Page 67 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 67
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 40
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 9
1. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Birinci Dereceden Denklemler ve Eşitsizlikler
Kavram : Eşitsizlikler
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Muhakeme Becerisi, Matematiksel İletişim Becerisi, Matematiksel Esneklik Becerisi
Çalışmanın Adı ÇİKOLATA KAPLI DONDURMA 20 dk.
Çalışmanın Amacı Eşitsizlik kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve boş bırakılan yeri uygun şekilde tamamlayınız.
En çok tüketilen yiyeceklerden birisi olan dondurma mahal-
lemizdeki bir dondurmacıda imal edildiği gibi fabrikalarda da
üretilebilmektedir. Böyle bir dondurma fabrikasında dondur-
maların dışının çikolata ile kaplandığı üretim bölümünde A ve
B olmak üzere aynı hızla hareket eden iki adet bant bulun-
maktadır. Her bir bant tek seferde 20 adet dondurma kapa-
sitesine sahip olup bu dondurmaların bazıları defolu olarak
tespit edilmektedir. A bandında 3. dondurmadan 15. dondur-
maya kadar hepsi sağlam olup B bandında ise 7. dondurma
ile 19. dondurma arasındaki dondurmaların hepsi sağlamdır. Görsel 1
Bantların her ikisinde aynı anda ve aynı hizada sağlam dondurmalar olduğunda çikolata kaplama
işlemi yapıldığına göre aşağıdaki tabloda hangi dondurmaların çikolata ile kaplandığını işaretleyiniz.
A 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
B 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Etkinlikte A bandında 3. dondurmadan 15. dondurmaya kadar hepsinin sağlam olma durumunu
ifade ederken x dondurmanın bulunduğu banttaki sıra numarası olmak üzere {x | 3 ≤ x ≤ 15, x ∈ N}
şeklinde yazılır ve 3 ≤ x ve x ≤ 15 şeklinde de ifade edebiliriz. Benzer şekilde B bandındaki sağlam
dondurmaların sıra numaralarını gösteren kümeyi y sıra numarası olmak üzere {y | 7<y<19, y∈ N}
şeklinde ifade edebiliriz. Burada kullanılan 7<y<19, 3≤x, x≤15 ve 3≤x≤15 şeklindeki ifadelerin her
biri birer eşitsizliktir.
Buradan yola çıkarak "eşitsizlik" kavramının tanımını yapınız.
Eşitsizlik:
2. Yönerge: Metni okuyunuz. Verilen tabloya göre soruyu yanıtlayınız.
Harçlığımızın veya maaşımızın sınırlı olduğu dikkate alınırsa harcamalarımızı belirli bir aralıkta ger-
çekleştirmek durumundayız. Bu bağlamda telefon faturalarımız için bize sunulan tarife seçeneklerini
karşılaştırarak uygun olanını seçebiliriz. Telefon operatörü tarafından telefon faturası için 2 farklı tarife
sunulmuştur ve bu tarifelere ait bilgiler aşağıda verilmiştir.
Tarife-1: 25 lira sabit ücret ve konuşulan Tarife-2: 40 lira sabit ücret ve konuşulan
dakika başına 25 kuruş. dakika başına 15 kuruş.
1. Bu tarifelere göre aşağıda verilen tabloyu doldurunuz.
50 dk. 100 dk. 150 dk. 200 dk. 250 dk.
Tarife-1
Tarife-2
2. Yukarıda belirtilen Tarife-1 ve Tarife-2’deki bilgileri göz önüne alarak kullanılan dakika miktarı x ol-
mak üzere hangi dakikaya kadar Tarife-1’in Tarife-2’den daha avantajlı olduğunu bulduran eşitsizliği
yazınız.
65
Hazırlayan: Ahmet GÖK