Page 109 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 109
64
DERSİN ADI 9
2. ÜNİTE : GEOMETRİ > Üçgenler > Üçgenlerde Eşlik ve Benzerlik
Kavram : Açı-Kenar-Açı Eşliği
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı HIRSIZ YAKALAMACA 20 dk.
Çalışmanın Amacı Açı kenar açı eşliği kavramını ifade edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen bilgilerden hareketle boşluğu doldurunuz.
Yavuz komiser, aynı bölgede tekrar eden soygunlarla ilgili bilgi toplamaktadır. Hırsızların üç kişilik
bir grup olduğunu ve yaptıkları beş soygunda da aynı stratejileri kullandıklarını fark etmiştir. Hırsızlar
önce kendilerine üçgen şeklinde bir bölge belirleyip bölgenin üç köşesine yerleşmektedir. Buralarda
biraz bilgi topladıktan sonra cep telefonları ile iletişime geçip o üçgen bölgede uygun olan yerlere eş
zamanlı soygun gerçekleştirmektedir. Aşağıda verilen görselde Yavuz komiser hırsızların son üç soy-
gunlarına ait verileri değerlendirmiş ve telefonlarının bağlı olduğu baz istasyonlarının yerlerini belirle-
dikten sonra soygun yaptıkları bölgeler olan ABC, DFE ve GHI üçgenlerini işaretlemiştir. Gerçekten
de soygun yapılan yerler bu üç bölgenin sınırları içindedir.
D
B
70 m 50 m
A
F E
80 m
50 m
G
C
I H
Görsel 1
Yavuz komiser, çizdiği üçgenleri incelediğinde bir şey daha dikkatini çekmiştir. s(Â)= s(D)= (Ĝ) ve
(Ê)=s(Ĉ) olduğunu ve A ile C arasındaki mesafenin D ile E arasındaki mesafeye eşit olduğunu gör-
müştür.Yavuz komiserin tespitlerine baktığımızda ABC üçgeni ile DFE üçgenlerinin eş olduğu ve ikisi
arasında açı-kenar-açı eşliğinin bulunduğunu söyleyebiliriz.
Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "açı-kenar-açı eşliği" kavramının tanımını yapınız.
Açı-kenar-açı eşliği:
Yaptığınız tanıma göre GHI diğer üçgenler ile eş olduğuna göre görselde üçgenlere ait verilmeyen
kenar uzunluklarını ve bu üç üçgenin eş olan açılarını belirleyiniz.
107