Page 38 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 38

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          21     MATEMATİK 9                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          1. ÜNİTE    : SAYILAR VE CEBİR > Kümeler > Kümelerde Temel Kavramlar
          Kavram      : Evrensel Küme, Boş Küme
          Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Problem Çözme Becerisi
          Alan Becerileri  : Muhakeme Becerisi

          Çalışmanın Adı                         KANATLI KURBAĞA                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Evrensel küme ve boş küme kavramlarını tanımlayabilme.
          1. Yönerge: Aşağıda verilen diyaloğu okuyunuz ve soruları yanıtlayınız.


           Matematik dersinde kümeler konusu işlenirken öğrenciler-
           den Duru, hayvanlar âlemi ile ilgili yaptığı bir araştırma so-
           nucu elde ettiği bilgileri sınıftaki arkadaşları ile paylaşmıştır.
           Bunun üzerine sınıfta aşağıdaki diyalog gerçekleşmiştir.
           Duru:  “Arkadaşlar!  Dünya  üzerinde  bugüne  kadar
           1.500.000’den fazla hayvan türünün tespit edildiğini öğren-
           dim. Dünyada birçok canlı türü olduğundan bilim insanları-
           nın incelemesini mümkün kılmak ve incelemeyi kolaylaştır-
           mak için canlılar, sınıflara ayrılıyor. Canlılar; monera âlemi,
           arkeler âlemi, protista âlemi, fungi âlemi, bitkiler âlemi ve      Görsel 1
           hayvanlar âlemi olmak üzere altı âlemden meydana geliyor.
           Hayvanlar âlemi de omurgasızlar ve omurgalılar olarak ikiye ayrılıyor. Süngerler, sölenterler, solu-
           canlar, yumuşakçalar, eklembacaklılar ve derisi dikenliler omurgasız hayvanları meydana getiriyor.
           Balıklar, kurbağalar, sürüngenler, kuşlar ve memeliler ise omurgalı hayvanları oluşturuyor.”
           Defne: “Bu araştırmaya göre bahsettiğin bütün canlı sınıfları birer kümedir. Bunların hepsini kapsa-
           yan küme de canlılar kümesidir. O hâlde bu araştırmanın evrensel kümesi ‘canlılar kümesi’ olur, değil
           mi öğretmenim?”
           Öğretmen: “Çok doğru söyledin Defne. Duruma göre omurgalı hayvanlar kümesi de balıklar, kurba-
           ğalar, sürüngenler, kuşlar ve memelilerin evrensel kümesi olur. Veya omurgasız hayvanlar kümesi
           de süngerler, sölenterler, solucanlar, yumuşakçalar, eklembacaklılar ve derisi dikenlilerin evrensel
           kümesidir, diyebiliriz. Peki, değerli öğrenciler, bahsettiğimiz bu kümeler sayıca büyük kümeler. Sizce
           evrensel küme her zaman sayıca büyük olmak zorunda mıdır? Ne dersiniz?”
           Arif: “Hayır, öğretmenim. Her zaman büyük bir küme olmasına gerek yok. Örneğin rakamlar üzerinde
           çalışıyorsak evrensel kümemiz {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9} olur. Eleman sayısı da 10’dur.”
           Öğretmen: “Bravo, Arif! Çok güzel bir örnek verdin.”
           İrem: “Öğretmenim, merak ettim; kanatlı kurbağalar kümesi sizce nasıl bir küme olur?”
           Öğretmen: “Evet İrem, güzel bir noktaya değindin. Kanatlı kurbağa olmadığına göre kanatlı kurba-
           ğalar kümesinin hiç elemanı yoktur. Böyle kümelere ‘boş küme’ denir.”


              Yukarıdaki diyalogdan edindiğiniz bilgilere göre evrensel küme ve boş küme kavramlarını tanımlayınız.
              Evrensel Küme:



              Boş Küme:


              Bir sınıftaki öğrencilerden bahsediyorsak evrensel küme “sınıf” olur. Evrensel küme "E" ile gösterilir.

         1.  Siz de evrensel kümeye bir örnek veriniz.




              Boş küme, Ø veya {  } sembolü ile gösterilir. Örneğin {x| x, 0 dan küçük doğal sayı} kümesi boş
              kümedir. Çünkü doğal sayılar kümesinin hiçbir elemanı negatif değildir.



          36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43