Page 69 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 69

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI

          Etkinlik No.: 1                                  ları, metindeki karşıtlıkları ifade eder. Romantizmde karşıtlıklar,
                                                           dinî değerler sıklıkla kullanılır.  Metnin genelinde okuyucuda bir
          1.        Olay        Kişiler    Yer   Zaman     acıma duygusu uyandıracak kadar melankolik ifadelere rastlıyo-
              Piskopos’un Jean Val-                        ruz. Örneğin hiç kimsenin Jean Valjean’a kalacak yer vermemesi
              jean’a iyilik yapıp ona                      onu zavallı duruma düşürüyor. Metinde acıma, vicdan, merha-
              kalacak yer sağlaması,   Jean Valjean,       met, iyilik gibi durumlar okuyucuya yoğun bir şekilde hisettiril-
              Jean Valjean’ın bu iyiliği  Piskopos,        meye çalışılmış. Metinde yer alan bu özelliklerin hepsi roman-
              suistimal edip hırsızlık  Bayan Maglo- Piskopos’un   Akşam  tizm akımının sonucudur.
              yapması, Jean Valjan’ın  ire ve kardeşi,  kaldığı yer  9.  Mahkûmiyeti biten insanlara onların hâlâ tehlikeli olduğunu ha-
              hırsızlık yaptığını bile   jandarmalar       tırlatan sarı bir kâğıt verilmesi, insanların işledikleri suçların ce-
              bile Piskopos’un ona                         zasını kürek mahkûmu olarak çekmeleri, insanların kalacak yer
              iyilik yapmaya devam                         olarak han diye tabir edilen yerleri kullanmaları, Fransa’da para
              etmesi.                                      biriminin Frank olması o dönemin metne yansıyan siyasi, sosyal
                                                           ve kültürel unsurlarıdır.
          2.  babacan    : İyi kalpli, güvenilir, olgun, sevecen.
             yaka paça   : Zorla, isteği dışında.       10.  a)  Her iki metin de üçüncü tekil kişinin ağzıyla anlatılmıştır.
                                                            b)  Sefiller adlı metinde yazar, metin ile okuyucunun arasına
             göz önüne getirmek : Zihinde canlandırmak.       girmiştir. Metinde “Bu iki kadının söylenenlere nasıl boyun
             sözünü kesmek   : Biri konuşurken söze karışmak, konuşma-  eğdiklerini daha önce de yazmıştık.” cümlesinin altı çizilir.
                          sına fırsat vermemek.
                                                        11.                  Anlamına   Yüklemin   Yapısına   Yüklemin
          3.  Metinde Jean Valjean’ın 19 yıl mahkûm olmasından söz edilir.   Cümle  Göre  Yerine   Göre  Türüne
             Bu süre zarfında dış hayatla çok fazla iletişime geçememesi, in-        Göre        Göre
             sanlardan iyilik ve yardım görmemesi onun ruh hâlinin karam-  O zaman adam iyice anladı.  Olumlu  Kurallı  Basit  Fiil
             sar ve kötümser olmasına sebep olmuş olabilir. Yaşadıkları ve   İsteyenler için bir okul var
             mahkûmiyet süresi, insanlara olan güvenini de sarsmıştır diye   orada.  Olumlu  Devrik  Birleşik  İsim
             düşünüyorum.                                  İçeri girdi, askerce selam
                                                           vererek piskoposa doğru   Olumlu  Kurallı   Sıralı  Fiil
          4.  Ben Piskopos’un yerinde olsaydım Piskopos’un tutum ve dav-  ilerledi.
             ranışına yakın bir davranış sergilerdim. Çünkü ne olursa olsun   Jean Valjean böyle bir söz   Olumsuz  Kurallı  Birleşik  Fiil
             insanlara iyi olabilmeleri için onlara bir fırsat verilmelidir.  verdiğini hiç hatırlamıyordu.
             Ben olsaydım böyle birine kalacak yer sağlamaya çekinir ve on-
             dan korkardım. Güvenimi suistimal etme olasılığı yüksek diye   12.  •  Sıralı cümleleri ayırmada kullanılır.
