Page 13 - Fen Lisesi Biyoloji 12 | 1. Ünite
P. 13

1.  Genden  Proteine                                                                   Genden  Proteine   1.
 Ünite                                                                                                    Ünite



                          1. ETKİNLİK



                  ETKİNLİĞİN ADI    : DNA modeli yapılması
                  ETKİNLİĞİN AMACI  : DNA modeli yapmak
                  ETKİNLİĞİN SÜRESİ   : 1 hafta
                  ARAÇ GEREÇ       : Farklı renklerde yalıtım straforu, bisturi, yapıştırıcı, cetvel, kürdan, tahta çay karıştırıcı, ma-
                                    kas, tahta kalemi


                  ETKİNLİĞİN YAPILIŞI
                    1. Sınıfınızdaki arkadaşlarınızla altışar kişilik gruplar oluşturunuz. Grup
                       arkadaşlarınızla iş bölümü yaparak araç gerecinizi hazırlayınız.
                    2. Farklı renklerdeki straforlardan (Boyama ile farklı renk yapabilirsiniz.)
                       2,5 cm x 7,5 cm, 2,5 cm x 3 cm boyutlarında altışar dikdörtgen
                       prizma kesiniz.
                    3. Farklı renk strafordan kenar uzunluğu 2 cm olan 12 adet düzgün
                       beşgen kesiniz.
                    4.  Farklı renk strafordan kenar uzunluğu 2,5 cm olan 12 adet küpü ke-
                       serek hazırlayınız.
                    5. Hazırladığınız şekillerin üzerine Görsel 1.22’de olduğu gibi tahta ka-  Görsel 1.22
                       lemi ile moleküllerin sembollerini yazınız.
                    6. Tahta  çay  karıştırıcılarını  boyuna  ortadan  ikiye  bölünüz.  Uçlarını
                       sivrileştiriniz. Görsel 1.23’teki gibi nükleotitleri oluşturunuz.
                    7. Oluşturduğunuz nükleotitleri, kürdan yardımı ile A,T ve G,S eşleşme-
                       sine uygun olarak birleştiriniz (Görsel 1.24).
                    8. Her  bir  nükleotit  çiftini,  tahta  karıştırıcılarla  Görsel  1.25’te  olduğu
                       gibi çapraz olarak birleştiriniz. Aynı işlemi diğer tüm nükleotit çiftleri
                       için de yapınız. Eklenen her nükleotit çiftini, açı yapacak şekilde
                       eklemeyi unutmayınız (Görsel 1.26).

                                                                                        Görsel 1.23















                              Görsel 1.24                                    Görsel 1.25



                  NOT: Yukarıda verilen etkinlikteki malzemeler sadece fikir verme amaçlıdır.
                  Siz de grup arkadaşlarınızla farklı malzemeler kullanabilirsiniz.

                  DEĞERLENDİRME
                     1. Farklı grupların yaptığı modelleri sınıfta inceleyiniz. Modelinizin ba-
                       şarısını grup içinde değerlendiriniz.
                     2. DNA molekülündeki nükleotitler arasında farklı sayıda hidrojen bağ-
                       larının  bulunması,  DNA  molekülünün  hangi  özelliği  kazanmasını
                       sağlar?



                                                                                        Görsel 1.26


                                                           25
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18