Page 34 - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 34

9         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI



                  Metin ve Türle İlgili Açıklamalar etin ve Türle İlgili Açıklamalar
                  M
                  Tiyatro

                  Tiyatro sahnede, bir seyirci topluluğu önünde, oyuncular tarafından canlandırılmak üzere yazılan
               edebî türdür. Konusunu günlük yaşamdan alabileceği gibi tarihten, mitolojiden de alabilir. Sahnele-
               nen bir tiyatro, insana iletisini aracısız (kâğıt, film vb. olmaksızın) aktarır. Tiyatro eserinde yer, dekor
               ve kişilerle ilgili bilgiler perde başlarında yer alır. Oyuncuların sergilemeleri gereken davranışlar yay
               ayraç içinde verilir. Anlatım, karşılıklı konuşma şeklindedir.
                  Tiyatronun kökeni Eski Yunan’da bağ bozumu tanrısı Dionysos (Diyonizos) adına yapılan dinî tören-
               lere dayanmaktadır. Tiyatro kelimesinin kökeni Yunanca seyir yeri anlamına gelen “theatron”dur.

                  Anadolu’da modern tiyatro öncesinde geleneksel Türk tiyatrosu egemendi. Köy seyirlik oyunları,
               meddah, Karagöz, orta oyunu, kukla oyunu gibi türlere ayrılan geleneksel Türk tiyatrosu, Tanzimat
               sonrasında da bir süre devam etmiş; değişen hayat şartlarıyla birlikte varlığını sürdürememiştir. Batılı
               anlamda tiyatro, Türk edebiyatına Tanzimat’la birlikte Avrupa’dan gelmiştir. Tanzimat sanatçıları Ba-
               tı’dan çeviriler yapmıştır. Bu dönemde İbrahim Şinasi, ilk Türkçe oyun olan Şair Evlenmesi’ni yazmış;
               Ahmet Vefik Paşa, Molière'den (Molyer) uyarlamalar yapmıştır. Millî Edebiyat ve Cumhuriyet Döne-
               mi'nde tiyatro farklı anlayışlarla gelişmesini sürdürmüştür.

                  Modern tiyatro trajedi, komedi ve dram türlerine ayrılır.
                  Trajedi (Tragedya): Kökeni Eski Yunan edebiyatına dayanan trajedi; seyircide heyecan, korku
               ve acıma hissi uyandırarak ruhu kötülüklerden arındırma amacı güden tiyatro türüdür. Konularını
               tarihten ve mitolojiden alır.
                  Trajedinin konu edindiği insan, eğitimlidir ve soylular arasından seçilmiştir. Kahramanlar, sıradan
               insanlar değil krallar, kraliçeler, prensler, tanrılar, yarı tanrılardır.
                  Trajedide kaba ve çirkin sözlere yer verilmez. Öldürme, yaralama gibi olaylar sahnede canlandırıl-
               maz, sahne gerisinden seyirciye duyurulur.
                  Trajedi manzum olarak yazılır, genellikle beş perdeden oluşur, aralıksız oynanır. Koro ve diyalog
               bölümlerinden oluşur. Koro perde görevini üstlenir. Üç birlik kuralına uygun olarak yazılır. Üç birlik
               kuralı; eserin tek olay, tek mekân, tek gün kalıbı içinde yapılandırılmasıdır. Trajedi türündeki tiyat-
               ronun en önemli temsilcileri Eski Yunan edebiyatında Euripides, Aiskhylos, Sophokles; XVII. yüzyıl
               Fransız edebiyatında Racine (Rasin) ve Corneille’dir (Korney).
                  Kösem Sultan adlı tiyatro eseri; konusu, kişilerin ele alınışı, kurgusu, dramatik örgüsü, kullanılan dil
               ve anlatım özellikleri dikkate alındığında trajedi özellikleri göstermektedir. Yazar, Kösem Sultan adlı
               oyununda şiirsel bir dil kullanır; deyimlere ve özlü sözlere yer verir. Trajedinin dil özelliklerine uygun
               olarak argo ve çirkin sözlere yer vermez. Yazar bu eserinde eleştirel bir anlatım tutumu benimsemiş;
               diyalog, iç konuşma ve gösterme anlatım tekniklerini kullanmıştır.
                     Komedi (Komedya): Kişilerin ve toplumun aksayan yönlerini güldürücü ögelerle iç içe yansıtan
               tiyatro türüdür. Korkaklık, cimrilik, dalkavukluk gibi huy ve davranışlar abartılarak seyirciyi güldürür-
               ken düşündürmek amaçlanır. Konular günlük yaşamdan alınır. Kahramanlar, halk kesiminden kimse-
               lerdir. Üç birlik kuralına uyulur. Kaba şakalar, söz oyunları, imalar önemli yer tutar. Öldürme, yaralama
               gibi olaylar sahnede canlandırılır. Manzum olarak yazılır, beş perdeden oluşur, aralıksız oynanır. Koro
               ve diyalog bölümlerinden oluşur. Koro perde görevini üstlenir. Komedinin en önemli temsilcileri Eski
               Yunan edebiyatında Aristophanes (Aristofanes) ve XVII. yüzyıl Fransız edebiyatında Molière’dir. Bu-
               günkü komedilerde klasik komediye özgü kurallar uygulanmamaktadır.


          32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39