             düşünürdüm. Daha temkinli davranırdım. Gümüş takımları   •  Hitap için kullanılan kelimelerden sonra konur.
             çaldığında jandarmalara bunların benim ona hediyem olduğunu
             söylerdim. Ancak jandarmalar gidince ona artık burada kalama-  Etkinlik No.: 2
             yacağını ifade ederdim.
                                                         1.  gözünü ayırmamak : Bir şeye sürekli olarak bakmaktan kendini
          5.  a)  Öyküleme ve betimleme.                                alamamak.
             b)  Diyalog tekniği, metinde okuyucu ile konuşan kahramanlar
               arasında herhangi bir aracı olmadığı için anlatıma canlılık   titreme gelmek   : Titremeye başlamak, titremeye tutulmak.
               ve akıcılık katar.                          zira        : Çünkü.
          6.   Jean Valjean                                çınlamak    : Yankı vermek.
                                                         2.  Mümkündür. Örneğin esirci ile dışarı çıktıklarında gördüğü
               Jean Valjean uzun süre kürek                ve sesini duyduğu vapur, yüzüne çarpan rüzgâr, memleketini
               mahkûmu  olduğu için karamsar               hatırlatmış; içini özlem ve hüzünle doldurmuştur. Yürüdükleri
               ve kötümser bir ruh hâline sahip.           mesafenin uzunluğu gözünü korkuturken etrafı izlemesini en-
                                                           gellemiştir. Ama bir kahveye oturduklarında huzur ve rahatlama
                                                           hissetmiştir. Yeni geldiği evde sabahleyin pencerenin dışındaki
                                                           ağaçta öten kuş onu içinde bulunduğu ortamdan koparmış, bir
               Piskopos
                                                           an için dalmasına neden olmuştur.
               Her şeye rağmen insanlara iyi             3.  Metindeki çatışma küçük esir kıza esircinin, daha sonra evin
               olması için fırsat vermeye çalışan,         hanımının ve evin halayığının davranış biçiminden kaynak-
               güvenilir, merhametli, yardımse-            lanmaktadır. Hiçbir talep ya da itirazı olmamasına karşın sırf
               ver ve iyi bir insan.                       toplumsal konumundan dolayı Dilber adındaki kıza hoyrat
                                                           davranılması, kızın zaman zaman azarlanması ve bazen yok farz
                                                           edilmesi çatışmanın temelini oluşturmaktadır.
          7.  Metnin başkahramanının hiç umudu olmamasına rağmen Pis-
             kopos ona kalacak yer sağlıyor. Metinde insanlara iyilik yapan   4.  Metinde hâkim bakış açısı kullanılmıştır. Metin boyunca küçük
             ve yardım eden bir Piskopos ile gördüğü iyilik ve yardıma rağ-  kızın duyguları, gözlemleri anlatıcı tarafından okura yansıtıl-
             men ihanet eden bir kürek mahkûmu var. Bu ikilem metindeki   mıştır. “Yorgunluktan sıhhatı bozulan, takati kalmayan çocuğa
             çatışmayı doğuruyor. Metindeki temel çatışmalar da metnin   o hasır iskemle, bir kraliçenin saltanat tahtına çıkması kadar
             olay örgüsünün ve temasının şekillenmesini sağlıyor.  huzur ve safa verdi.”, “Bu seyre o kadar dalmıştı ki içinde bulun-
                                                           duğu tutkulu hayranlıktan onu Taravet’in “Gel yatağını kaldır!”
           8.  Metinde  din  kavramının  temsilcisi  olarak  Piskopos  yer  alıyor.   diye bağırarak azarlaması uyandırdı.” cümlelerinde ve metindeki
             Piskopos’un iyi davranışına karşın Jean Valjean’ın kötü davranış-  birçok cümlede olduğu gibi.


          68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74