Page 64 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 64

38      DERSİN ADI 9


         1. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Birinci Dereceden Denklem ve Eşitsizlikler
         Kavram       : Bilinmeyen
         Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi, Modelleme Becerisi

          Çalışmanın Adı                            ÖZEL BİR ŞEY                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Bilinmeyen kavramını ifade edebilme.
          Yönerge:  Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruyu yanıtlayınız.


                 “Aklından bir sayı tut. Tuttuğun sayıyı 2 ile çarp. Bulduğun sonucu tuttuğun sayının 3 katı
                 ile topla. Elde ettiğin sonuçtan 7 çıkar. Şimdi bana son bulduğun sayıyı söyle?”
           Dört işlemi ilk öğrendiğimiz zamanlardan beri bu ve benzeri oyunları çok kez çevremizdeki insanlarla
           oynamışızdır. Oyunun sonunda, verdiği cevaptan sonra aklından tuttuğu ve karşısındakinin bilmediğini
           düşündüğü “sayısı” bulunan kişi bu durumu hayretle karşılar. Aslında hiç de şaşırtıcı olmayan bu
           durumun  sebebi  doğru  adımlarla  bilinmek  istenen  sayının  bulunmasıdır.  Önceleri  sondan  geriye
           doğru giden ve ters işlem dediğimiz işlemlerle aradığımız sayılara adım adım  ulaşabilirken sonraları
           daha da karmaşık hale gelen problemlerde bütün bu aşamaları özetleme ihtiyacı doğmuştur. Bunun
           için kullanılan cebirsel ifadelerde ise henüz bilmediğimiz aranan değerin temsil edilmesi gerekliliği
           doğmuştur.
           Eski Mısır’da cebirsel ifadeler bugün kullandığımız haliyle değil de düz yazı biçiminde ifade edilmiştir.
           Örneğin  “Bir  miktar  ve  bu  miktarın  üçte  birinin  toplamı  28  olduğuna  göre  bu  miktarın  büyüklüğü
           nedir?”  şeklinde  ifade  edilen  problemin  çözümü  sırasında  modern  matematikten  farklı  yöntemler
           kullanılmıştır.
           Biz biraz daha cebirsel bir ifade içinde bu problemin çözümü için    +  =  28 şeklinde bir eşitlik
                                                                           2
           yazabiliriz. Burada boş kutular içine problemin çözümü de olan ve henüz bilinmeyen sayı bulunup
           yazıldığında eşitlik sağlanmış olacaktır.
           Modern matematikte ise cebirsel ifadelerde değerini bulmak istediğimiz bilinmeyenler, boş kutu, daire
           vb. semboller yerine x, y, z, ... gibi semboller kullanılarak temsil edilmektedir. Bunlardan en yaygın
                                                                        x
           kullanılanı x'tir. Yani aynı soruyu çözümü için yazdığımız eşitlik x +    = 28 şeklindedir.
                                                                                                                        2

             Şimdi aşağıda verilen problemi okuyup cebirsel olarak özetleyelim.
             “Ömer, okumaya başladığı bir kitabın her gün bir önceki gün okuduğundan 50 sayfa daha fazlasını
             okuyarak kitabı 3 günde bitirmektedir. Ömer, toplam 375 sayfa olan kitabın ilk gün kaç sayfasını
             okumuştur?" Probleminde,
                 • Bildiklerimiz: Kitabın toplam sayfa sayısı ve Ömer’in ardışık iki günde kitapta okuduğu say-
                   fa sayısı arasındaki bağıntı.
                 • Bulmak istediğimiz: Ömer’in ilk gün okuduğu sayfa sayısı. (biz bu sayısal değeri henüz
                   bilmediğimiz için denklemde x ile ifade edelim.)
             Bu x değerini yani bilinmeyeni bulmak için verilen problem bu bilinmeyen x değerine bağlı bir ce-
             birsel ifadeye dönüştürülür. Yapılan işlemler sonucunda problemin çözümü için aranan bilinmeyen
             x değerinin sayısal karşılığı bulunur. Bilinmeyeni bulmamıza yarayan bu cebirsel ifade aşağıdaki
             gibidir.
                                               x+(x+50)+(x+100)=375
             Tüm bu anlatımlardan yola çıkarak “bilinmeyen” kavramının tanımını yapınız.
              Bilinmeyen:



         1.  Siz de en başta verilen "Aklından bir sayı tut." oyununda bulduğu son sayının 38 olduğunu söyleyen
             öğrencinin tuttuğu sayıyı bulmanızı sağlayacak cebirsel ifadeyi yazınız.




          62
                                                                                      Hazırlayan: Hülya KILIÇ
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69