Page 89 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 89
FELSEFE 4 TEST
Bilim Felsefesi
1. Bilim ne insanlığın tüm sorunlarını çözme iddiasını güt- 3. Bilimsel yöntem, bilimin güvenilir bilgilere ulaşmak için
müş, ne de sanatın, edebiyatın, felsefenin ve dinin yerini izlediği yoldur. Klasik bilim anlayışında bilimsel bilgiye
almak istemiştir. Bilim insanlar için önemli bazı sorulara tümevarım ile ulaşılır. Bu anlayışa dayalı olarak izlenen
yanıt aramamışsa, bu soruları reddettiğinden veya yok süreçte, bilim insanları birtakım aşamalardan geçerek
saydığından değil, bilimsel yöntemin, bu tür sorunla- bilimsel bilgiye ulaşmaya çalışır. Bu sürecin önemli
rı incelemeye yeterince elverişli olmamasındandır. (…) adımlarından biri de bilim insanının ortaya attığı hipote-
Bilimin yol açtığı büyük teknik olanaklar, insanlığın refahı zin sınanma aşamasıdır. Bilim insanı problemine uygun
ve mutluluğu için olduğu kadar insanların birbirini ve doğa- olarak ortaya koyduğu hipotezini, araştırmasına uygun
nın güzelliklerini yok etme yolunda da kullanılabilir. Ama şekillerde sınayarak hipotezinin doğrulanıp doğrulan-
insanlar, kendiliklerinden ne iyi ne de kötü olan teknik ola- madığını test eder. Eğer hipotezi doğrulanıyorsa teori
nakları kötü amaçlar için kullanırlarsa bundan bilimi değil oluşur ve bilim insanı güvenilir bilgiye ulaşmanın hazzını
insanları sorumlu tutmak gerekmez mi? Russell'ın dediği yaşar.
gibi, “…bilgelikle (hikmetle) birleşmeyen kudret tehlikelidir
ve çağımız için gerekli olan şey de bilgiden çok bilgeliktir. Metinde sözü edilen bilimsel yöntem basamakları hangi
Bilgelikle birleştiğinde bilimin sağladığı kudret tüm insan- seçenekte bir arada verilmiştir?
lığa büyük ölçüde refah ve mutluluk getirebilir; tek başına
yalnız yıkıntıya yol açabilir.” A) Deney - Yasa
B) Deney - Kuram
C. Yıldırım'ın Bilim felsefesi adlı eserinden derlenen
parçada vurgulanmak istenen asıl düşünce aşağı- C) Yasa - Problem
dakilerden hangisidir? D) Kuram - Öndeyi
A) Olgulara ve deneye dayanmayan bilgiler bilim için E) Öndeyi - Gözlem
bir anlam ifade etmez.
B) Bilimsel çalışmaların kötü amaçlar için kullanılma-
sından bilim sorumlu tutulamaz.
C) Bilimi değerli kılan veriler elde ederken kullandığı
yöntemlerdir.
D) Bilime yöneltilen eleştirilerin nedeni insanlığın tüm
sorunlara cevap aramamasıdır.
E) Bilim, yalnızca bilimsel yöntemin uygulanabildiği
problemleri inceleme konusu yapar.
4. I. Bizim doğru bilgiye değil ahlaki değerlere ihtiyacımız
var. Bilim, insan yaşamına yıkımdan başka bir şey ge-
tirmemiştir.
2. Bir bilim insanı, ortaya bir hipotez koyarken aslında so-
nuçları hakkında tahminleri vardır. Çünkü bilimsel olarak II. Bunu neye dayanarak söylüyorsun? Bilimsel bilginin
yapılan çalışmalar sonrakiler hakkında kestirilebilir bil- zararları üzerine sağlam ve ikna edici gerekçelerin
giler sunar. Bu da yeni hipotezler öne sürülürken işleri var mı? Ben böyle düşünüyorum demekle olmaz.
kolaylaştırır. Aynı zamanda bilim insanı, araştırmasının III. Oysa bilim insana nesnel düşünmeyi, eleştirel ol-
tüm aşamalarında akıl ve mantık ilkelerine göre hareket mayı, tarafsız ve önyargısız hareket edebilmeyi de
eder. Kendi duygularını ve önyargılarını da kapının arka- öğretir. Bunlar erdem değil de nedir?
sında bırakır. Tüm bunlar bilimsel çalışmanın güvenilirli- IV. Bilim kullandığı yöntemle doğru bilginin yolunu en
ğini sağlamada fayda sağlar. iyi tarif eden disiplindir. Sorunlarımızı çözmede ve
merakımızı gidermede ona başvururuz çünkü güve-
Parçada sırasıyla bilimsel bilginin hangi özelliklerine niriz. Ona güvenmeyeceğiz de kime güveneceğiz?
yer verilmiştir?
V. Bilimin hayatımıza kazandırdığı yenilikler ve sağla-
A) Öngörülü olma - Mantıksallık - Nesnellik dığı konfor ortada. Bence boşuna tartışıyoruz.
B) Metodik olma - Mantıksallık - Olgusallık Buna göre tartışmada geçen görüşlerin hangilerinde
C) Mantıksallık - Öngörülü olma - Öznellik bilimin değerine ait ifadeler kullanılmıştır?
D) Öngörülü olma - Eleştirellik - Nesnellik
A) III, IV B) I, II, IV C) III, IV, V
E) Genelleyicilik - Mantıksallık - Nesnellik
D) I, III, IV, V E) II, III, IV, V
86 87
87