Page 114 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 114
66 DERSİN ADI 9
2. Yönerge: Aşağıda verilen bilgilerden hareketle etkinliği yapınız ve soruyu yanıtlayınız.
ETKİNLİK
1. Fon kartonunun üzerine cetvel yardımıyla düzgünce
bir üçgen çiziniz.
2. Çizdiğiniz üçgeni makas yardımıyla dikkatlice kese-
rek fon kartonundan ayırınız.
3. Üçgensel bölgenin ağırlık merkezini belirleyiniz.
4. Belirlediğiniz bu noktayı çok hafif bir şekilde toplu iğ-
nenin ucuyla deliniz.
5. Kürdanın bir ucunu silgiye dik bir şekilde batırınız.
6. Kürdanın diğer ucuna da üçgensel bölgeyi ağırlık
merkezinin olduğu noktadan yerleştiriniz.
1. Yerleştirdiğiniz fon kartonunun kürdanın ucunda dengede durup durmadığını değerlendiriniz ve
buna göre aşağıdaki tabloda verilen bilgilerin doğruluğunu inceleyiniz.
D/Y
Bir üçgende bir kenarı ortalayan doğru parçasına kenarortay denir.
Bir üçgende bir kenarı dik ortalayan doğru parçasına kenarortay denir.
Bir üçgende bir köşeyi karşısındaki kenarın orta noktasına birleştiren doğru parçasına üçgenin bu
kenarına ait kenarortayı denir.
Bir üçgende kenarortayların kesim noktası ile açıortayların kesim noktası aynıdır.
Eşkenar üçgenin ağırlık merkezi ile iç teğet çemberinin merkezi aynıdır.
Bir üçgenin ağırlık merkezini belirlemek için üçgenin herhangi iki kenarortayının kesim noktasını
bilmek yeterlidir.
Bir dik üçgende hipotenüse indirilen kenarortayın uzunluğu hipotenüsün uzunluğunun yarısına
eşittir.
İkizkenar bir üçgenin tepe açısından indirilen yükseklik aynı zamanda kenarortaydır.
Bir üçgenin herhangi bir kenarortayının üzerindeki bir nokta köşelere eşit uzaklıktadır.
Bir üçgenin ağırlık merkezi çevrel çemberinin de merkezidir.
112
Hazırlayan: Dr. Şahin AKSOY