Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 14
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 2
10. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri olumsuz-devrik cümle olacak biçimde yeniden
düzenleyiniz.
• Çocuk kendi yaşındakilere mahsus bir tavırla hemen yerinden kalktı.
• Yorgunluktan sıhhatı bozulan, takati kalmayan çocuğa o hasır iskemle, bir kraliçenin saltanat
tahtına çıkması kadar huzur ve safa verdi.
• Esirci, küçük bir sokakta, tenha bir mahallenin içinde bir evin kapısını çaldı.
11. Aşağıdaki cümleler okuduğunuz metinden alınmıştır. Bu cümlelerdeki altı çizili kelimelerin bitişik
yazılma gerekçelerini açıklayınız.
• Bu eve gelişlerinden birkaç hafta sonraydı ki, bir sabah Hacı Ömer o küçük esire Çerkezce,
“Haydi, kalk gideceğiz!” dedi.
• İkisi de hiçbir söz söylemiyordu.
• Çakmakçılar Yokuşu’nu çıkarken ayaklarının sızladığını hissediyor; fakat korkusundan söylemiyordu.
2. Yönerge Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz./söyleyiniz.
12. Zengin ve soylu bir aileden gelen Sami Paşazade Sezâî, Taşkasap’taki konaklarında dadılar, lalalar
arasında büyür. (I) Konakta onların yaşantılarını yakından gözler, “Sergüzeşt”i konaklarında yaşa-
yan esir ve halayıkların hayatını düşünerek yazar. (II) Romanında esaret ve hürriyet temaları üze-
rinde durur ve bunu yaparken dönemine hâkim olan romantizmin etkisinden sıyrılarak realizmin
özelliklerini romanına uygulamaya özen gösterir. (III) Edebiyatımızda farklı türlerde eserler de
vermesine karşın asıl şöhretini “Sergüzeşt” romanıyla sağlar ve eser kimsesiz esir bir kızın romanı
olarak edebiyat tarihimizde seçkin yerini alır. (IV) Sami Paşazade Sezâî, Doğu kültürünü konaktan
alır, Batı kültürünü ise bizzat yaşayarak kazanır. (V) Eserlerinde, yoğrulduğu bu iki kültür birleşmiş
olarak ortaya çıkar.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
A) I B) II C) III
D) IV E) V
13