Page 15 - Fen Lisesi Biyoloji 12 | 1. Ünite
P. 15
1. Genden Proteine Genden Proteine 1.
Ünite Ünite
2. ETKİNLİK
ETKİNLİĞİN ADI : Kromozomun modellenmesi
ETKİNLİĞİN AMACI : Parçadan bütüne genetik materyallerin organizasyonunu kavramak
ETKİNLİĞİN SÜRESİ : 1 saat
ARAÇ GEREÇ : İkişer metre uzunluğunda 2 adet farklı renkli kablo tel, 30 adet silindir şeklinde küçük boncuklar
ETKİNLİĞİN YAPILIŞI
1. Farklı renkteki bakır telleri, birbiri üzerine çapraz olarak yerleştiriniz (Görsel 1.30). Telleri kıvırarak DNA mo-
deli yapınız (Görsel 1.31).
2. Bakır tellerden yapmış olduğunuz DNA modellerini, histon proteinlerini temsil eden silindirik küçük boncuk-
ların içinden geçiriniz (Görsel 1.32). DNA modelini, boncukların üzerine sarınız (Görsel 1.33).
3. Boncuk ve kablolardan yapmış olduğunuz düzeneği kendi üzerinde sarmal yapacak şekilde bükünüz (Görsel
1.34).
4. Elde ettiğiniz yapıya istediğiniz şekli vererek kromozom modeli elde ediniz.
Görsel 1.30 Görsel 1.31 Görsel 1.32
Görsel 1.33 Görsel 1.34
NOT: Yukarıda verilen etkinlikteki malzemeler sadece fikir verme amaçlıdır. Siz de grup arkadaşlarınızla farklı mal-
zemeler kullanabilirsiniz.
DEĞERLENDİRME
1. Arkadaşlarınızın yapmış oldukları kromozom modellerini sınıfta inceleyerek değerlendiriniz.
2. Kromozomda hangi yapılar vardır?
1.4. DNA’nın Kendini Eşlemesi (Replikasyon)
DNA molekülü, hücre bölünmesi öncesinde kendini eşler ve yeni oluşacak hücrelere kalıtım bilgisinin eşit miktar-
da aktarılmasını sağlar. DNA’nın kalıtım materyali olarak keşfedilmesinden sonra 1958 yılında, Matthew Meselson
(Methiv Meselsın) ve Franklin Stahl (Franklin Sıtal) DNA eşlenmesi üzerine deneyler yapmışlardır. Bu bilim insan-
ları, yaptıkları deneyler sonucunda DNA’nın kendini yarı korunumlu (semikonservatif) eşlediğini ispat etmişlerdir.
Meselson ve Stahl, yaptıkları deneyde N ve N içeren besi ortamı ve E. coli bakterisini kullanmışlardır. N
14
14
15
normal azot, N azotun ağır izotopudur.
15
27