Page 130 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 130
4.6. Ahilik Felsefesi ile Toplam Kalite Yönetimi ( TKY ) Arasındaki İlişki
Günümüzdeki yönetim anlayışları dikkatle incelendiğinde modelin adı ne
olursa olsun müşteri memnuniyetini en üst düzeye ulaştıracak yeni kıstaslar ve tanım-
larla her model kendi yapısını zenginleştirmektedir. Modeller, para egemenliğinden bil-
gi egemenliğine ve buradan da bilgeliğe doğru bir gelişme göstermiştir.
Ahilik felsefesi, temelleri 12.yüzyılda Kırşehir’de atılmış, daha sonra tüm
Anadolu’ya yayılmış, izleri bugüne kadar süre-
gelmiş kültürel, sosyal ve ekonomik bir oluşum-
dur. Ahilik kurumu sosyal ve ekonomik yönden
işleyen ve siyasal, askeri ve kültürel yönleri de
bulunan bir dünya düzenidir. Ahilik, aynı za-
manda sosyal hayat kadar ekonomik hayatı da
yönlendiren günümüzde hala geçerliliğini koru- Görsel: 5.10
yan, bugünün şartlarında bile birçok ülkede sağ-
lanamamış adaletli, verimli ve son derece güzel bir sistemi Türk toplumuna kazandır-
mış bir kültürdür.
İş mükemmelliği içinde adım adım ilerleyen postmodern yönetim anlayışları,
geçmişin zengin kaynakları ile de beslenmektedir. Bu anlamda bir yönetim felsefesi
olarak değerlendirebileceğimiz Ahilik kültürünün TKY ile benzeşen pek çok yönü bu-
lunmaktadır.
Ahilik kurumunda tüketicinin korunması hassasiyetle üzerinde durulan bir ko-
nudur. Gerek Ahilikte gerekse bir yöntem felsefesi olarak TKY’de; çalışan, işletme sa-
hipleri ve müşteri memnuniyeti hatta bir bütün olarak toplumun memnuniyeti ön plana
çıkmaktadır.
OKUMA METNİ
PABUCU DAMA ATILMAK
Osmanlı Dönemi’nde esnaf ve sanatkârların bağlı bulunduğu teşkilat, tica-
retin yanında sosyal hayatı da düzene sokuyordu. Kusurlu mal, malzemeden çalma
ve kalitesiz işin önüne geçmek için de ilginç bir önlem alınmıştı. Bir ayakkabı aldınız
veya tamir ettirdiniz ama kusurlu çıktı. Böyle durumlarda heyet, şikâyetçiyi ve sa-
natkârı dinliyordu. Şikâyet eden gerçekten haklıysa o ayakkabıların bedeli müşteriye
ödeniyordu. Ayakkabılar da ibret-i âlem olsun diye ayakkabıyı imal edenin çatısına
atılıyordu. Gelen geçen de buna bakıp kimin iyi, kimin kötü ayakkabı tamir ettiğini
biliyordu. Böylece pabuçları dama atılan ayakkabıcı maddi kazançtan oluyor ve ger-
çekten pabucu dama atılmış oluyordu.
İki Dirhem Bir Çekirdek kitabından düzenlenmiştir.
128

