Page 91 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 91
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 53
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 9
2. Yönerge: Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Yandaki görselde ABD'nin Missouri eyaletinde bulunan Ağ Ge-
çiti Kemeri anlamına gelen yapıya "Gateway Arch" verilmiştir.
Bu kemer paslanmaz çelikle kaplanmıştır. Kemerin bacakları
enine yani tabana paralel olacak şekilde kesilirse yüzeyinde
eşkenar üçgen görülür. Peki nedir bu eşkenar üçgen? Bir üç-
genin eşkenar üçgen olduğunu nasıl anlarız? Bu soruların ya-
nıtını öğrencilerine açıklamak isteyen Mesut Öğretmen öğren-
cilerinden aşağıdaki uygulamaları yapmalarını istemiştir.
• Pergeli belli bir uzunlukta açın ve uygulama sonuna ka-
dar bu uzunluğu değiştirmeyin.
Görsel 2
• Pergel kullanarak herhangi bir nokta merkezli çember
çizin.
• Pergel kullanarak çizdiğiniz çember üzerindeki bir nokta merkezli olacak şekilde bir çember
daha çizin.
• Çemberlerin kesim noktalarından birini seçin. Seçtiğiniz nokta ve iki çemberin merkezini birleş-
tiren 3 doğru parçası çizin.
• Çizdiğiniz doğru parçaları eşkenar üçgenin kenarlarını oluşturur.
1. Pergel sabit bir uzunlukta açıldığı için çizilen çemberlerin yarıçap uzunlukları eşittir. Bu bilgi ışığın-
da eşkenar üçgenin kenarları arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
2. İkizkenar üçgenin kenarları ile açıları arasındaki ilişkiyi kullanarak eşkenar üçgenin açıları arasın-
da nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
3. Pergel ve cetvel kullanarak tabloda ölçüleri verilen üçgenleri çiziniz. Çizdiğiniz üçgenlerin ikizkenar
üçgen ya da eşkenar üçgen olduğunu belirleyerek tabloya işaretleyiniz.
Üçgenler İkizkenar Üçgen Eşkenar Üçgen
a=4 br, b =4 br, c=2 br
a=5 br, b=5 br, c=5 br
Yukarıdaki metinde verilen bilgilerden hareketle "eşkenar üçgen" ve "ikizkenar üçgen" kavramları-
nın tanımını yapınız.
Eşkenar üçgen:
İkizkenar üçgen:
89
Hazırlayan: Özgür VARBİL