Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 14
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 3
1. “Kubbe, ocak, görkem, istihkâm, maiyet” kelimelerinin anlamlarını Türkçe Sözlük’ten bulunuz. Bu
kelimeleri anlamına uygun olarak birer cümle içinde kullanınız.
2. Metinde geçen “Bir imparatorluğun yüreğinde dolaşıyorum.” sözünü açıklayınız.
3. Tiyatro, bir olayı seyirciler önünde ve sahnede oyuncuların söz ve hareketleriyle canlandırma
sanatıdır. Tiyatro türleri; trajedi, komedi ve darm olmak üzere üçe ayrılır.
Tiyatro türlerinden biri olan trajedinin özelliklerinden bazıları şunlardır: Konular tarihten ya da
mitolojiden alınır, erdeme ve ahlaka değer verilir, kahramanlar yüksek tabakadan seçilir, baştan
sona ciddi bir hava içinde geçer, kesintisiz oynanır, perde yoktur.
Buna göre “Ben, Mimar Sinan” adlı metinde trajedinin hangi özelliklerini görebildiğinizi açıklayınız.
4. Metnin girişinde parantez içinde verilen bölümün esere katkısı sizce nedir?
5. “Ben, Mimar Sinan” adlı metinde sizi en fazla etkileyen bölüm neresidir? Gerekçesiyle açıklayınız.
6. “Dev bir kule yapmak değil, asıl olan mimari bir şaheser yaratmaktır. Güzellik büyüklükten daha
güçlüdür.” görüşüne katılıyor musunuz? Gerekçesiyle açıklayınız.
7. Yazarlık hayatı boyunca gençlere özel bir önem veren Turgut Özakman, biri ilk kez 1983 yılında
sahnelenen “Ah Şu Gençler”, diğeri ise 1988 yılında sahnelenen “Ben, Mimar Sinan” olmak üzere
iki gençlik oyunu kaleme almıştır. Sizce “Ben, Mimar Sinan” eserinin yazılış amacı nedir?
8. Metin, genç okurlara/seyircilere nitelikli bir sanatçıda bulunması gereken temel değerlerin neler
olduğunu anlatmak amacıyla kurgulanmıştır. Bu temel değerlerin neler olduğunu açıklayınız.
13