Page 247 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 247

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                4    TEST

                                                     Hikâye
                                                                                                       B

        1.                                                 2.    I. O güne kadar hiç yapmadığı bir şey yapmaya, hiç
                                                                  kimsenin  yüzüne  bakmamaya  karar  verdi.  Bir  ev
                                                                  kapısının önüne vardığında aniden duraksadı. Tarif
                                                                  edilemez bir olaya tanık oldu. Apartmanın önünde
                                                                  bir at arabası durdu ve içindeki adam merdivenler-
                                                                  den hızla yukarı koştu.
                                                               II. Araba  durdu.  Kovalev  küçük  bir  kabul  salonuna
                                                                  buyur edildi. İçeride yaşlı bir gazete memuru vardı.
            Aşağıdaki  parçalardan  hangisi  bu  bilgilerin  tama-  Eski  frakıyla,  gözlüğüyle,  çiğnediği  kalemle  masa
            mıyla örtüşmektedir?
                                                                  başına oturmuş para sayıyordu. Kovalev bağırarak,
            A)  Herkes döndü. Çok kısa bir an Kaya’ya ve Mahmut   “İyi günler efendim! Burada ilanları kime veriyoruz?”
               Bey’e baktılar. Mahmut Bey, omuz omuza durduğu     diye içeri daldı.
               bütün bu insanların bakışıyla karşılaşınca bir boşlu-     Aşağıdakilerden  hangisi  numaralanmış  parçaların
               ğa doğru kaymakta olduğunu sandı. Tutunacak bir   ortak özelliklerinden biridir?
               yer aradı. Yüzünden boşanan teri sildi; bozgunluğu-
                                                               A)  İlahi bakış açısıyla yazılmaları
               nu, hemen yanında duran bir kadına zorla gülümse-
               yerek alt etmeye çalıştı.                       B)  Betimleyici unsurlara yer verilmesi
            B)  Bir an o dönemime gittim. Yolda grup hâlinde ma-  C)  İç çözümleme tekniğine başvurulması
               halleye  dönerken  notları  soran  komşulara  hepsi
                                                               D)  Öyküleme anlatım biçiminin kullanılması
               beş demenin keyfini, diğer çocuklara göre daha iyi
               olmanın  verdiği  gururla  horozlanarak  yürüyüşümü   E)  Diyalog anlatım tekniğinden yararlanılması
               ve evde beni bekleyen karne hediyesine kavuşma
               ihtimalinden değil de evdekilere hepsi beş, güzel bir
               karneyi hediye edebilmenin övüncüyle uçarak gidi-
               şimi hatırladım.
            C)  Çuvallardan birinin ağzından iki üç tane havlu çorap
               çıkardı. Nizamiye masasının kenarına bıraktı. Çok
               güzel, bembeyaz, boğazları renkli şeritli, süslü, ih-
               racat malı havlu çoraplar almıştı. “Abi, bu sene bun-
               lar çok moda; çocuklar giyer.” dedi. “Gerek yok, sen
               öğrenci adamsın…” falan dediyse de duymazlıktan
               gelip odasına doğru devam etti.
            D)  Elimi  yavaşça  ahşap  kutunun  üzerinde  gezdirdim
                                                           3.   Çarpıyor gene tavaları, tencereleri, kap kacağı. Başıma
               ve yavaştan kapağını açtım. Bir paket lastiğiyle sa-
                                                               vuruyor sanki. Küçükken ne iyiydiler, ne uslu, ne buy-
               rılmış üst üste bir sürü eski fotoğraf vardı. Fotoğraf-
                                                               ruklara  uyan.  Yıllar  bozuyor  çocukları,  alışkanlıklar
               ların  altında  oldukça  düzgün  bir  yazıyla  tutulmuş,
                                                               bozuyor.  Hiç  üzmezlerdi  eskiden  beni,  bundan  sonra
               günlük olduğunu düşündüğüm bir de defter vardı.
                                                               üzecekler sanırım. Söylüyorum bunu onlara kızıyorlar.
               Heyecanla  defteri  alıp  yatağın  üzerine  oturdum.
                                                               “Ne demek bundan sonra üzmek?” diye parlıyorlar. “Biz
               Çok merak ediyordum acaba neler yazılmıştı geç-
                                                               bundan sonra büyüyecek miyiz? Çocuk, torun sahibi ol-
               mişe dair. Çeyiz sandığına sığmayacak neleri sığ-
                                                               duk. Bundan sonra üzmek ne demek allasen.” diyorlar.
               dırmıştı kaleminin ucuna?
                                                               Oysa bilmezler ki çoluk çocuğa da karışsalar, kocasalar
            E)  Bir  an  çocukluğunun  geçtiği  mahalle  geldi  aklına.
                                                               da benim gözümde hep korunmaya, sıcaklığıma, sevgi-
               Evlerin birbirine yapışık olduğu, insanlarının evleri
                                                               me muhtaçtırlar. Bilgisizlik işte, neyse, kızmadım.
               gibi  omuz  omuza  yaşadığı  o  mahalle  ne  güzeldi.
               Avuçlarına sızan yaşlar gibi her yerine anılar dam-     Bu  parçayla  ilgili  aşağıdakilerin  hangisi  söylene-
               lıyordu. Epeyce ağladıktan sonra biraz durulmuştu.   mez?
               “Gözlerim şişmiş, çocuklar fark eder.” diyerek gitti
                                                               A)  Yakınmaya dayalı bir konunun işlendiği
               yüzünü yıkadı.
                                                               B)  Kahraman bakış açısından yararlanıldığı
                                                               C)  İç çözümleme tekniği kullanıldığı
                                                               D)  Geriye dönüş tekniğinden faydalanıldığı
                                                               E)  İzlenimsel betimlemeye yer verildiği




                                                       247
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252