Page 68 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 68
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
41 MATEMATİK 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Birinci Dereceden Denklemler ve Eşitsizlikler
Kavram : Mutlak Değer
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Muhakeme Becerisi
Çalışmanın Adı DEMİR BİLYE TERAZİSİ 15 dk.
Çalışmanın Amacı Mutlak değer kavramını ifade edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen görseli inceleyiniz, metni okuyunuz ve boşluğu doldurunuz.
1. DURUM – yön + yön
(Denge durumu)
15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
2. DURUM
15
14 13
12 11
10 9
8
7 6
5
4 3 2 1
1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
3. DURUM
14 15
13
11 12
10
8 9
7
5 6
4
2 3
1
1
2
4 3
5
8 7 6
9
12 11 10
13
15 14
Görsel 1
“Yukarıdaki görselde bir demir bilye terazisi görülmektedir. Ortasında yer alan üçgen şeklindeki takoz
üzerinde duran bu terazi, merkezinden sağa ve sola doğru on beşer birim uzunluğa sahiptir. Terazi-
nin içinde bulunan çentikler, demir bilyeyi sabit tutmaktadır. Demir bilye, terazi denge durumunday-
ken sıfır noktasının üzerinde durmaktadır. Terazi (+) yönde bastırıldığında bilye sağa doğru, (-) yönde
bastırıldığında ise sola doğru hareket etmektedir. Demir bilyenin teraziye teğet olduğu noktada bulu-
nan sayı, demir bilyenin konumunu vermektedir.”
Öğrencilerine teraziyi bu şekilde tanıtan Hüseyin Öğretmen, bu teraziyi kullanarak bir oyun oynaya-
caklarını söylemiştir. Oyunda öğrenciler demir bilyenin konumunu ve sıfır noktasına olan uzaklığını
bulacaklardır. Terazi (+) yöne doğru eğildiğinde bilyenin durduğu yerdeki sayı (+) ile, terazi (-) yöne
doğru eğildiğinde ise bilyenin durduğu yerdeki sayı (-) ile ifade edilecektir. Bilyenin sıfır noktasına
olan uzaklığı ise bilyenin konumunun “| |” arasına yazılmasıyla ifade edilecektir. Hüseyin öğretmen
birinci durumdaki gibi dengede olan teraziyi öğrencilerin görebileceği şekilde öğretmen masasının
üzerine yerleştirdikten sonra bir miktar sağa doğru bastırarak Görsel 1'de görülen ikinci durumu, son-
ra da bir miktar sola doğru bastırarak üçüncü durumu elde etmiştir. Bunun üzerine sınıfta aşağıdaki
diyalog gerçekleşmiştir.
Hüseyin Öğretmen: “İkinci durumda bilyenin durduğu yerin konumunu ve sıfır noktasına olan uzak-
lığını kim ifade edebilir?”
Serkan: Öğretmenim, terazi (+) yöne doğru eğildiğinde bilyenin durduğu yerdeki sayının işareti (+)
olacağından bilyenin konumu +7 ve sıfır noktasına olan uzaklığı |+7| = 7 birim olur.
Hüseyin Öğretmen: Aferin, Serkan! Doğru bildin. Burada yapılan işlem +7 sayısının mutlak değerini
alma işlemidir. Üçüncü durumda bilyenin durduğu yerin konumunu ve sıfır noktasına olan uzaklığını
kim ifade edebilir?
66