Page 2 - Fen Lisesi Matematik 9 | Kümeler
P. 2
KÜMELER
(Georg Cantor 1845-1918)
n dokuzuncu yüzyıla kadar matematikteki işlemlerde bir birlikte-
lik yoktu. Bu durum, işlemlerin daha düzenli ve kolay yapılmasını
Oengellemekteydi.
Matematikte birliktelik sağlama ihtiyacı 19. yüzyılın sonlarına doğru
ortaya çıkmıştır. Böylece bu birlikteliği sağlamaya yarayan, doğada her
zaman var olan ve uzun yıllar boyunca kullanılmakta olan kümelerin;
matematik terimi olarak tanımı 19. yüzyılda yapılmıştır.
Dönemin Alman matematikçisi Georg Cantor (Georg Kantor 1845-
1918); bütün matematik araştırmalarında ve problemlerinde ele alınan
nesnelerin kendi aralarında belirli birtakım özelliklere göre gruplanabi-
leceğini, bu durumda anlaşılırlığın ve çözüme yönelik işlem yapmanın
daha da kolay olacağını fark etmiştir.
1847’de Bolzeno’nun (Bulzano) oluşturduğu küme ve sonsuz küme
kavramları, 1867-1871 yılları arasında Georg Cantor’un çalışmalarıyla
geliştirildi. 1874’te yayımlanan Cantor’un makalesi, kümeler konusunun
ortaya çıkışında önemli bir adım olarak görülür.
Cantor’un, sonsuz kavramı üzerine gerçekleştirdiği çalışmalar, sayılar
kuramında karşılaşılan sorunlarla ilişkilendirilerek kümelerin temelinin
atılmasını sağlamıştır.
Günümüze kadar geliştirilen kümeler konusu; mühendislik, iktisat,
yapay zekâ çalışmaları ve bilim felsefesi gibi dallarda geniş bir uygulama
alanı bulmaktadır.
Evde, okulda, sokakta düşünülenlerin ve yaşananların her biri birer
küme oluşturur. Bir mağazaya gidildiğinde eşyaların kümelenmiş olarak
yerleştirilmesi istenilen eşyaya ulaşma açısından kolaylık sağlamaktadır.
Kümeleri bir karmaşıklığın içerisindeki düzen olarak düşünebilirsiniz.
Kaynak: Matematiğin Öyküsü ve Serüveni, Prof Dr. Ali Dönmez, Cilt VIII, Sayfa 332-350
42 | Fen Lisesi Matematik 9