Page 62 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 62

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11             14


             2.
                  Röportaj: Dilimize Fransızcadan geçen röportaj; bir yazarın herhangi bir yer, bir sanat dalı ya
                  da sanatçıyı araştırma, inceleme, gezip görme yoluyla tanıttığı gazete veya dergi yazısıdır. Ede-
                  biyatın öğretici türlerinden biri olarak başlayan röportaj, günümüzde sesli ve görüntülü bası-
                  nın da (televizyon, genel ağ gibi) katılmasıyla yaygın bir çalışma alanına ulaşmıştır. Röportajın
                  insanların bir konu hakkındaki meraklarını gidermenin yanında toplum sorunlarını gündeme
                  getirmek, onları derinlemesine işlemek gibi işlevleri de vardır.
                  Haber niteliği taşıyan röportajların amacı bir gerçeği, durumu tüm yönleriyle ortaya koymaktır.
                  Bunun için de yazar fotoğraf, resim, belge gibi unsurlardan yararlanarak hem yazısını zenginleş-
                  tirir hem de yazının inandırıcılığını artırır. Röportaj yazarı, yazısını gerçeklerden uzaklaşmadan
                  bir hikâye kurgusu içinde akıcı ve etkili bir dille verir. Bu yönüyle röportaj; hikâye, roman gibi
                  türlere yaklaşırken olayları estetik bir kaygıdan uzak şekilde veren haber metinlerinden uzaklaşır.

                  Röportaj türünde, nesnel cümlelerin yanında yazarın kendi duygu ve görüşlerini yansıttığı öznel
                  ifadelere de rastlayabiliriz. Buna göre okuduğunuz metinde bilgi ve yorum içeren cümlelere iki
                  şer örnek bulup aşağıdaki tabloya yerleştiriniz.

                               Bilgi İçeren Cümle                         Yorum Cümlesi












             3.  a) Metinde kullanılan deyim ve ikilemelere ikişer örnek bulunuz. Bulduğunuz örnekleri aşağıdaki
                   tabloya yazınız.

                                 Deyim Örnekleri                           İkileme Örnekleri










                 b) Metindeki deyim ve ikilemelerin metnin dil ve anlatımını nasıl etkilediğini açıklayınız.











             4. Halkın Çukurova’da bitmeyen çiçek, bitmeyen ekin, bitmeyen sebze, bitmeyen bitkinin olamayaca-
                 ğını düşünmesinin sebebini açıklayınız.











                                                                                                    61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67