Page 83 - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 83

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                         10




               mektupta, aslında Yakup Kadri’nin Ateşten Gömlek adlı bir eser yazacakken neden kendisinin yazdığını belirtir.
               Eser, Peyami’nin günlüklerinden oluşmaktadır. Ancak Ayşe’nin yazdığı mektuplar da romanda önemli bir yere
               sahiptir. Çünkü bazı gelişmeler, Ayşe’nin mektupları aracılığıyla öğrenilmektedir.
                  Millî Edebiyat Dönemi, 1911’den 1923 yılını -Cumhuriyet’in ilanına kadar geçen süreyi- kapsayan edebî dö-
               nemdir. II. Meşrutiyet’in ilan edilmesiyle başlayan “Türkçülük” akımı, “edebiyatta millî kaynaklara dönme” fikrini
               beraberinde getirmiştir. Bu anlayış doğrultusunda eserler veren sanatçılar, sade dil kullanmaya ve eserlerinde
               yerli hayatı konu edinmeye başlamışlardır. Bu amaçla Arapça-Farsça kelimelerden uzak, saf Türkçe kelime kul-
               lanımını benimsemişlerdir. Yerli hayatı ele alma konusunda Mehmet Emin Yurdakul, Mehmet Âkif Ersoy gibi
               şairler ile Refik Halid Karay, Reşat Nuri Güntekin gibi roman ve hikâye yazarları ön plana çıkmışlardır. Tanzimat
               ve Servetifünun dönemlerinde hikâye ve romanda konu edilen olaylar için mekân İstanbul iken Millî Edebiyat
               Dönemi’nde İstanbul’un dışına çıkılmıştır. Yurdun her bir köşesi mekân olarak kullanılmış, köy ve taşra hayatı
               da edebiyattaki yerini almıştır. Böylelikle her tabakadan insanın yaşantısı, roman ve hikâyede konu olarak kul-
               lanılmıştır.
                  Halide Edip’in Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye; Yakup Kadri’nin Yaban; Samim Kocagöz’ün Kalpaklılar; Kemal
               Tahir’in Yorgun Savaşçı; Tarık Buğra’nın Küçük Ağa gibi eserleri Kurtuluş Savaşı’nın işlendiği eserlerden bazıları-
               dır.
                  Millî Edebiyat Dönemi roman ve hikâye yazarları arasında Ömer Seyfettin, Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri
               Karaosmanoğlu, Refik Halid Karay, Aka Gündüz gibi isimler yer alır. Bu dönemde yer alan sanatçıların büyük bir
               kısmı Cumhuriyet Dönemi’nde de eserler vermiştir.








                  Metni Anlama ve Çözümlemeetni Anlama ve Çözümleme
                  M
                1.  Salime Hanım ile Ayşe ilk karşılaştıklarında Salime Hanım’ın tepkisi ne olmuştur?
                2.  Mister Cook ve Salime Hanım’ın konuşmaları karşısında Ayşe nasıl bir cevap vermiştir? Ayşe’nin bu ceva-
                   bıyla ilgili düşüncelerinizi belirtiniz.
                3.  Ayşe’nin yaptığı açıklamalardan sonra çevredekiler ona nasıl davranmışlardır?

                4.  Okuduğunuz metinde geçen kişileri belirleyerek kişilerin özellikleri hakkında çıkarımlarda bulununuz.
                5.  Olayın gerçekleştiği zaman ve mekân unsurlarıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?
                6.  Metindeki temel çatışmayı belirleyiniz. Bu çatışmadan hareketle temayı bulunuz.

                7.  Metinde anlatıcı kimdir? Anlatıcı hangi bakış açısını kullanmıştır?
                8.  Okuduğunuz metinde kullanılan anlatım biçimlerini ve düşünceyi geliştirme yollarını belirleyerek aşağı-
                   daki tahtaya yazınız.
                9.  Metinde dönemin tarihî, sosyal ve siyasi yapısıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?
               10.  Okuduğunuz metin “Millî Edebiyat” anlayışıyla yazılmış eserlerden biridir. Bu bilgiden hareketle Millî Ede-
                   biyat anlayışıyla yazılmış eserlerin özellikleriyle ilgili çıkarımlarda bulununuz.
               11.  Halide Edip Adıvar’ın Kurtuluş Savaşı’na bizzat katılması, sizce anlatımı nasıl etkilemiştir?

               12.  Yazarın dünya görüşü ve edebî anlayışı esere nasıl yansımıştır? Metinden örneklerle açıklayınız.







                                                                                                           81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88