Page 58 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 58
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 13
7. - Kalıcı tiyatro her şeyden önce dil olduğuna göre, oyun yazarı olmak isteyen genç, Göktürk Ya-
zıtları’ndan günümüze dek bütün Türk edebiyatından sorumlu tutmalı kendini, Divan şiiri ile Halk
şiirinin ustalarını tanımalı; mutlaka yabancı bir dil öğrenip dünya tiyatro tarihini incelemeli, tiyatro
sanatının şaheserlerini okumalı doğu batı demeyip bütün insanlığın tiyatro mirasına sahip çıkmalı.
Sonra, dünya felsefe tarihinin doruklarını da tanımalı; özellikle Batı felsefesinin tarihi, tiyatro ya-
zarını son derece ilgilendirir, çünkü Sokrates öncesi filozoflardan çağımızın düşünürlerine dek Batı
felsefesi, filozofların birbiriyle söyleşmesi, hesaplaşmasıdır; bu bakımdan tiyatroyu andırır.
Okuduğunuz metinden alınan bu parçanın ana düşüncesini bulunuz.
8. Yazar, Turan Oflazoğlu’nun “Sokrates Savunuyor”, “Elif Ana”, “Dörtbaşı Mamur Şahin Çakırpençe”
ve diğer bazı eserlerinde izleyiciyi tiyatronun işlevleri konusunda bilinçlendirdiğine dikkat çek-
miştir. Sizce Turan Oflazoğlu, eserlerinde bu bilinçlendirmeyi hangi unsurları kullanarak sağlamış
olabilir?
9. “Sizce Türkiye’de tiyatro yaygınlaştırılmalı mı, yoksa yükseltilmeli mi?” sorusu size sorulmuş olsaydı
cevabınız ne olurdu?
10. Turan Oflazoğlu’nun tiyatro alanında bu derece başarılı olmasında nelerin etkili olduğunu okudu-
ğunuz metni de göz önünde bulundurarak cevaplayınız.
11. Aşağıdaki cümleler okuduğunuz metinden alınmıştır. Bu cümlelerdeki virgüllerin kullanım amaç-
larını aşağıdaki boşluklara yazınız.
• Başka söz sanatlarına gerek duymayacak kadar kapsamlı, etkili, çok sesli, varlığı hareket hâlinde
sunan eşsiz bir sanattır tiyatro.
• Tarihe dayalı oyunları yazmadan önce tarih kaynaklarına yöneliyor, bu bilimin bana sağladığı
bütün belgeleri inceliyor, bu arada gerekli notlar alıyorum.
• Yusuf Batur Bey, Kurtuluş Savaşı’mızla ilgili müsamerelerde beni başrollere de çıkarırdı.
57