Page 59 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 59

35
                                                                                     DERSİN ADI 9

            1. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Sayı Kümeleri
            Kavram       : İrrasyonel Sayılar
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                           YENİ BİR SAYI!                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  İrrasyonel sayı kavramını tanımlayabilme.
            1. Yönerge:  Aşağıda verilen metni okuyunuz ve boşluğu doldurunuz.


              Yasemin Öğretmen, matematik dersine öğrencilere şöyle bir
              hikâye anlatarak başlamıştır:
              “Pisagor’un da öğrencisi olan Yunanlı filozof Hippasus, sayı-
              ları kutsal gören Pisagorcu Matematikçiler adlı bir topluluğa
              üyeydi. Bu topluluk ‘Her şey sayıdır.’ şeklindeki vecizeleri, ev-
              renin yapı taşlarının sayılar olduğu gibi düşünceleri ileri sürü-
              yordu. Bilimden metafiziğe, müzikten ahlak kurallarına kadar
              her şeyin tam sayıların oranları ile tanımlanabildiğine inanı-
              yorlardı. Dolayısıyla her sayı bir oran biçiminde yazılabilirdi:
              5’i 5/1 olarak, 0,5’i 1/2 olarak yazmak gibi. Sonsuza uzayan
              bir ondalık sayı bile tam olarak iki tam sayının oranı olarak       Görsel 1
              ifade edilebilirdi. Yani her sayı bir rasyonel sayıdır düşüncesi
              hakimdi. Ama Hippasus bu ahenkli yasayı ihlal eden bir sayı bulmuştu, var olmaması gereken bir sayı.”
              Yasemin Öğretmen: “Hippasus’un bulduğu ve bu yasaya uymayan sayıyı birlikte keşfedelim…” diyerek
              ve hikâyenin kalanını anlatmayarak öğrencilere aşağıdaki soruları sormuştur ve soruların doğru yanıt-
              ları soruların altlarında belirtilmiştir.

                  Soru 1: Aşağıdaki dik üçgende Pisagor bağıntısını kullanarak x in değerini bulunuz.



                                        x br
                            1 br





                                      1 br
                          Cevap: x =1 +1   →→  x =2 →→ x= 2 birim
                                    2
                                 2
                                       2
                                             2
                  Soru 2:  2  =1.414213562373095048801688724... sayısının ondalıklı gösteriminde devreden
                             sayı var mıdır?
                          Cevap: Yoktur.
                  Soru 3:  2  sayısını iki tam sayının oranı olarak yazabilir misiniz?
                          Cevap: Hayır.




                Hippasus’un bulduğu sayı  2 sayısı idi. Daha önceki sayı tanımlarına uymayan yeni bir sayı bulmuş-
                tu. Bu sayı bir irrasyonel sayıdır. Siz de bu hikâyeden ve öğrencilerin verdiği yanıtlardan yola çıkarak
                "irrasyonel sayı" kavramının tanımını yapınız.
                 İrrasyonel sayı:



                 İrrasyonel sayılar I veya ℚ'  ile gösterilir.




                                                                                                    57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64