı olmuştur (Görsel 4.8).







                                                                                                           54
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60