Page 98 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 98

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         58      MATEMATİK 9                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         2. ÜNİTE     : GEOMETRİ > Üçgenler > Dik Üçgen ve Trigonometri
         Kavram       : Eşlik, Benzerlik, Benzerlik Oranı
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

          Çalışmanın Adı                        AYNADAKİ YANSIMA                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Eşlik, benzerlik ve benzerlik oranı kavramlarını ifade edebilme.
          1. Yönerge: Aşağıda verilen bilgilere göre soruları yanıtlayınız.



                      Düz ayna                   Tümsek ayna                    Çukur ayna


















                    Görsel 1                        Görsel 2                     Görsel 3
           Yukarıdaki görsellerde 160 cm uzunluğundaki Ayşe'nin üç farklı aynadaki görüntüsü verilmiştir. Aşağı-
           daki tabloda ise Ayşe'nin aynalardaki görüntülerine ait boy uzunluklarının ölçüleri verilmiştir. Tabloyu
           inceleyerek aşağıdaki soruları yanıtlayınız.

                                              Tümsek Aynadaki              Çukur Aynadaki
              Düz Aynadaki Görüntünün            Görüntünün                  Görüntünün
                 Boy Uzunluğu (cm)
                                              Boy Uzunluğu (cm)           Boy Uzunluğu (cm)
                        160                          80                         180


          1.  Ayşe'nin düz aynadaki görüntüsünün uzunluğu ile gerçek boy uzunluğu arasında nasıl bir ilişki var-
              dır? Ayşe'nin düz aynadaki görüntüsünün uzunluğunun gerçek boy uzunluğuna oranını yazınız.



          2.  Ayşe'nin tümsek aynadaki görüntüsünün uzunluğu ile gerçek boy uzunluğu arasında nasıl bir ilişki var-
              dır? Ayşe'nin tümsek aynadaki görüntüsünün uzunluğunun gerçek boy uzunluğuna oranını yazınız.



          3.  Ayşe'nin tümsek aynadaki görüntüsünün uzunluğu ile gerçek boy uzunluğu arasında nasıl bir ilişki var-
              dır? Ayşe'nin tümsek aynadaki görüntüsünün uzunluğunun gerçek boy uzunluğuna oranını yazınız.


              Görsellerden de anlaşılacağı üzere, düz ayna görüntüyü bire bir yanısıtırken çukur ayna büyüterek
              ve tümsek ayna küçülterek yansıtmıştır. Çukur ve tümsek aynalardaki yansımalarda Ayşe'nin gerçek
              görüntüsünün formu bozulmamış, sadece görüntünün boyutları belli oranda değişmiştir. Bu bilgiler
              ışığında iki cismin eş olması, benzer olması ve benzer iki cisim arasındaki benzerlik oranı kavramla-
              rının tanımını yapınız.

              Eşlik:

              Benzerlik:
              Benzerlik Oranı:
          96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103