Page 62 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 62
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
37 MATEMATİK 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Birinci Dereceden Denklemler ve Eşitsizlikler
Kavram : Gerçek Sayı Aralıkları
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı ODA SICAKLIĞI 15 dk.
Çalışmanın Amacı Gerçek sayı aralıkları kavramını ifade edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen metni okuyunuz ve boşluğu doldurunuz.
Kış aylarında burun akıntısı ve öksürük benzeri fiziksel belirtiler gösteren bir ebeveyn,
eğer bir bebekleri varsa onun da sağlığını korumak adına birtakım tedbirler almak
durumundadır. Öncelikle bebeğin bulunduğu ortamın sıcaklığı belli bir aralıkta tutul-
malıdır. Bu, 20℃−24℃ aralığındadır. Yeni doğan bebekler için bu aralık, 22℃−24℃
aralığında olmalıdır.
Örneğin bir annenin, bebeğinin odasındaki termometre sıcaklığını 22℃−22,4℃
arasında bir değer olarak okuduğu biliniyorsa bu odanın sıcaklığı için 22℃−22,4℃
aralığındadır denilir. Yani bu ifade, oda sıcaklığının santigrat derece cinsinden 22 ile
22,4 arasındaki herhangi bir gerçek sayı değerini alabilir anlamındadır ve bu gerçek
sayı aralığı eşitsizlik cinsinden 22< ğ ≤22, 4 şeklinde gösterilir. Bu eşitsizlik Görsel 1
gösteriminde oda sıcaklığı 22℃ ‘yi alamazken 22,4℃ olabileceği görülmektedir. Bu
aralığın uç noktaları 22 ve 22,4 ‘tür. Bu eşitsizlik ifadesinin gerçek sayı doğrusunda gösterimi ise
aşağıdaki şekildedir.
22 22,4
Verilen aralığın uç noktaları aralığa dahil değilse bu aralığa açık aralık, uç noktalarının biri aralığa
dahil diğeri dahil değilse bu aralığa yarı açık aralık ve uç noktaların her ikisi de aralığa dahilse bu
aralığa kapalı aralık denir.
Yukarıda verilen bilgileri dikkate alarak "gerçek sayılarda aralık" kavramının tanımını yapınız.
Gerçek sayı aralığı:
2. Yönerge: Verilen metni okuyunuz ve soruyu yanıtlayınız.
Öğrencilerine gerçek sayılarda “aralık” kavramını öğretmek isteyen Hasan Öğretmen söze aşağıdaki
ifadeyle başlamıştır.
[2,4) bir aralıktır. Bu aralıktaki sayılara 2 dâhildir fakat 4 dâhil değildir.
Daha sonra Hasan Öğretmen, verdiği bu aralıktaki değerleri sayı doğrusu üzerinde aşağıdaki gibi
göstermiştir:
0 2 4
Son olarak öğretmen öğrencilerine, verilen aralığın eşitsizlikler cinsinden 2 ≤ < 4 olarak da gösteri-
lebileceği bilgisini vermiştir ve bu aralığa yarı açık aralık denildiğini ifade etmiştir.
60