Page 68 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 68

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         41      MATEMATİK 9                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         1. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Birinci Dereceden Denklemler ve Eşitsizlikler
         Kavram       : Mutlak Değer
         Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Muhakeme Becerisi

          Çalışmanın Adı                        DEMİR BİLYE TERAZİSİ                             15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Mutlak değer kavramını ifade edebilme.
          1. Yönerge: Aşağıda verilen görseli inceleyiniz, metni okuyunuz ve boşluğu doldurunuz.


               1. DURUM          – yön                                                     + yön
               (Denge durumu)

                               15  14  13  12  11  10 9  8  7  6  5  4  3  2  1  0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15


               2. DURUM

                               15
                                 14  13
                                      12  11
                                          10  9
                                               8
                                                 7  6
                                                     5
                                                       4  3  2  1
                                                                  1  2  3  4
                                                                           5
                                                                             6  7  8  9
                                                                                     10
                                                                                       11  12
                                                                                            13
                                                                                              14  15
               3. DURUM
                                                                                              14  15
                                                                                            13
                                                                                        11  12
                                                                                      10
                                                                                  8  9
                                                                                7
                                                                            5  6
                                                                          4
                                                                     2  3
                                                                   1
                                                               1
                                                             2
                                                         4  3
                                                      5
                                                8  7  6
                                              9
                                       12  11  10
                                     13
                                 15  14
                                                     Görsel 1
           “Yukarıdaki görselde bir demir bilye terazisi görülmektedir. Ortasında yer alan üçgen şeklindeki takoz
           üzerinde duran bu terazi, merkezinden sağa ve sola doğru on beşer birim uzunluğa sahiptir. Terazi-
           nin içinde bulunan çentikler, demir bilyeyi sabit tutmaktadır. Demir bilye, terazi denge durumunday-
           ken sıfır noktasının üzerinde durmaktadır. Terazi (+) yönde bastırıldığında bilye sağa doğru, (-) yönde
           bastırıldığında ise sola doğru hareket etmektedir. Demir bilyenin teraziye teğet olduğu noktada bulu-
           nan sayı, demir bilyenin konumunu vermektedir.”
           Öğrencilerine teraziyi bu şekilde tanıtan Hüseyin Öğretmen, bu teraziyi kullanarak bir oyun oynaya-
           caklarını söylemiştir. Oyunda öğrenciler demir bilyenin konumunu ve sıfır noktasına olan uzaklığını
           bulacaklardır. Terazi (+) yöne doğru eğildiğinde bilyenin durduğu yerdeki sayı (+) ile, terazi (-) yöne
           doğru eğildiğinde ise bilyenin durduğu yerdeki sayı (-) ile ifade edilecektir. Bilyenin sıfır noktasına
           olan uzaklığı ise bilyenin konumunun “| |” arasına yazılmasıyla ifade edilecektir. Hüseyin öğretmen
           birinci durumdaki gibi dengede olan teraziyi öğrencilerin görebileceği şekilde öğretmen masasının
           üzerine yerleştirdikten sonra bir miktar sağa doğru bastırarak Görsel 1'de görülen ikinci durumu, son-
           ra da bir miktar sola doğru bastırarak üçüncü durumu elde etmiştir. Bunun üzerine sınıfta aşağıdaki
           diyalog gerçekleşmiştir.
           Hüseyin Öğretmen: “İkinci durumda bilyenin durduğu yerin konumunu ve sıfır noktasına olan uzak-
           lığını kim ifade edebilir?”
           Serkan: Öğretmenim, terazi (+) yöne doğru eğildiğinde bilyenin durduğu yerdeki sayının işareti (+)
           olacağından bilyenin konumu +7 ve sıfır noktasına olan uzaklığı |+7| = 7 birim olur.
           Hüseyin Öğretmen: Aferin, Serkan! Doğru bildin. Burada yapılan işlem +7 sayısının mutlak değerini
           alma işlemidir. Üçüncü durumda bilyenin durduğu yerin konumunu ve sıfır noktasına olan uzaklığını
           kim ifade edebilir?

          66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73