Page 70 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 70

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                • Eserlerinizde halk hikâyeleri, şiiri, folklor malzemesi ve Divan   onun yeteneklerini fark etmesi ile tiyatroya yakınlık duymaya
                 edebiyatı var. Siz kültürümüzden bütünüyle yararlanma taraf-  başlamıştır. Yine aynı şekilde üniversitede hocasının etkisiyle A.
                 lısı olduğunuza göre, yeni yetişecek sanatçıların nasıl beslen-  Hamdi Tanpınar’la tanışır ve onun tavsiyesi ile tiyatro türünde
                 melerini tavsiye edersiniz?                  eserler vermeye başlar.
                • Eserlerinizin bir kısmı henüz oynanmadı.
                • “Topkapı” ile bir de senaryo yazdınız. Bu çalışmaya devam   11. • Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime grupları-
                 edecek misiniz? Osmanlı tarihini mekânla bağladığınıza göre,   nın arasına konur.
                 bunu bir de Dolmabahçe ve Yıldız takip edebilir mi?  • Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur:
                • Sokrates  Savunuyor’da,  Elif  Ana’da,  Dörtbaşı  Mamur  Şahin   • Yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur.
                 Çakırpençe’de ve diğer bazı eserlerinizde tiyatronun işlevi-
                 ni dile getiriyorsunuz. Elbette eserin içinde anlamı var ama   12.  Turan Oflazoğlu ile yapılan mülakatta daha akıcı, açık, anlaşılır
                 ayrıca seyirciyi ve okuyucuyu tiyatronun işleviyle ilgili olarak   bir dil kullanılmış. Diğer metinde ise dil açısından bazı farklı-
                 uyarmak mı istiyorsunuz?                     lıklar görülmektedir: Düşünmeğe, söyliyebilirim, saklıyamayız
                                                              gibi kelimeler bunlara örnektir. Ayrıca öz Türkçe âşığı biri olan
             3.  Turan Oflazoğlu’nun tiyatroya ilgi duymasında önemli bir yere   Nurullah Ataç’ta “ekin, tilcik” kelimelerinin kullanımı da dikkat
                sahiptir. Çünkü ilk tiyatro deneyimlerini daha çocuk yaştayken   çekicidir. Turan Oflazoğlu ile yapılan mülakatta ise daha bilindik
                Karagöz tasvileri yapıp bu temsilleri sunarak başlamıştır.   kelimeler kullanılmıştır. Ayrıca her iki metinde de açıklayıcı ve
             4.  Yazarın halktan kopuk bir üslubunun olmadığını düşünebi-  karşılıklı soru-cevap yöntemine dayalı bir anlatım söz konusudur.
                lirim. Çünkü halkı konu edinen bir kişinin kullanacağı dil de   Etkinlik No.: 14
                muhtemelen halkın anlayacağı bir dil olacaktır. Ayrıca halk şi-
                irinden, kültüründen, divan edebiyatından yararlanması bana   1.  Tüm kalbiyle güvenmek, ondan emin olmak anlamında kullanılmıştır.
                geçmişine bağlı, eskiyi eserlerinde konu edinen bir sanatçı oldu-
                ğunu düşündürürdü. Böyle bir sanatçının; eserlerinde geçmişe
                ışık tutmasını, tarihî olayları konu edinmesini beklerim.   2.  Bilgi içeren cümle  Yorum cümlesi
             5.    Anlatım Biçimleri   Düşünceyi Geliştirme Yolları  Misiste bir köprü… Bu köprü  Çukurovanın her zaman
                                                               Ceyhan üstündedir. Roma-  büyük dertleri olmuştur.
                                                               lılardan kalma olduğunu   Büyük başın büyük derdi
                   Açıklayıcı Anlatım  Örneklendirme, tanık gösterme,  söylerler.  olduğu gibi.
                  Öyküleyici Anlatım  karşılaştırma, tanımlama
                   Tartışmacı Anlatım                          Köprünün öteki ucunda eski-  Şimdi bir bulut yığını Çu-
                                                               den kalma hanlar, hamamlar.  kurova toprağı…
               Bu anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları, metinde an-  Ceyhanın evleri eskiden çok   Can ilacı Çukurovada…
               latılmak istenen konuyu daha açık ve net bir şekilde vermiştir.   çürük çarıktı.
