Page 96 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 96
FELSEFE Ahlak Felsefesi ÇÖZÜMLÜ SORULAR
11. Herkes için geçerli, iyi ya da kötü bir davranışın müm- 12. Epiküros’a göre “Nasıl etin bolluğuna değil de iyi pişiril-
kün olduğunu savunan ahlaksal determinizmin en miş olmasına değer veriliyorsa, hayat için de bu böyle-
önemli temsilcisi B. Spinoza'dır. Ona göre, içinde ya- dir. Hayatın uzun sürmesinden çok bize ne kadar haz
şadığımız evrende her şey önceden belirlenmiş olan ve mutluluk verdiğine bakılmalıdır. Ancak böyle bir hayat
düzene uygun şekilde gerçekleşmektedir. Bu durumun mutluluk getirir.”
değişmesi olanaklı değildir. Tüm eylemlerimiz, duygu-
larımız ve düşüncelerimiz nedensellik ilkesi doğrultu- Buna göre aşağıdaki cümlelerden hangisi
sunda önceden belirlenmiştir. Bu nedenle herhangi Epiküros’un görüşlerine ters düşer?
bir seçimden bahsetmek insan doğasına aykırıdır.
Düzeni ve işleyişi belirleyen ise sonsuz, tek, mükem- A) Yalnız olsam da zenginliğim mutlu olmam için yeterli.
mel ve ölümsüz gibi niteliklere sahip olan Tanrı’dır.
Tanrı, özünde doğa ile bir ve aynı olandır. B) Kazancı iyi olmasa da işimden aldığım zevk bana
yeterli geliyor.
Buna göre ahlaksal determinizmle ilgili olarak aşa- C) Estetik yaptırmayı düşünmüyorum çünkü bana göre
ğıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
ruhsal güzellik önemlidir.
A) Ahlakın, sübjektif temele dayalı olduğunu açıkla- D) Evimizin eski olması bazen içimi bunaltsa da içinde
maktadır. huzurla oturmamız bunu unutturuyor.
B) Tanrı insanı özgür iradesiyle hareket edecek şekil- E) Ne kadar çok arkadaşımın olmasına değil onlarla
de yaratmıştır.
ne kadar mutlu olduğuma bakarım.
C) Davranışların sorumluluğunu almanın önemini vur-
gulamaktadır.
D) İnsanın kendi iradesi doğrultusunda davrandığını Çözüm:
dile getirmektedir.
E) Her şeyin Tanrı’nın emriyle zorunlu bir şekilde ger-
Parçada Epiküros’un ahlak görüşlerine yer verilmiş-
çekleştiğini belirtmektedir.
tir. Hedonist yani hazza önem veren bir filozof olan
Çözüm: Epiküros, hayatın uzun sürmesinden çok bize verdiği
mutluluk ve hazzı önemli görür. Parçada da bununla
Parçaya göre; ahlaksal determinizm, herkes için mutlak
ilgili örnekler verilmiştir.
bir ahlak yasasının mümkün olduğunu savunmaktadır.
Evrende her şey önceden belirlenmiştir ve bu değiştiri- Bu bilgiye göre seçeneklere bakılırsa:
lemez. Düzeni ve işleyişi belirleyen ise doğa ile bir ve
A) Zenginlik yalnız olunduğunda haz vermeyeceği için
aynı olan mükemmel Tanrı’dır.
bu seçenek Epiküros’un görüşüne uygun değildir.
A) “Ahlakın sübjektif temele dayalı olduğunu açıkla-
B) Epiküros’a göre işten alınan zevk kazançtan daha
maktadır.”, yargısı parçaya göre yanlıştır. Çünkü ahlak-
önemli olacaktır.
sal determinizm, ahlakın objektif olduğunu savunan bir
görüştür. C) Fiziksel güzellik yerine ruhsal güzelliğin daha
önemli olduğu düşüncesi Epiküros için uygun olur.
B) “Tanrı insanı özgür iradesiyle hareket edecek şe-
kilde yaratmıştır.”, ifadesi parçayla örtüşmemektedir. D) Epiküros’a göre içinde mutlu olduğumuz takdirde,
Çünkü Tanrı her şeyi belirleyendir, insana seçim şansı evimizin eski veya kötü olması önemli olmayacaktır.
bırakmamıştır.
E) Epiküros için arkadaş sayımız değil, arkadaşları-
C) “Davranışların sorumluluğunu almanın önemini mızla ne kadar mutlu olduğumuz önemli olacaktır.
vurgulamaktadır.” Parçaya göre insan özgür değildir,
bu sebeple sorumluluktan bahsetmek olanaklı değildir.
Cevap: A
D) “İnsanın kendi iradesi doğrultusunda davrandığını
dile getirmektedir.” Bu seçenek de parçadan çıkarıla-
maz. Çünkü parçaya göre seçim yapmak insan doğası-
na aykırıdır.
E) “Her şeyin Tanrı’nın emriyle zorunlu bir şekilde ger-
çekleştiğini belirtmektedir.” Parçayla aynı doğrultuda
olan yargıdır. Tanrı her şeyi belirleyendir.
Cevap: E
95
94 95