Page 96 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 96
FELSEFE Ahlak Felsefesi ÇÖZÜMLÜ SORULAR
11. Herkes için geçerli, iyi ya da kötü bir davranışın müm- 12. Epiküros’a göre “Nasıl etin bolluğuna değil de iyi pişiril-
kün olduğunu savunan ahlaksal determinizmin en miş olmasına değer veriliyorsa, hayat için de bu böyle-
önemli temsilcisi B. Spinoza'dır. Ona göre, içinde ya- dir. Hayatın uzun sürmesinden çok bize ne kadar haz
şadığımız evrende her şey önceden belirlenmiş olan ve mutluluk verdiğine bakılmalıdır. Ancak böyle bir hayat
düzene uygun şekilde gerçekleşmektedir. Bu durumun mutluluk getirir.”
değişmesi olanaklı değildir. Tüm eylemlerimiz, duygu-
larımız ve düşüncelerimiz nedensellik ilkesi doğrultu- Buna göre aşağıdaki cümlelerden hangisi
sunda önceden belirlenmiştir. Bu nedenle herhangi Epiküros’un görüşlerine ters düşer?
bir seçimden bahsetmek insan doğasına aykırıdır.
Düzeni ve işleyişi belirleyen ise sonsuz, tek, mükem- A) Para ile ne yaptığım değil parayı ne kadar kazandı-
mel ve ölümsüz gibi niteliklere sahip olan Tanrı’dır. ğım önemli
Tanrı, özünde doğa ile bir ve aynı olandır.
B) Kazancı iyi olmasa da işimden aldığım zevk bana
Buna göre ahlaksal determinizmle ilgili olarak aşa- yeterli geliyor.
ğıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
C) Estetik yaptırmayı düşünmüyorum çünkü bana göre
A) Ahlakın sübjektif temele dayalı olduğunu açıkla- ruhsal güzellik önemlidir.
maktadır. D) Evimizin eski olması bazen içimi bunaltsa da içinde
B) Tanrı insanı özgür iradesiyle hareket edecek şekil- huzurla oturmamız bunu unutturuyor.
de yarattığını belirtmektedir.
E) Ne kadar çok arkadaşımın olmasına değil onlarla
C) Davranışların sorumluluğunu almanın önemini vur- ne kadar mutlu olduğuma bakarım.
gulamaktadır.
Çözüm:
D) İnsanın kendi iradesi doğrultusunda davrandığını
dile getirmektedir. Parçada Epiküros’un ahlak görüşlerine yer verilmiş-
E) Her şeyin Tanrı’nın emriyle zorunlu bir şekilde ger- tir. Hedonist yani hazza önem veren bir filozof olan
çekleştiğini belirtmektedir. Epiküros, hayatın uzun sürmesinden çok bize verdiği
mutluluk ve hazzı önemli görür. Parçada da bununla
Çözüm: ilgili örnekler verilmiştir.
Parçaya göre; ahlaksal determinizm, herkes için mutlak
Bu bilgiye göre seçeneklere bakılırsa:
bir ahlak yasasının mümkün olduğunu savunmaktadır.
Evrende her şey önceden belirlenmiştir ve bu değiştiri- A) Filozofun görüşüne göre bir şeyin hazza, mutluluğa
lemez. Düzeni ve işleyişi belirleyen ise doğa ile bir ve yol açması gerekir. Ancak bu seçenekte yalnızca para-
aynı olan mükemmel Tanrı’dır. ya sahip olmanın önemli görüldüğü, paranın kişiye katkı
sağlayacak şekilde nasıl kullanılabileceğinin önemli ol-
A) “Ahlakın sübjektif temele dayalı olduğunu açıkla- madığı belirtildiğinden parçadaki görüşe ters düşer.
maktadır.”, yargısı parçaya göre yanlıştır. Çünkü ahlak-
sal determinizm, ahlakın objektif olduğunu savunan bir B) Epiküros’a göre işten alınan zevk kazançtan daha
görüştür. önemli olacaktır.
B) “Tanrı insanı özgür iradesiyle hareket edecek şe- C) Fiziksel güzellik yerine ruhsal güzelliğin daha
kilde yaratmıştır.”, ifadesi parçayla örtüşmemektedir. önemli olduğu düşüncesi Epiküros için uygun olur.
Çünkü Tanrı her şeyi belirleyendir, insana seçim şansı D) Epiküros’a göre içinde mutlu olduğumuz takdirde,
bırakmamıştır. evimizin eski veya kötü olması önemli olmayacaktır.
C) “Davranışların sorumluluğunu almanın önemini E) Epiküros için arkadaş sayımız değil, arkadaşları-
vurgulamaktadır.” Parçaya göre insan özgür değildir, mızla ne kadar mutlu olduğumuz önemli olacaktır.
bu sebeple sorumluluktan bahsetmek olanaklı değildir.
D) “İnsanın kendi iradesi doğrultusunda davrandığını
dile getirmektedir.” Bu seçenek de parçadan çıkarıla- Cevap: A
maz. Çünkü parçaya göre seçim yapmak insan doğası-
na aykırıdır.
E) “Her şeyin Tanrı’nın emriyle zorunlu bir şekilde ger-
çekleştiğini belirtmektedir.” Parçayla aynı doğrultuda
olan yargıdır. Tanrı her şeyi belirleyendir.
Cevap: E
95
94 95