               Ayrıca okuyucuya verilmek istenen mesajın, daha inandırıcı ve
               gerçekçi bir yolla verilmesini sağlamıştır.  3.  a)  Deyim Örnekleri
              6.  Yazar, Turan Oflazoğlu’na sorularını yöneltirken kişisel görüş ve      Adananın iflahını keser Seyhan…
                düşüncelerine yer vermemiştir. Gerçek anlamlı kelimeleri çokça        Defterini eline almış, düşmüş yollara…
                                                                Lokman’ın ağzına bakarlarmış. vb.
                kullanmış, nesnel cümlelere yer vermiş, doğrudan anlatımdan
                yararlanmıştır.                                  İkileme Örnekleri
                                                                 Mağara mağara, pınar pınar dolaşmış…
              7.  Oyun yazarı olmak için edebiyat, felsefe, tarih gibi alanlarda zen-     Dağları, ormanları, bükleri, akarsuları, pınarları bir bir
                gin bir bilgi birikimine sahip olmak gerekir.   gezmiş…
              8.  Tiyatronun önemli işlevlerinden biri toplumu eğiterek bazı ko-     Doğuda kuyrukyıldızı yalp yalp edermiş.
                nularda  dikkat  çekmek,  diğeri  okuyucu/izleyicide  estetik  sanat   b)  Deyimler; anlatımı daha coşkun, somut, zengin, betimleme-
                anlayışı oluşturabilmektir. Yazarın kullanacağı yöntemlerden   leri ise canlı ve görünür kılar. İkilemeler anlamı pekiştirir,
                biri dramatik örgüyü vermek istediği mesaja göre şekillendirmek   ifadeyi daha güçlü yapar. Dolayısıyla bir metnin deyim ve
                olabilir. Bir diğer yöntem, kahramanları vermek istediği mesajı   ikilemeler açısından zengin olması o metnin daha akıcı, daha
                ortaya çıkaracak kişilerden seçmek olabilir. Bir kahramandan ha-  hareketli ve ifadelerin daha etkili olmasını sağlar.
                reketle bütün insanlığa seslenebilir veya bir olaydan yola çıkarak   4.
                bunlardan ders alınmasını sağlayabilir.       Metne göre Çukurova toprakları çok verimlidir. Bunu da yazar
                                                              metnin başından itibaren kurduğu cümlelerle ( Toprak bire otuz,
             9.  Yaygınlaştırılmalı derdim. Çünkü tiyatroya Türkiye’de hak ettiği   bire kırk, bire elli verir. Çeltik bire yüz verir. Susam bire beş yüz
                ilgi yeteri kadar gösterilmemektedir. Tiyatro faaliyetleri ya sadece   verir. Darı bire on verir. Altın mı, al bir avuç toprak, işte sana altın
                gelişmiş illerde ya da büyük merkezlerde gerçekleştirilmektedir.   gibi ) vurguluyor.
                Küçük illerde, ilçelerde veya kasabalarda ise tiyatro faaliyetleri ya-
                pılmamakta, hatta yapılamamaktadır. Bu nedenle öncelikli işin,   5.  Seyhan ve Ceyhan nehrinden yeteri kadar fayalanamıyor olmaları
                bu yerlere de tiyatronun ulaştırılması olduğunu düşünüyorum.  Çukurovalının içine dert oluyor.
                Yükseltilmeli derdim. Türkiye’de tiyatro, geniş bir izleyici kitlesine   6.  Bir inanışa göre bir gün sütsüz kalan yılanlar önce Misise, sonra
                ve okur tabakasına hitap edebilmektedir. Sanatta sınır olamayaca-  bütün Çukurovaya yayılacaklar… Kendilerini sütsüz bırakanları
                ğını düşünürsek tiyatronun da yayılmasında ve yükseltilmesinde,   sokacaklar.
                kalitesinin arttırılmasında bir son olmayacağını düşünüyorum.
                Zaten tiyatroların niteliğinin arttığı oranda yaygınlaşabileceğini   Şahmeran hikâyesine göre Misis’te köprünün başındaki yarı yıkık
                düşünüyorum.                                  hamamda yılanların şahı olduğuna inanılan Şahmeran öldürül-
                                                              düğü için yılanların Misisi istila edeceğine inanılır.
             10.  Turan Oflazoğlu’nun ailesinde tiyatro ile ilgilenen biri olmasa
                bile o, ilkokul öğretmeninin etkisinde kalmış, öğretmenin de   7.  Hastalıklara hatta ölüme çare bulabilmek için dünyayı dolaşıyor.



                                                                                                    69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73