Page 94 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 94
55 DERSİN ADI 9
2. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz, soruları yanıtlayınız.
Dik üçgen birçok eski uygarlıklar tarafından da biliniyor ve kul-
lanılıyordu. Örneğin Mısırlılar, 3, 4, 5 birim uzaklıklarla düğüm-
lenmiş bir ip ve bu ipin düğüm yerlerinden gerilerek oluşan dik
üçgeni, Mısır piramitlerinin yapımında, dik üçgen veya dik açı
elde edebilmek amacı ile kullanıyorlardı. Günümüzde de bir-
çok inşaat ustası bu yöntemi kullanmaktadır. Zaten hipotenüs
kelimesi de Yunanca “karşılıklı gerilen” kelimesinden gelmek-
tedir.
M.Ö 570-495 yılları arasında yaşamış olan Yunan filozof ve
matematikçi Pisagor ise dik üçgenlerin kenarları arasındaki
ilişkiyi formüle ederek günümüzde “Pisagor teoremi” olarak
bilinen ilk modern teoremi bizlere kazandırmıştır. Bu teorem
“Bir dik üçgenin dik kenar uzunluklarının kareleri toplamı, hipo-
tenüs uzunluğunun karesine eşittir” ifadesi ile bilinir.
Yandaki görselde görüldüğü gibi bir ayrıtı sırasıyla 3, 4, 5 olan Görsel 5
kareler arasında kalan üçgen bir dik üçgendir. Bu üçgene dik-
2
2
kat edildiğinde küçük karelerin alanları toplamı 3 +4 =9+16=25 ve en büyük karenin alanı 5 =25
2
2
2
olduğu görülmektedir. Dolayısıyla 3 +4 =5 olur.
2
1. Aşağıda birim kareli kağıda çizili üçgenlerden hangileri dik üçgendir? Boşluklara üçgenin dik üçgen
olup olmadığını yazınız.
A C A A C A
C
B
B B B C
a) ....................... b) ....................... c) ....................... d) .......................
92
Hazırlayan: Turgay KIZGIN